Het afsluitende raceweekend van de Supercar Challenge werd op 21 en 22 oktober verreden op het TT Circuit Assen. De weersomstandigheden waren passend bij het najaar dat inmiddels zijn intrede heeft gedaan in Nederland.



Regenbuien en opklaringen wisselden elkaar in rap tempo af, wat de omstandigheden voor Febo Racing coureurs Martin de Kleijn en Dennis de Borst niet altijd even eenvoudig maakten. In zijn laatste volledige autosportseizoen wist Martin met zijn teammaat de titel te prolongeren. In de ochtenduren vielen er wat buien, waardoor de kwalificaties op een natte baan werden verreden. In de regen wisten de mannen de vierde tijd in de wacht te slepen door een 2:04.833 op de chronograaf te zetten.



Ondanks eerdere regen droogde de baan langzaam op onder een voorzichtig doorkomend zonnetje. Ten tijden van de start was er inmiddels een droge lijn ontstaan, maar waren de omstandigheden nog niet minder verraderlijk net buiten de racelijn. Voor de Supersport rijders een flinke uitdaging om de wagen op de baan te houden en niet te ver van de ideale lijn af te wijken. Na de nodige inhaalmanoeuvres in de eerste fase van de race werd halverwege koers de chaos compleet toen enkele wagens elkaar raakten, waarbij één Porsche zelfs over de kop ging. Tegelijkertijd werd er een enorm oliespoor op de baan gelegd dat strekte van de Geert Timmer chicane tot in de eerste bochtencombinatie na het rechte stuk. Voor de wedstrijdleiding waren die verschillende elementen voldoende reden om een code rood uit te vaardigen. In de resterende tien minuten wist Martin de Kleijn de auto als tweede over de streep te rijden en zette daarmee een belangrijke stap naar het kampioenschap.


Martin blikte op de race terug: “Er is heel veel gebeurd, waardoor mijn stint kort en krachtig was. Ik heb maar tien minuten gereden nadat ik het stuur van Dennis overnam tijdens de safetycar. Er was een groot ongeluk gebeurd waardoor er een code rood werd gegeven en we op het rechte stuk stil stonden. Via de boordradio werd ik door het team goed op de hoogte gehouden wat er allemaal gebeurde. Na de herstart hadden we nog maar kort de tijd, maar konden we toch nog een plekje pakken en hebben we nu een goede voorsprong van 17 punten op onze concurrent. We hebben een goed uitgangspunt, als morgen alles het blijft doen en we houden hem op de baan dan moet het goedkomen.”



Na de eerste race die de nodige chaos en tumult liet zien, ging race twee op zondagmiddag verder waar het op zaterdagmiddag gebleven was. Het spektakel ontstond door verschillende bandenkeuzes van diverse rijders. Menige equipe besloot dat regenbanden de beste keuze waren, terwijl anderen gokten op een opdrogende baan en juist voor slicks kozen. In de eerste helft van de race bleek de laatste keuze een verstandige te zijn geweest, de wagens op profielloze banden kwamen rap naar voren doordat er een droge lijn ontstond. Tijdens de pitstops corrigeerde iedereen die op regenbanden stond de keuze en liet slicks monteren waarop de race werd uitgereden, ondanks een regenbui in de slotfase van de wedstrijd. Martin ging met tijdens zijn laatste stint met profielloze slicks de baan op. Met het kampioenschap binnen handbereik ging hij toch de strijd aan met een aantal concurrenten, wat tot spanning leidde bij het team. Het was van belang de SEAT op de baan te houden. De algemene leiding viel hen uiteindelijk niet ten deel, wel de grootste beker in het Supersport klassement. De vierde plek van Dennis en Martin was echter voldoende om de eindzege in het kampioenschap binnen te halen.



Kersverse kampioen Martin de Kleijn liet optekenen: “Het was heel spannend in mijn stint, ik heb alle weersomstandigheden meegemaakt! Aan het einde van de wedstrijd reden we op slicks en begon het weer te regenen, het was echt glibberen en glijden. We lagen de hele tijd derde, maar Van Loon was in de regen net iets sneller. We zijn vierde geworden en dat was ruim voldoende voor het kampioenschap. Dit is een fantastische afsluiter van ons seizoen.”

Martin sluit niet alleen het seizoen af met het kampioenschap, maar zal ook zijn horizon volgend jaar gaan verbreden. De Febo Racing coureur zal naar alle waarschijnlijkheid volgend seizoen niet een heel seizoen meer gaan rijden omdat hij de focus gaat leggen op zijn zoon in de kartloopbaan . Hierdoor zal Martin wat minder tijd hebben om een heel seizoen te kunnen rijden maar gaat kijken of er nog een aantal wedstrijden kan gaan rijden bij Ferry Monster Autosport. Wat Martin precies zal gaan rijden in 2018 en karting met zijn zoon zal hij eind dit jaar begin volgend jaar gaan bespreken met zijn sponsors. Het team van Ferry Monster Autosport heeft er alles aangedaan om de wagen te preparen en ik wil ook mijn familie en sponsoren bedanken voor de steun. Zonder deze mensen was het kampioenschap nooit mogelijk!”

Tekst: PR

6673308
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2661
3745
12707
6602114
185791
275621
6673308

Vrienden van NoSpeedLimits.nl
Ga naar boven