De GT & Prototype Challenge start haar tweede race tijdens de Zolder Superprix op zondag om 11.50 uur. Op pole position staan Luc de Cock-Tim Joosen met de Norma M20FC (1:31.211). De tweede startplaats is voor Jean-Pierre Lequeux-Jean Mark Ueberecken met de Ginetta Nissan G57 (1:32.042) en als derde staat Henk Thuis met de PumaXRT (1:33.372). Gezien de behaalde resultaten in de race van zaterdag krijgen zij allen vijftien extra resultaatseconden opgeteld bij de verplichte pitstop. Ze kunnen nu al rekening houden met de 1:41.00 die ze later in de race minimaal zullen moeten doorbrengen in de pits.



Op de grid zien we dat de Praga R1 van Paul Sieljes ontbreekt. Tijdens de start van de opwarmronde blijft een van de auto’s kort stil staan, het is de auto van Ooms-Gillion. Ze komen uiteindelijk toch weg. De rollende start verloopt zonder problemen. Het zijn Luc de Cock-Tim Joosen die goed wegkomen en de leiding nemen. Hier en daar zien we stofwolken als auto’s even over de kerbstones gaan, waaronder Max Aschoff in de Gilles Villeneuve chicane. De eerste doorkomst op start finish is het Henk Thuis die de leiding heeft overgenomen. Daarachter is het Max Aschoff en Jean-Pierre Lequeux-Jean Mark Ueberecken. Die laatste is goed onderweg en met een snelle rondetijd van 1:34.965 komen zij voorbij aan Max Aschoff.

Opeens zijn Luc de Cock-Tim Joosen weg. Er is een aanrijding geweest met Tim Gray-Alain Berg. Henk Thuis blijkt een valse start gemaakt te hebben en krijgt 30 strafseconden toegewezen door de wedstrijdleiding. Vervelend voor hem, want hij ligt op dat moment aan de leiding. Vlaak daarna zijn het Jean-Pierre Lequeux-Jean Mark Ueberecken die met de snelste ronde tot dan toe Henk Thuis voorbij steken en de leidende positie overnemen. Ze lopen gelijk 4.7 seconden weg bij Thuis. In de pits zien we inmiddels Tim Gray-Alain Berg en Luc de Cock-Tim Joosen staan. Het ziet er vooralsnog naar uit dat zij op moeten geven naar aanleiding van het incident tussen beide auto’s.



Ondertussen bouwt Jean-Pierre Lequeux-Jean Mark Ueberecken aan hun voorspong. Die bedraagt in ronde negen een kleine elf seconden. De Praga R1T van Tim Gray-Alain Berg verlaat de pits weer met nog 45 minuten te gaan. Zij kunnen hun race voortzetten.

De Ligier LMP3 van Mattijs Bakker-Javier Ibran Pardo komt als tweede door. Hun achterstand op de leidende Ginetta Nissan is dan al wel 20 seconden. De mannen in de Ligier zetten aan met een snelste sectortijd in sector een. In beide volgende sectoren zetten ze deze lijn niet door. Als ze dit tempo aanhouden moeten ze wel in staat zijn hun tweede positie te verdedigen. Henk Thuis heeft, net zoals een race eerder, Max Aschoff achter zich aan. Aschoff zit op minder dan vijftiende seconde en komt dichterbij aan de PumaXRT. In ronde zeventien is Aschoff er voorbij en staat nu op een derde plek. Puur op basis van rondetijd zal hij niet verder naar voren komen.

Na vijfentwintig minuten racen gaat de pit window open. Henk Thuis, Wim Jeuris, Ooms-Gillion en Gray-Berg komen direct binnen voor hun verplichte stops. Jeuris krijgt vijftien extra resultaat seconden en Ooms-Gillion tien. De top drie van het veld blijft dan nog even op de baan. In ronde eenentwintig komt Jean-Pierre Lequeux-Jean Mark Ueberecken de pits in, even later gevolgd door de Ligier LMP3 van Mattijs Bakker-Javier Ibran Pardo.



In de ronden na de pitstops blijft het even rustig qua acties. Wel valt op dat de snelheid van Max Aschoff goed blijft en hij Mattijs Bakker-Javier Ibran Pardo in ronde vijentwintig voorbij weet te steken. De rondetijd van de Ligier LMP3 ligt hoger dan voor de pitstop. Ze moeten nog op gaan passen dat ze niet door Henk Thuis voorbij worden gestoken (die dan nog niet weet dat hij dertig strafseconden aan zijn broek krijgt aan het einde van de race).

Als de race zevenentwintig ronden oud is komt de Norma van Luc de Cock-Tim Joosen de baan weer op. Blijkbaar is de eerder opgelopen schade verholpen door het team. In ronde dertig zet de Oostenrijker Roman Krumins zijn snelste rondetijd meer, 1:36.110. Een ronde later spint Krumins en verliest zo weer de nodige meters in zijn aanval op Henk Thuis. De voorsprong van Jean-Pierre Lequeux-Jean Mark Ueberecken op Max Aschoff bedraagt in de vierendertigste ronde bijna vijfenvijftig seconden. Op het moment dat uw verslaggever dit schrijft valt Max Aschoff terug op de tijdmonitoren. Het blijkt dat hij de Praga R1T aan de kant heeft moeten zetten door een technisch probleem. Jammer voor hem, want hij was bezig aan een goede race. Daarmee komt de Ligier van Mattijs Bakker-Javier Ibran Pardo weer terecht op de tweede plaats.

De finishvlag valt na zesendertig ronden voor de Ginetta Nissan van Jean-Pierre Lequeux-Jean Mark Ueberecken, op 1m07s gevolgd door de Ligier van Mattijs Bakker-Javier Ibran Pardo op de tweede plaats en op 40.6s daarachter de PumaXRT van Henk Thuis.



Tekst: PR

8791381
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2556
6068
15187
8724615
77992
199080
8791381

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven