K2 Content

Na een overtuigend optreden dit weekeinde behaalde het team GPX Racing de algehele overwinning bij de Hankook 24H DUBAI. De renstal is pas het tweede team uit de Verenigde Arabische Emiraten, dat de seizoensouverture van de 24H SERIES powered by Hankook wint.


 
De GPX Racing-Porsche 991 GT3 R (#36, Axcil Jefferies / Frederic Fatien / Mathieu Jaminet / Julien Andlauer / Alain Ferté) nam in de 124e ronde definitief de leiding over en reed na in totaal 600 ronden op het 5,39 kilometer lange Dubai Autodrome met een voorsprong van meer dan drie minuten op de naaste concurrent als winnaar over de eindstreep.
 
Daarmee is GPX Racing na het dubbele succes voor Abu Dhabi Racing by Black Falcon in de jaren 2012 en 2013 pas het tweede team uit de Verenigde Arabische Emiraten dat de algehele overwinning bij de Hankook 24H DUBAI behaalt. Voor Porsche is het de zesde zege in de historie van de race, een record.
 
“Dit is geweldig, ik ben heel blij voor het team”, zei Axcil Jefferies tegen Ian Salvestrin van Radiolemans.com. “De jongens hebben de hele week zo hard gewerkt, ze hebben de auto twee of drie keer helemaal nieuw opgebouwd en ze hadden altijd vertrouwen in ons. Daarom is het super, dat ze daarvoor nu beloond worden. Natuurlijk hebben alle rijders het goed gedaan. In het begin hebben we hard gepusht om een voorsprong op te bouwen. In de laatste twee uur waren we wat voorzichtiger om er zeker van de zijn dat we de auto aan de finish zouden brengen.”
 
Na een spannende strijd klom WRT, het winnende team van de Hankook 24H DUBAI in 2016, in het laatste uur nog op naar de tweede plaats. De WRT-Audi R8 LMS GT3 Evo (#31, Dries Vanthoor / Kelvin van der Linde / Louis Machiels / Benjamin Goethe / Frank Bird) kwam al dichter en dichter bij de op de tweede plaats rijdende HRT Bilstein-Mercedes-AMG GT3 Evo (#4, Hubert Haupt / Maro Engel / Patrick Assenheimer / Ryan Ratcliffe / Khaled Al Qubaisi), toen de Mercedes met nog 40 minuten te gaan voor een rijderswissel de pits in kwam. Bij het vallen van de finishvlag bedroeg het verschil tussen de Audi en de Mercedes minder dan 30 seconden.
 
Met de derde plaats voor de HRT Bilstein-Mercedes eindigden de beide drievoudige Dubai-racewinnaars, teameigenaar Hubert Haupt en Khaled Al Qubaisi uit de Vereinigde Arabische Emiraten respectievelijk voor de zesde en de vijfde keer op het algehele podium van de Hankook 24H DUBAI.
 
De GRT Grasser Racing Team-Lamborghini Huracán GT3 Evo (#63, Rolf Ineichen / Adrian Amstutz / Mirko Bortolotti / Rik Breukers), die ook gedurende de hele 24-uursrace in de kopgroep reed, kwam als vierde aan de finish, net voor de tweede  HRT-Mercedes-AMG GT3 Evo (#5, Khaled Al Qubaisi / Valentin Pierburg / Florian Scholze / Nico Bastian / Patrick Assenheimer). Daarmee won het laatstgenoemde team de GT3-AM-klasse, voor de naaste concurrent, de Car Collection Motorsport-Audi R8 LMS GT3 Evo (#34, Johannes Dr. Kirchhof / Gustav Edelhof / Elmar Grimm / Max Edelhof), die als zesde algemeen geklasseerd werd.
 
Achter de Racetivity-Mercedes-AMG GT3 Evo (#83, François Perrodo / Charles-Henri Samani / Emmanuel Collard / Matthieu Vaxiviere), eindigde de tweede Car Collection Motorsport-Audi R8 LMS GT3 Evo (#88, Milan Dontje / Kim Holmgaard / Martin Lechmann / Tim Müller / Johannes Stengel), algemeen winnaar van de Hankook 24H DUBAI in 2019, op de achtste plaats algemeen en completeerde daarmee het podium in de klasse GT3-AM. Voor het Duitse team was dat de beloning voor een sterke opmars, want na een gebroken wielophanging in de vrije training kon het team op donderdag niet deelnemen aan de kwalificatie.
 
Ondanks een aanrijding met een Porsche-Cup-auto in de beginfase van de race sloot  de MP Motorsport-Mercedes-AMG GT3 Evo (#19, Henk de Jong / Daniel de Jong / Bert de Heus / Jaap van Lagen) zijn inhaalrace nog als negende algemeen af. Met de tiende plaats voor de Inception Racing by Optimum-McLaren 720S GT3 (#72, Brendan Iribe / Ollie Millroy / Nick Moss / Joe Osborne) evenaarde het Britse team het tot dusver beste resultaat van een McLaren bij de Hankoook 24H DUBAI, nadat Lapidus Racing in 2013 met een MP4-12 ook als tiende geëindigd was.
 
Herberth Motorsport, een eerdere algemeen winnaar, beleefde in Dubai een weekeinde om snel te vergeten. In de kwalificatie op donderdag had het Beierse team nog de FXPrimus-GT-pole-position behaald, maar al na twee uur was de eerste van de drie Porsche 991 GT3 R’s van het team (#91, Ralf Bohn / Daniel Allemann / Robert Renauer / Alfred Renauer) na een aanrijding met een GT3-concurrent al uit de race. In de beginfase reed de Porsche met het startnummer 92 (Jürgen Häring / Wolfgang Triller / Vincent Kolb / Sven Müller / Klaus Bachler), die vanaf de pole-position gestart was, nog goed voorin mee, maar viel uiteindelijk uit vanwege technische problemen, vermoedelijk een defecte versnellingsbak. De Porsche met het startnummer 93 (Steffen Görig / Antares Au / Daniel Lloyd / John Loggie) werd in ieder geval nog elfde algemeen, maar verloor veel tijd na een aanrijding, waarbij de achterkant van de Porsche flink beschadigd werd.
 
De Leipert Motorsport-Lamborghini Huracán Super Trofeo (#710, Gregg Gorski / Gerhard Watzinger / Kurt Thiel / Oscar Lee / Fidel Leib) won bij de  Hankook 24H DUBAI de GTX-klasse, waarin diverse deelnemers problemen kenden. Zo waren er bij de Vortex V8-Vortex 1.0 (#701, Philippe Bonnel / Lionel Amrouche / Karen Gaillard / Alban Varutti), die als tweede geklasseerd werd, telkens weer defecten aan de ophanging. De ARC Bratislava-Lamborghini Huracán Super Trofeo (#707, Miro Konopka / Mato Konopka / Justas Jonušis / Thomas Padovani / Zdeno Mikulasko) had lange tijd de leiding in de klasse in handen, maar na zonsopkomst ontstond er een brand in het compartiment van de V10-motor. Zelfs de klassewinnende Leipert Motorsport-Lamborghini moest tijdens de nacht een keer naar de pits getransporteerd worden, nadat de auto op de baan was stilgevallen.
 
De NKPP Racing by Bas Koeten Racing-Porsche 991-II Cup (#991, Harry Hilders / Gijs Bessem / Bob Herber / Roeland Voerman), een van de twee auto’s met volledig Nederlandse bezetting, behaalde uiteindelijk een onbedreigde zege in de 991-klasse, nadat de DUWO Racing-Porsche 991-II Cup (#909, Andrey Mukovoz / Stanislav Sidoruk / Sergey Peregudov / Dylan Pereira) problemen kende. Het team uit Luxemburg voerde gedurende de eerste helft van de race de klasse aan, maar verloor vanwege problemen in de aandrijflijn 45 minuten in de pits en eindigde zo als tweede. Na een lastige race, waarin de Porsche twee keer op de baan tot stilstand kwam, eindigde MRS GT-Racing (#989, Jeroen Bleekemolen / Timothy Pappas / Saif Alamer / Jukka Honkavuori) toch nog op de derde plaats in de klasse.
 
Het Canadese team ST Racing behaalde met de BMW M4 GT4 (#438, Samantha Tan / Chandler Hull / Jon Miller / Nick Wittmer) na een fehlerfreien foutloze race in de GT4-categorie de eerste klassezege in de 24H SERIES. Voor het algemene GT-kampioensteam  PROsport Racing begon de titelverdediging goed met de tweede plaats in de klasse voor de Aston Martin Vantage AMR GT4 (#401, Nico Verdonck / Rodrigue Gillion / Stephane Lemeret / Patrik Matthiesen / Constantin Schöll). Het team Dragon Racing uit de Verenigde Arabische Emiraten, vorig jaar in zijn thuisrace winnaar van de GTX-klasse, eindigde nu met de Mercedes-AMG GT4 (#488, Denis Remenyako / Adam Christodoulou / John Hartshorne / Ollie Hancock) als derde in de GT4-klasse.
 
 TOPCAR Sport heeft voor het eerst de TCE-divisie bij de Hankook 24H DUBAI gewonnen. Het succes na een strijd met TCE-teamtitelverdediger Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing gedurende de hele race betekent voor TOPCAR Sport de tweede TCE-divisiezege in de 24H SERIES powered by Hankook.


 
De TOPCAR Sport CUPRA TCR (#131, Fabian Danz / Adrian Spescha / Patrick Sing / Ronny Jost / Benjamin Leuchter) nam na iets minder dan acht uur in de race de algehele leiding in de TCE-divisie over en ondanks dat de auto in de nacht eenmaal langs de baan tot stilstand kwam, bleef het team daarna vrijwel constant aan de leiding. Het Zwitserse team, in 2019 winnaar van de  Hankook 24H BARCELONA, reed op weg naar de overwinning in totaal 543 ronden op het 5,39 kilometer lange Dubai Autodrome.
 
“Ik ben heel blij dat we deze race gewonnen hebben”, zei Fabian Danz tegen Ian Salvestrin van Radiolemans.com. “Onze auto was perfect, er zit geen krasje op en hij reed uitstekend. Makkelijk is het natuurlijk nooit. In de nacht vraag je je wel eens af waarom je dit eigenlijk allemaal doet, maar het was het zeker waard! Ik ben heel gelukkig!”
 
Het kampioensteam in het algehele TCE-teamklassement, Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing, begon indrukwekkend aan de titelverdediging met twee van de drie plaatsen op het algehele podium van de TCE-divisie. De Volkswagen Golf GTi TCR met het startnummer 112 (Antti Buri / Kari-Pekka Laaksonen / Gustavo Xavier / Jasmin Preisig / Miklas Born) reed net voor de zusterauto met het nummer 1 (Emil Heyerdahl / Marlon Menden / Jérôme Ogay / Constantin Kletzer) over de eindstreep.

Op vergelijkbare wijze behaalde ook het winnende TCE-team van de race in Dubai van vorig jaar, AC Motorsport, twee top-vijf-klasseringen bij de eerste race van de 24H SERIES, waarin het team twee Audi’s RS 3 LMS inzette. De Audi met het startnummer 188 (Stéphane Perrin / Philippe Thirion / Sebastien Morales / Mathieu Detry) had vanaf het begin goede kansen op een podiumplaats, maar werd uiteindelijk vierde, gevolgd door de zusterauto met het nummer 199 (Thierry Chkondali / Maxwell Hanratty / Thomas Kiefer / Mark Wallenwein / Sebastien Lajoux) en de BBR-CUPRA TCR DSG (#107, Anusorn Asiralertsiri / Chariya Nuya / Kantadhee Kusir / Kantasak Kusiri / Tanart Sathienthirakul). De laatstgenoemde auto viel in het laatste uur op de baan stil, maar had voldoende ronden afgelegd om nog als zesde in de TCR-klasse en als achtste algemeen geklasseerd te worden.
 
Bij de eerste lange-afstandsrace met de BMW M2 CS Racing behaalde PK Carsport (#208, Bert Longin / Peter Guelinckx / Stienes Longin / Stijn Lowette) ondanks problemen met de brandstoftoevoer en een aanrijding in de nacht nog de achtste plaats in het algemeen klassement van de TCE-divisie en won daarmee de TCX-klasse.
 
Het team CWS Engineering (#278, Colin White / Jean-Francois Brunot / Adam Hayes) had het hele weekeinde te maken met problemen met de dynamo, de stuurbekrachtiging en oververhitting,  maar ondanks dit malher werd de Ginetta G55 van het Britse team nog tweede in de klasse en zevende in de divisie. Bij de fun-M Motorsport-BMW M240i Racing Cup (#302, Simon Klemund / James Winslow / John Corbett / George King / Julius Adomavičius) was er sprake van handlingproblemen na een aanrijding, maar het team werd toch nog derde in de klasse.  
 
Ondanks een gebroken aandrijfas met nog drie uur te gaan completeerde de  Zengő Motorsport-CUPRA TCR DSG (#133, Gábor Kismarty-Lechner / Tamás Horváth / Csaba Tóth / Szabolcs Gál / Zoltán Zengő) bij de achtste deelname van het team aan de Hankook 24H DUBAI nog de top tien in de TCE-divisie.
 
De 24H SERIES powered by Hankook wordt op 26-27 maart op het Autodromo Internazionale del Mugello in Italië voortgezet met de eerste Europese lange-afstandsrace van het seizoen, de Hankook 12H MUGELLO. Van 23-25 april organiseert CREVENTIC voor de vierde keer de Hankook 12H SPA op het legendarische circuit van Spa-Francorchamps aus. Nadere informatie over de kalender van de 24H SERIES 2021 en kampioenschapsstanden zijn te vinden op www.24hseries.com

PR

 

13455498
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
796
4238
14322
13412402
59486
131378
13455498

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven