De eerste race van het nieuwe seizoen STWC is er één om niet snel te vergeten. Een vol startveld en weerberichten die elkaar tegenspraken zorgden voor totaal verschillende strategieën bij de diverse teams en rijders. De start was op een droge baan, de finish in de regen. Race twee werd volledig afgelegd op een natgeregend Circuit Zandvoort en de rijders vonden dat fantastisch. De organisatie, in handen van Dirk Dekker en Nynke de Vries, kijkt vol trots terug op het eerste geslaagde raceweekend van 2018.


 
Op de paddock kon men ook niet om het STWC heen, want een groot deel van de pitboxen was ingenomen door de teams. Met volwaardige racetrucks, hospitality en overal ruimte om bezoekers te laten zien hoe het er achter de schermen aan toe gaat zette de Super Toer Wagen Cup zichzelf direct op de kaart. Nu er 30 auto’s waren ingeschreven gonsde het in de paddock. De scepsis van vorig seizoen was direct in de kiem gesmoord. Tijdens het weekend van de Trophy of the Dunes viel alleen het aantal bezoekers op Circuit Zandvoort tegen. Verder was het vooral genieten geblazen voor zowel rijders, bezoekers als de teams zelf.


 
Ook de medewerkers van Circuit Zandvoort waren lovend. Menno Weeda kwam complimenten geven voor de manier waarop er werd geracet. Niek Oude Luttinkhuis zei: “Dit is een hele mooie klasse geworden, zonder gekke uitwassen. Het zijn stuk voor stuk schitterende raceauto’s met rijders die duidelijk meer ervaren zijn. Het hele verhaal klopt!”. Ook bij de teams werd het enthousiasme niet onder stoelen of banken gestoken. Hakan Karaca van PG Motorsport vat na race 1 samen dat ze als pitcrew best een verschil kunnen maken: “Wij verloren 20 seconden bij de bandenwissel, dus dat moet in het vervolg veel sneller. Dat maakt onze rol belangrijk en dus leuker”. Voor hun 991 GT3 eindigde Koen de Wit in zijn BMW M4 GT4 als eerste overwinnaar van dit seizoen.


 
De start verliep voorzichtig en gedisciplineerd, dus bedachten de weergoden wat roet in het eten te gooien. Tegen de weersverwachting van sommige apps in. Eerst vielen er kleine druppels, maar dat ging later over in serieuze regen. Michael Uijtermerk van MSC over de start: “Ik kwam heel mooi weg in de eerste ronde. Iedereen ging heel gedisciplineerd van start, maar ik pakte zeker vier man. In de regen was het spannend later in de race, maar ik heb genoten”. Zlatko Bralic kwam na afloop helemaal hieperdepieper de auto uit en dan moest voor hem het beste nog komen. Zijn on-board beelden van race twee toonden waarschijnlijk zijn beste race ooit. “Alleen vooraan ging het tempo echt nergens over in de regen. Ongekend wat een pace jongens als Bas van de Ven, Henrik Hoeffner en Bas Schouten eruit wisten te persen in deze omstandigheden. Mijn strijd naar voren eindigde achter Jeroen Bresser met wie ik een hele lange strijd voerde, maar in wie ik mijn meerdere moest erkennen”.


 
Bas van de Ven won race twee. Hoeffner werd gediskwalificeerd en daardoor eindigde Schouten tijdens zijn invalbeurt op de tweede plaats. Fred Cavanagh had zijn stoeltje aan Bas afgestaan. Bas Schouten wende snel aan “het kanon”, zoals hij de auto na afloop noemde. Teammaat Ted van Vliet genoot ook zichtbaar van de races: “We deden in principe eenmalig mee, maar ik ben bang dat jullie ons vaker gaan treffen dit jaar”. En dat hoorde je na afloop op de paddock en social media wel meer mensen tegen elkaar zeggen. Het STWC is klaar om geschiedenis te gaan schrijven!

Tekst: PR

8434840
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
3588
5080
14408
8383414
93597
206076
8434840

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven