Afgelopen zomer organiseerde Mazda Motor Nederland een shoot out op het circuit van Zandvoort. De top rijders uit de Conrad Mazda MaX5 Cup, maakte hierbij kans op deelname aan de Global MX-5 Cup op Mazda Raceway Laguna Seca. Aan het einde van de dag werd Bart Wubben gekroond als winnaar en ging hij met het zwaar bevochten ticket aan de haal.



Eenmaal op Amerikaanse bodem werd Bart onder gebracht bij het team van McCumbee McAleer Racing dat dit jaar zowel de kampioen, Patrick Gallagher, als de rookie kampioen, Robert Stout, aan de start bracht in de Amerikaanse Global MX-5 Cup. Bij aankomst op het circuit stond er direct een track walk op het programma waar alle in’s en out’s over Mazda Raceway werden uitgelegd om hem voor te bereiden op deze technisch lastige baan.



Na de kennismaking met het team en de auto volgden de eerste meters achter het stuur.  Niet alleen was de baan nieuw maar ook de wagen en de banden waren compleet anders dan wat Bart gewend is. In de Global MX-5 Cup wordt er gereden met de MX-5 van de vierde generatie op volle BF Goodridge slicks en een 2 liter motor. De Nederlandse Conrad Cup gebruikt een 1.6 liter motor en de eerste generatie van deze Mazda met de DNRT banden.



Ondanks enkele spins en een haperende versnellingsbak kwam Bart, na de vrije trainingen, erg enthousiast uit zijn #27 gekropen.  De beruchte Corkscrew bocht was  echt waanzinnig en ook het niveau van de andere deelnemers was erg hoog. Bart’s vierde teamgenoot was Kyle Kaiser. De huidige Indy Light’s kampioen die volgend seizoen de Indy 500 rijdt. Daarnaast waren er ook diverse bekende Japanse GT coureurs waar Bart al snel de aansluiting bij zou vinden.



Tom Long fabrieksrijder voor Mazda met de prototypes in het IMSA kampioenschap hielp om kostbare tijd te winnen. Doormiddel van data en de video’s van het team te vergelijken was hij in staat om Bart te coachen voor de kwalificatie en de races.  Het gas ging er op en er ontstonden twee kampen. De rijders uit de Amerikaanse Cup die hier  aan de start kwamen met veel ervaring en de coureurs die uit andere MX-5 Cups uit het buitenland waren overgevlogen. Ondanks aan het gebrek aan ervaring kregen zij veel respect want het was wel duidelijk dat er met meer tijd op de baan zij best het leven van de gevestigde orde zuur zouden kunnen maken. Bart eindigde de kwalificatie uiteindelijk op P17.



Met een prijzengeld van 75000 dollar voor de winnaar stond er veel op het spel. De winnaar werd bepaald  aan de hand van de punten die er over twee races  van 50 minuten te verdienen waren.  Door het hele veld heen was er strijd en het duurde dan ook niet lang tot Bart weer deur aan deur aan het knokken was met Takashi Oi uit Japan. Met name bij het uitremmen voor de Corkscrew was er geen tijd om te genieten van het uitzicht. P17 was ook het eindresultaat na race 1.



De messen werden geslepen en het was al meteen vanaf de start duidelijk dat er veel interesse was in het prijzengeld. Al direct na Turn 3 raakte een van de Mazda’s naast de baan en nam in zijn spin de twee Japanse auto’s mee, vlak voor de neus van Bart. Een paar ronde later volgde er een code rood nadat de wagen van  Bryan Ortiz vier keer over de kop was geslagen. Na de herstart werd Bart in de laatste bocht van de laatste ronde alsnog achterstevoren getikt en finishte uiteindelijk op een dertiende plaats.



Al met al was dit een geweldig avontuur waarin Mazda rijders van over heel de wereld de kans geeft om zich met elkaar te meten.  Kosten nog moeite werden bespaard om Bart en zijn concurrenten goed op weg te helpen om de strijd aan te gaan met de Amerikaanse top. Een hele ervaring en veel nieuwe vrienden rijker wordt het voor Bart  nu weer tijd om de eigen Mazda’s voor te gaan bereiden op het seizoen 2018!

6673299
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2652
3745
12698
6602114
185782
275621
6673299

Vrienden van NoSpeedLimits.nl
Ga naar boven