Het was wachten op het nieuws en daar is het dan eindelijk. Tom Coronel zal komend seizoen uit gaan komen in de FIA WTCR kampioenschap bij het Belgische team van van Boutsen Ginion Racing met als teamgenoot, rivaal op de baan maar ook vriend, Tiago Monteiro. “Natuurlijk heb ik er sinds de eerste signalen doorkwamen alles aan gedaan om daarbij te zijn, dus ik ben superblij dat het nu is gelukt”, zegt Coronel. Het team zal gaan rijden met een Honda Civic TCR ontwikkeld en gebouwd door het Italiaanse JAS Motorsport.



“Velen weten dat ik twee jaar geleden al hoopte op deze ontwikkeling. Het FIA WTCR is een goede opvolger van het FIA WTCC, waar ik alle jaren aan heb meegedaan, maar in laatste periode vaak sportief gezien als veldvulling. Nu staan we voor een volledig nieuwe uitdaging, met voor iedereen gelijk materiaal, op circuits in de hele wereld en voor mij in een topsetting met de door JAS Motorsport gebouwde en door Boutsen Ginion ingezette splinternieuwe Honda Civic. Een auto, speciaal voor dit kampioenschap gebouwd en waarmee we de strijd met de andere merken zonder meer aan kunnen. Voor mijzelf denk ik dat dit misschien wel de beste start van mijn hele toerwagencarrière is. Zeker het beste pakket dat ik in de afgelopen tien jaar tot mijn beschikking heb gehad. Ik durf dan ook best de voorspelling aan dat ik het aantal trofeeën dat ik bij elkaar in de laatste vijf seizoenen in het FIA WTCC behaald heb, dit seizoen minimaal kan evenaren. Boutsen Ginion Racing heeft zich in de afgelopen jaren meer dan bewezen en voor mij is de samenwerking met Honda Benelux ook van groot belang. Met onze deelname aan dit kampioenschap gaan we het merk ook op vele manieren binnen de Benelux promoten. Er komen dummy’s in dezelfde kleuren als mijn racewagen, de race-Civic van vorig jaar komt in een gelijke uitvoering beschikbaar voor shows en demonstraties. Samen met de Honda-dealers gaan we dus letterlijk en figuurlijk veel herrie maken. De livery van de nieuwe Honda zal grotendeels gelijk zijn aan die van mijn auto van vorig jaar, met als belangrijkste kleur: DHL-geel. De sponsors van vorig jaar staan voor komend jaar hetzelfde in de wedstrijd en hebben zich weer aan ons verbonden. Dus ook dit jaar staan op de auto de namen van: DHL, Eurol Lubricants, Tricorp Workwear, ERU Prestige Kaas voor Kerels, TW Steel, Bouwgroep Dijkstra Draisma, Intrax Suspension, 4.Brands, Allsecur, ASC Group, NoFear Energydrink, P1 racewear, Super-B, CM, Copernica en RSII," aldus een superenthousiaste Tom Coronel.

“Het mooie is dat de dat de Civics nu al klaar zijn. Wij kunnen dus ruim op tijd gaan testen. De officiële testdagen vinden eind maart plaats en dan moet alles echt helemaal voor elkaar zijn. Ik heb er alle vertrouwen in en kijk uit naar de samenwerking met Tiago Monteiro die natuurlijk een enorme kennis meeneemt. Bijzonder is ook dat we in het Pinksterweekend (20-21 mei) op Circuit Zandvoort rijden tijdens de Jumbo Racedagen driven by Max Verstappen. Dat is een topweekend om met deze nieuwe klasse te komen racen in eigen land. Voor het overige zal Eurosport het kampioenschap weer coveren en met RTL GP is er al een afspraak om alle races te volgen. Inclusief de TomCam en de gebruikelijke GoPro’s in en aan mijn Honda. Uiteraard is alles ook te volgen via Facebook, Instagram, Twitter, mijn YouTube-kanaal en mijn eigen Tom Coronel-app. Je hoeft dus niets van de actie te missen. Nieuw is wel dat wij voortaan drie races per weekend rijden. Een op zaterdag en twee op zondag en dat verdeeld over tien raceweekenden in de hele wereld. Er zijn dus voortaan dertig races die meetellen voor de titel. Waar door vele verschillende merken en topcoureurs om gestreden wordt,” vervolgd Coronel.

Tot slot blikt Tom Coronel nog even terug. “Ik heb zeven jaar lang een prachtige samenwerking met ROAL Motorsport van Roberto Ravaglia gehad. Toen het FIA WTCR in het zicht kwam, maakte hij mij al snel duidelijk, niet op tijd invulling aan die plannen te kunnen geven. Dus na jaren met hoogte- en dieptepunten zijn we in goede harmonie uit elkaar gegaan. Daarmee zal ik Roberto Ravaglia, Aldo Preo en ook Pietro, die zeven jaar lang mijn vaste engineer was, absoluut gaan missen. Dat geldt trouwens ook voor de beste koffie in de hele paddock!  Maar nu op naar een nieuw avontuur….ik sta te stuiteren om gas te geven in mijn nieuwe Honda.”

Vanaf komend seizoen zal het FIA WTCC samen gaan met de TCR International Series, die hiermee ook ophoudt te bestaan, en samen gaan ze verder onder de FIA World Touring Car Cup (WTCR) onder toeziend oog van Marcello Lotti en François Ribeiro. De kalender is inmiddels bekend gemaakt en in de tien raceweekenden zullen 30 races gereden gaan worden.

De eerste dag zal bestaan uit twee vrije trainingen van elk 30 minuten gevolgd door de kwalificatie die ook 30 minuten in beslag zal nemen. Nieuw is de eerste race die op de eerste dag verreden zal worden waarbij de eerste tien plaatsen reversed opgesteld zullen worden en de eerste tien in de punten zullen vallen na het vallen van het zwart/wit geblokt ( 27-20-17-14-12-10-8-6-4-2 punten).

De tweede dag zullen er drie kwalificatiesessies (25 en 10 minuten) plaats vinden waarbij de laatste sessie alleen gereden wordt door de top 5. De tweede race zal gereden worden waarbij de eerste 10 plaatsen reversed zullen zijn naar aanleiding van de tweede kwalificatiesessie en hier zullen de eerste tien ook weer in de punten vallen (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 punten). De derde en laatste race van het weekend start in de volgorde van kwalificatiesessie drie en ook hier vallen de eerste tien in de punten (30-23-19-16-13-10-7-4-2-1 punten).

In totaal zal het veld maximaal bestaan uit 26 inschrijvingen waarbij er in elk raceweekend twee wild cards gegeven zullen worden. Op het moment van schrijven zijn alle plaatsen vergeven en is de kalender ook bekend gemaakt. Fabrieksteams worden echter niet toegestaan in de WTCR, maar fabrikanten mogen wel technische ondersteuning verlenen aan teams. De TCR International Series houdt op te bestaan.

Voorlopige kalender 2018

7-8 april Marrakesj Marokko
28-29 april Hungaroring Hongarije
10-13 mei Nürburgring Nordschleife Duitsland
19-21 mei Circuit Zandvoort Nederland
23-24 juni Vila Real Portugal
4-5 augustus Termas de Rio Hondo Argentinië
29-30 september Ningbo International Speedpark China
27-28 oktober Suzuka International Racing Course Japan
17-18 november Circuito da Guia Macau

De tiende race is nog niet bekend gemaakt. Zodra deze bekend gemaakt wordt zult u dat kunnen lezen op www.nospeedlimits.nl

Link naar video



Foto: PR

7699318
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1755
4923
37242
7629345
84849
159191
7699318

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven