In de kwalificatie was het Ferdinand Habsburg die de snelste tijd liet noteren. Met een tijd van 1.18.879 was hij het snelst van iedereen en liet hij René Rast op 0.069 seconden op de tweede plaats terwijl Robin Frijns op 0.105 seconden de derde tijd in handen wist te nemen. Dat het allemaal dicht op elkaar zat bewezen de tijden want bijna het hele veld zat binnen een seconde op de vervanger van Loic Duval, Benoit Tréluyer die op 1.322 seconden als laatste op de grid plaats mocht nemen.
Bij het doven van het rode licht was het Ferdinand Habsburg die de leiding in handen wist te houden voor René Rast en Nico Muller die een goede start had. Dan gaat het mis waarbij Jonathan Aberdein Fabio Scherer aantikt die op zijn beurt een ferme tik uitdeelt aan Robin Frijns en allen vallen uit. Dit doet natuurlijk geen goed aan de kampioenschaps ambities van Frijns want zijn concurrenten liggen op de tweede en derde plaats achter Habsburg. Mike Rockenfeller heeft de vierde plaats in handen als de wedstrijdleiding besluit om de safetycar in te zetten.
Als de baan weer vrijgegeven wordt gaat het al vrij snel weer fout als Phillip Eng en Lucas Auer elkaar raken en ook deze vallen uit. Eng moet zijn band nog even laten blussen door de marshals en wederom komt er een safetycar in de baan om de nog 10 rijdende bolides op te vangen.
Als alle pitstops zijn ingelost, waarbij Robert Kubica als laatste naar binnen gaat, is het René Rast die de leiding in handen heeft genomen voor Habsburg en Muller. Kubica heeft de vierde plaats in handen Timo Glock en Jamie Green. Mike Rockenfeller heeft de zevende plaats voor Sheldon van der Linde. Marco Wittmann en Harrison Newey sluiten de rij.
In de 27ste ronde is het Nico Muller die Ferdinand Habsburg inhaalt voor de tweede plaats. Een ronde later is het Robert Kubica die de derde plaats in handen weet te nemen van Habsburg. Dan zijn het ook Tim Glock en Jamie Green die voorbij gaan aan Habsburg. Dan komt het pitbox naar buiten dat Habsburg zich moet gaan melden in de pitstraat. Hij krijgt nieuwe banden en kan zijn weg weer vervolgen.
Ook deze race mag René Rast zich weer winnaar noemen voor Nico Müller en Robert Kubica die zijn eerste podium in de klasse weet te pakken en ook nog geschiedenis schrijft door als eerste Pool op het podium te staan in de DTM. In het kampioenschap gaat René Rast aan de leiding met 304 punten voor Nico Müller met 285 punten en Robin Frijns die met 263 punten op de derde plaats staat. Met nog twee races te gaan op de Hockenheimring is er nog alles mogelijk.
1 Rast ----LAP 40 1 Audi Sport RS 5 DTM
2 Müller 11.500 1 Castrol EDGE Audi RS 5 DTM
3 Kubica 25.785 1 BMW M4 CLASS1
4 Glock 29.572 1 iQOO BMW M4 DTM
5 Green 30.209 1 Akrapovic Audi RS 5 DTM
6 Rockenfeller 31.971 1 Twin Busch Audi RS5 DTM
7 Van der Linde 33.095 1 Shell BMW M4 DTM
8 Wittmann 47.199 1 Schaeffler BMW M4 DTM
9 Newey 47.651 1 WRT Audi RS 5 DTM
10 Habsburg ----LAP 39 2 WRT Audi RS 5 DTM
11 Auer ----LAP 6 1 BMW Bank M4 DTM
12 Tréluyer 16.041 1 BMC Air Filter Audi RS 5 DTM
13 Eng ----LAP 5 0 ZF BMW M4 DTM
14 Aberdein ----LAP 2 1 CATL BMW M4 DTM
15 Scherer 12.451 1 WRT Audi RS 5 DTM
16 Frijns ----LAP 1 0 Aral Ultimate Audi RS 5 DTM
Foto: DTM