Het derde treffen van het Supercar Challenge kampioenschap werd tijdens het weekend van 30 juni en 1 juli verreden op het circuit van Zolder. De Belgische omloop van iets meer dan vier kilometer lengte maakt een vast onderdeel uit van de kalender en is voor Daan Meijer en Bob Herber een vast terugkerend onderdeel van hun race-activiteiten.



De Porsches 991 GT3 Cup van BoDa Racing kwamen tijdens de kwalificatie als zesde en achtste over de streep in het competitieve GT-veld. Bob klokte een 1:35.566, iets meer dan 0,1 seconde sneller dan Daan (1:35.696) en stond daardoor twee posities verder naar voren. Kleine marges maken in dit veld een wereld van verschil.

Tijdens de eerste race, onder zeer warme ’s zomerse omstandigheden, was het voor zowel de mens als de machine een zware opgave. De hitte in de cockpit van de racebolides liep fors op, waardoor concentratieproblemen altijd op de loer liggen. Voor Daan Meijer was dát echter allerminst het probleem, al moest hij de wedstrijd wel binnen twee rondjes al staken. De motor van zijn Porsche vatte vlam, waardoor dikke rookwolken uit het achteronder opstegen en hij zijn bolide aan de kant moest zetten en zo snel mogelijk moest verlaten. De ter plaatse gesnelde marshalls konden niet voorkomen dat de Porsche flink wat schade opliep. Voor Meijer was het een snel einde aan zijn raceweekend. Laconiek verklaarde Daan: “Dit is echt heel zonde en gaat ons weer een hoop tijd en geld kosten om te herstellen. Het chassis is nog wel bruikbaar, maar verder moeten we alles vervangen. De motor is natuurlijk helemaal verwoest, maar ook de bekabeling is weg. Ik denk niet dat de auto klaar zal zijn voor het DTM-weekend op Zandvoort, dus we moeten nog even kijken wat we daarmee gaan doen. Ik denk dat de auto in Assen weer helemaal tip top zal zijn met een nieuwe motor. Dit is jammer, maar dat is autosport.”      
Aan boord van de wagen van Bob Herber verliep het een stuk beter. De snelle coureur wist zijn zesde startplaats in de eerste race om te zetten naar een vierde plek en was daarmee de derde Porscherijder die over de eindstreep ging. Een goede race en prima uitgevoerde pitstops leverden Bob voldoende kans op om zich naar voren te vechten, al was de opmars niet zo groot als hij wellicht gehoopt had. Daan blikte tevreden terug op de race van Bob: “Hij heeft sterk gereden en morgen kijken we wel wat we doen. Ik denk dat we dan samen met één auto rijden, maar dat moeten we nog beslissen.”



Nadat de Porsche van Daan Meijer op zaterdagmiddag verwoest werd door brand, besloten de mannen dat er voor zondag een oplossing moest komen in de vorm van het delen van de overgebleven auto van Bob Herber. De mannen zijn niet voor niets teamgenoten en helpen elkaar op deze wijze waar nodig en mogelijk. Ondanks de gebundelde krachten zat er ook tijdens de tweede wedstrijd van het weekend geen podiumklassering in. Bob startte de wedstrijd vanaf de zesde positie en bracht de auto als vijfde terug naar de pits voor een rijders- en bandenwissel. Helaas verliep de rijderswissel niet vlekkeloos doordat een van de gordels tijdens het uit- en instappen klem kwam te zitten. Hierdoor gingen enkele kostbare seconden verloren en moest Daan met positieverlies de baan weer op als achtste.         
Het wisselen van banden tijdens de pitstop werd voor deze specifieke omstandigheden door de organisatie toegestaan. Door de hete ’s zomerse temperaturen was de bandenslijtage bij met name de Porsches erg groot. Om het tweede deel van de wedstrijd toch veilig te kunnen rijden werden er ook door BoDa banden gewisseld. Desondanks kon Daan met de voor hem toch wat onbekende auto niet heel veel terrein meer goedmaken. Terugblikkend gaf hij aan: “Je zou denken, een Porsche is een Porsche. Maar dat bleek niet helemaal waar te zijn. De auto van Bob heeft een iets ander verenpakket en net een even iets andere afstelling, een minimaal verschil maar je merkt het wel als je rijdt. Ik moest even een paar rondjes acclimatiseren en toen ging het een stuk beter. Maar als je maar een stint van een half uurtje rijdt, dan ben je bijna de helft daarvan al aan het wennen. Ik kon dus eigenlijk niet veel meer goedmaken, maar we hebben in ieder geval de race uitgereden en lekker geracet. Ik ben tevreden met de zevende positie die ik in de een na laatste ronde pakte door Paul Sieljes uit te remmen. Al met al ben ik niet ontevreden.”

Tekst: PR

8791696
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2871
6068
15502
8724615
78307
199080
8791696

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven