Het Nuon Solar Team gaat morgen als vierde van start in de Bridgestone World Solar Challenge, het officieuze wereldkampioenschap zonneracen in Australië. Afgelopen nacht bleek Nuna9 met afstand de snelste Nederlandse zonneauto op het circuit van Hidden Valley in Darwin. Het Nuon Solar Team was slechts tien seconden langzamer dan de winnaar van de kwalificatie – het Belgische team. Een flinke meevaller die de studenten van de TU Delft nieuwe moed geeft, nadat problemen met de accu de afgelopen weken zorgden voor flinke vertraging bij de voorbereidingen.


          
Na ruim een jaar lang ontwerpen en bouwen aan Nuna9 hoopt het Nuon Solar Team dit jaar voor de zevende keer de wereldbeker mee naar Nederland te nemen. De meerdaagse race van Darwin naar Adelaide belooft spannender te worden dan ooit. Zo wordt de concurrentie elke editie sterker, zorgen nieuwe regels voor zeer uiteenlopende ontwerpen en ging kostbare testtijd verloren voor het team, toen de accu van Nuna9 via een lange omweg ruim twee weken te laat in Australië aankwam.

Vooral voor coureur Emma Vercoulen – met twintig jaar het jongste lid ooit van het Nuon Solar Team – was de kwalificatiedag superspannend: “We hebben ons goed voorbereid, en we geloven dat we met Nuna9 een racemonster hebben gebouwd. Maar er lag een flinke druk op onze schouders om vandaag een goede tijd neer te zetten. Vanochtend begon het ook nog eens flink te regenen, waardoor de baan glad kon worden. Gelukkig hield de regen op toen we aankwamen en verliep de race vlekkeloos.”

Emma trainde de afgelopen maanden extra hard, onder meer op het circuit van Zandvoort en met een simulator waarin zij het circuit van Darwin alvast leerde kennen. Ze is erg tevreden met het resultaat. “De vierde plek is heel mooi. Het verschil met de Belgen, die vandaag het snelste waren, is maar een kleine tien seconden. Nu zijn we echt klaar voor de race, die wat ons betreft kan beginnen.” Coureur Sharon van Luik bijt morgen het spits af en verschijnt als eerste coureur met Nuna aan start: ”Dit geeft een fantastisch gevoel: de kop is eraf. Ik ga me nu concentreren op de eerste etappe. Ik heb er zin in.”

Met de vierde startpositie op zak, zien de studenten van de TU Delft de race vol vertrouwen tegemoet, vertelt teamleider Sander Koot: “We hoeven maar drie teams in te halen om de koppositie te pakken. Inhalen kost veel energie en zorgt ervoor dat de auto minder efficiënt rijdt. Daarom was het belangrijk om hier een goed resultaat neer te zetten. Bovendien geeft dit een extra boost aan het vertrouwen in het team en in onze auto.”

De teams die voor Nuna starten zijn: België met Punch Two, Japan met Horizon 17 en het Australische team uit Sydney met Unlimited 2.0. De andere Nederlandse teams - uit Eindhoven en Twente - starten op respectievelijk 18e en 32ste plek. In totaal doen 38 teams mee aan de race, verspreid over de verschillende klasses. De zonneauto’s gaan morgen achter elkaar van start, met steeds zo’n 30 seconden verschil. Via het centrum van Darwin rijden de teams naar de Stuart Highway om daar aan het grote avontuur te beginnen.

Het ontwerp van Nuna9 is revolutionair, vertelt aerodynamicus Jasper Hemmes trots. “Nuna9 is veel kleiner dan haar voorgangers, en heeft geen overhangende neus meer. We hebben een compact racemonster gebouwd, met de luchtweerstand van een zijspiegel.” Bovendien is Nuna de lichtste auto in de race, bleek afgelopen dinsdag bij de keuring van de auto’s door de wedstrijdleiding. “Nuna9 weegt exact 141,0 kilogram,” vertelt Jasper. “Dat is goed nieuws want elke kilo te veel zorgt voor onnodig tijdverlies.

De nieuwe vorm is ingegeven door de regels, die de organisatie van de Bridgestone World Solar Challenge elke editie aanpast, licht woordvoerder Sarah Bennink Bolt toe. Zo is de maximale oppervlakte van het zonnepaneel anderhalf keer zo klein als in 2015. “Wat de race extra boeiend maakt, is dat elk team op basis van deze regels andere keuzes heeft gemaakt. Daardoor is er meer variatie dan ooit in het ontwerp van de zonneauto’s. Een aantal concurrenten heeft bijvoorbeeld een langere en smallere auto gebouwd. Spannend: wat de beste keuzes zijn, zal de komende dagen moeten blijken.”
 
Zondagmorgen 8 oktober om 08.00 uur Australische tijd begint het avontuur waar de studenten uit Delft meer dan een jaar naartoe hebben gewerkt. Het team hoopt vervolgens op donderdag 12 voor de zevende keer als winnaar over de finish in Adelaide te komen. Dat wordt niet eenvoudig nu de concurrentie elk jaar sterker wordt en de verschillen aan de top steeds kleiner. Twee jaar geleden versloeg het Nuon Solar Team concurrent Twente met 8 minuten: een minimaal verschil op een race van 3.000 kilometer.
 
Het Nuon Solar Team en de Bridgestone World Solar Challenge in cijfers

* 38: in totaal nemen 38 teams uit 21 landen deel aan de Bridgestone World Solar Challenge (BWSC). De grootste en sterkst bezette zonnerace ter wereld wordt daarmee beschouwd als het   officieuze wereldkampioenschap zonneracen. Bekijk hier de volledige uitslag van de kwalificatie
* 3.000: de zonnewagens racen 3.000 kilometer dwars door Australië, van Darwin in het noorden naar Adelaide in het zuiden. Zondag 8 oktober start de race, de winnaar komt vermoedelijk donderdag 12 oktober al over de finish
* 6+2: het Nuon Solar Team deed acht keer eerder mee aan de BWSC. Zes keer won Nuna de race, twee keer behaalde het team de tweede plaats.
* 16: het team bestaat dit jaar uit zestien studenten, die uiteenlopende technische studies volgen aan de Technische Universiteit Delft.
* 3: voor het eerst zijn alle coureurs vrouwen: Emma, Lisanne en Sharon wisselen elkaar af achter het stuur.
* 9: de Nuna9 is de negende zonnewagen die gebouwd is door het Nuon Solar Team.
* 03: alle zonnewagens van het Nuon Solar Team dragen het ‘rugnummer’ 03 of 3. Dit was het startnummer van Nuna1 en is sindsdien het geluksnummer van het team.

PR

6329648
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2091
7208
9299
6267379
117752
171053
6329648

Vrienden van NoSpeedLimits.nl
Ga naar boven