Zaterdag was om 15.00 uur de start voor de 84ste editie van de 24H Le Mans. Die, helaas voor de rijders als ook voor de toeschouwers, ter plaatse en thuis, door de hevige regen vanachter de safetycar gestart werd. Het duurde bijna een uur voor de 60 bolides werden losgelaten om eindelijk hun race te gaan rijden. De Porsche met als bestuurders Neel Jani, Romain Dumas en Marc Lieb mochten de race van pole vertrekken en werden al rap ingehaald door zowel de Toyota als de Audi's.
Porsche ging lange tijd aan de leiding maar moest toch, door de nodige problemen, de leiding overlaten aan Toyota die de minste problemen leken te hebben en ook een goede pitstop strategie hadden voor de bolides. De diverse teams wisten de nodige mooie inhaalacties uit te voeren, maar er waren gedurende de 24 uren toch ook wel de nodige problemen voor de teams. Deze konden of snel weer verholpen worden door de pitcrew of leiden in somige gevallen helaas in het uitvallen van de wagens.
Zo als gezegd kwam Toyota aan de leiding en wist de nr. 2 Porsche de tweede plaats in handen te nemen. Nakajima, die in de Toyota reed moest echter met zevental minuten aan het team via de radio dooregeven dat hij geen vermogen meer had. Langzaam, heel langzaam reed hij op de startfinish lijn af maar toen sloeg het drama toe. Met nog drie minuten en 17 seconden op de klok moest hij nog een volledige ronde afleggen en dat had de Toyota van Anthony Davidson, Kazuki Nakajima en Sébastien Buemi niet meer in zich en moest hij, de leiding in de 24 uur van Le Mans overgeven aan Porsche. De Toyota viel met technische problemen stil en kon ook niet meer over de finishlijn komen waardoor ze ook niet in de uitslagenlijst zijn opgenomen.
Hierdoor werden Romain Dumas, Neel Jani en Marc Lieb in de Porsche 919 Hybrid als winnaars afgevlagd voor Stéphane Sarrazin, Michael Conway en Kumui Kobayash in de Toyota T5050 Hybrid en Lucas Di Grassi, Loic Duval en Oliver Jarvis werden in de Audi R18 derde.
Gustavo Menezes, Nicolas Lapierre en Stephane Richelmi eindigde in de LMP2 klasse als eerste voor Roman Rusinov, Williame Stevens en René Rast terwijl Vitaly Petrov, Victor Shaytar en Kirill Ladygin als derde over de meet kwamen. In de LMGTE Pro ging de overwinning naar Joey Hand, Jörg Muller en Sebastien Bourdais in de Ford GT nadat zij een heel mooi gevecht hadden gedurende de race met de Risi Competizione Ferrari 488 GTE van Giancarlo Fisichelle, Tony Vilander en Matteo Malucelli die uiteindelijk als tweede werden afgevlagd. Ryan Briscoe, Richard Westbrook en Scott Dixon eindigde als derde. De GTE Am klasse werd gewonnen door William Sweedler, Townsend Bell en Jeffrey Segal.
Hoe deden de Nederlanders het? Giedo van der Garde reed met de nr. 38 Gibson en met teamgenoot Simon Dolan aan het stuur werd de wagen naar binnengebracht voor reparaties, maar moest in de pitbox de strijd staken en daarmee was er geen finish voor het team. Ook Ho-Pin Tung haalde de finish niet. Nelson Panciatici reed met de Baxi DC Racing Alpine in Mulsanne hard tegen de betonnen muur reed en de wagen flink beschadigde. Nick de Bruijn leek af te stevenen op een minder goede race omdat ze aan het begin van de race al naar binnen moesten komen. Echter gedurende de 24 uur ging het steeds beter en ook wel met geluk door het uitvallen van de concurrentie eindigde zij op een vijfde positie in de LMP2 klasse. Jeroen Bleekemolen, die samen met Marc Goossens en Ben Keating in de Oreca 03R actief waren had in het begin wat terecht commentaar op het team die de spelregels niet helemaal op een rijtje hadden en kregen ook nog eens electrische problemen waardoor ze een flinke achterstand opliepen. Vlak voor het einde reed de wagen ook nog eens de grindbak in waar ze welliswaar uit konden komen, maar een goede klassering zat er absoluut niet meer in. Ook waren er de nodige problemen voor Laurens Vanthoor waardoor er voor hem maar een negende positie in de LMP2 klasse in zat.
Volledige uitslag is hier te vinden
Foto: 24 Hours of Le Mans
Later meer.....