De start van de eerste race van de GT & Prototype Challenge is op een half natte baan. De regen is gestopt maar de lucht is grijs en regen is niet uitgesloten. Op pole position start Luc de Cock in de Norma M20FC en naast hem staat de Radical SR8 met Bob Herber achter het stuur. Alain Berg start op de derde positie in de Praga R1T en hij heeft Henk Thuis in de Pumax RT naast hem staan. David Hauser en Berry van Elk staan op de vierde startrij.



Wanneer de opwarmronde begint, zien we dat de Mosler van Berry van Elk stil blijft staan. Hij moet geholpen worden door de monteurs van het team om zijn auto opnieuw te starten en hij moet dan ook uiteindelijk de race aanvangen vanaf de laatste positie.

Bob Herber heeft een goede start als de lichten uitgaan en hij bereikt als eerste de eerste bocht, maar de baan is nog nat en hij spint met zijn Radical van de baan. Luc de Cock profiteert hier dan toch nog van en hij pakt alsnog de leiding. David Hauser heeft daarachter een hele goede start gehad en heeft de tweede positie gepakt. Henk Thuis ligt na de eerste ronde op de derde positie vlak voor Alain Berg en Henk de Jong die vanaf de laatste positie doorgestoomd is naar de vijfde positie.



David Hauser heeft het stuur stevig in handen en hij weet in de volgende ronde de eerste positie over te nemen van Luc de Cock. Wanneer dan Dick van Elk met zijn Praga spint en stil komt te staan in het grind komt de safety car op de baan, maar die verdwijnt na 1 ronde alweer van de baan. David Hauser verrast Luc de Cock bij de herstart door al vroeg op het gas te gaan en slaat hiermee direct een groot gat. Door de safety car heeft Bob Herber ook weer kunnen aansluiten en kan beginnen met een inhaalslag.

Henk Thuis is ook op dreef en weet Luc de Cock voorbij te gaan en pakt hiermee de tweede positie over. Hij kan alleen de Norma niet direct van zijn bumper afschudden en moet dus in zijn spiegels blijven kijken. Alain Berg rijdt daarachter op de vierde positie voor Daniel Schildgen die de Mercedes van Henk de Jong voorbij is gegaan.



Wanneer het pit window open gaat, zien we dat Luc de Cock nog altijd kort op de bumper zit van Henk Thuis. Tot een mooie inhaalactie komt het alleen niet omdat Henk Thuis direct de pitstraat in duikt voor zijn verplichte stop.

Na de pitstops is er weinig veranderd en heeft Gary Hauser in de LMP3 nog altijd de leiding in handen. Op de tweede positie ligt dan wel Tim Joosen die het stuur heeft overgenomen van Luc de Cock, voor Henk Thuis. Daniel Schildgen heeft de vierde positie in handen, voor Daniel de Jong die een positie heeft gewonnen op Tim Gray, die nu in de Praga R1T rijdt.

De verschillen op de baan groeien waardoor de race weinig spannend is. De kleine Praga R1T van Tim Gray aast nog wel op de zesde positie waar Daniel de Jong rijdt. De grote Mercedes van Daniel de Jong is alleen al een stukje breder dan de kleine Praga en Daniel de Jong weet hem nog wat breder te maken en enkele ronden de echte aanval tegen te gaan. Met nog tien minuten op de klok is dat het gevecht op de baan wat in de gaten gehouden moet worden.



Als de finishvlag gezwaaid wordt is de overwinning voor David en Gary Hauser, zij hebben de race gedomineerd al weet Tim Joosen het gat aan het einde van de race volledig dicht te rijden. Uiteindelijk is het verschil nog maar 0.357 seconden op de streep. Henk Thuis finisht op een fraaie derde plaats en daarmee hebben we ook drie winnaars van drie verschillende divisies, namelijk de LMP3, de CN en de SuperGT klasse. Daniel Schildgen finisht knap op een vierde positie voor Daniel de Jong die de vijfde positie heeft weten te verdedigen tegenover Tim Gray.

Morgen om 13.10 uur staat de tweede race van het weekend op het programma en mogen de heren en dame coureurs opnieuw gaan bepalen hoe de prijzen verdeeld worden.

Tekst: PR

6673305
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2658
3745
12704
6602114
185788
275621
6673305

Vrienden van NoSpeedLimits.nl
Ga naar boven