K2 Content

Het waren maar 19 wagens die van start gingen, maar deze bolides verdeeld over meerdere klassen zorgden voor overwerk voor de marshals en wedstrijdleiding. Vrijwel de enige wagens die niet bestraft  reden vooraan, met Daan Meijer als winnaar algemeen en in de GT divisie de uitblinkende equipe Dennis de Borst en Stan van Oord, die naar een tweede plaats algemeen reed en zo winnaar van hun Supersport 1-klasse werd.



Het weer in Zandvoort wordt er niet vrolijker op. Een druilerige motregen zorgt voor een natte baan. Het 19 auto’s tellende veld staat klaar op regenbanden voor hun eerste race van het nieuwe seizoen op CM.com Circuit Zandvoort. Philippe Haezebrouck met de fraaie Radical RXC staat schuin en naast zijn vak op de pre-grid. Paul Sieljes blijft met zijn Porsche aan de buitenkant staan voor de Tarzanbocht en wordt snel weggesleept. Na één opwarmronde wordt het veld rollend losgelaten.

Op de natte baan heeft Max Tubben de beste start, gevolgd door Daan Meijer en Bob Herber. Een fantastische start maakt Dennis de Borst die aansluit op een vierde plaats. Haezebrouck is helemaal teruggezakt naar een 12de plaats. Bas Barenbrug zoekt de pits op, maar kan zijn race gelukkig al snel weer vervolgen. Bart Van den Broeck wordt geraakt, raakt even de vangrail met zijn Peugeot en komt met een lekke band de pits in.

Bob Herber voelt zich als een vis in het water en pakt met zijn Lamborghini Super Trofeo eerst Daan Meijer, om vervolgens de koppositie over te nemen van Max Tubben. Oscar Gräper komt de pits in met een beslagen voorruit. Hij kan na het schoonmaken weer wat zien en gaat door.

In de Supersport 1 valt Dennis de Borst met zijn Hyundai erg op. Na zijn wereldstart heeft hij al een dikke zeven seconden voorsprong opgebouwd op tweede man Bart Arendsen met de BMW 1 Serie, die in de kwalificatie nog de snelste was in Supersport 1. Derde in deze klasse ligt Ruud Olij, die snel naar voren komt met zijn BMW E92 M3.

Na ruim een kwartier racen volgt er een full course yellow na een grindbakbezoek van Haezebrouck in de Hans Ernstbocht. De Radical wordt snel uit zijn benarde positie weggesleept en langs de baan geparkeerd. De Belg Patrick Engelen komt vandaag dus niet meer aan rijden toe.

De wagens worden weer snel losgelaten en vervolgen de strijd op de steeds natter wordende baan. In de Sport divisie is het de Zilhouette van Mark Wieringa die bij de wedstrijdleiding onder een vergrootglas ligt vanwege het inhalen onder geel.

Halverwege de wedstrijd komt de safetycar de baan op. Oscar Gräper is met de BMW E92 V8 hard rechtdoor geschoten in de Hans Ernstbocht. Op datzelfde moment gaat de Pit Window open. In deze safetycarperiode maakt Max Tubben het wel erg bont door in de grindbak van de Gerlachbocht te vliegen. De BMW M4 Silhouette 3.5 moet eruit worden getrokken, waardoor een toppositie kan worden vergeten.

Aan de kop heeft Daan Meijer na de pitstops de leiding weer overgenomen van Bob Herber. Stan van Oord, die nu de racekuip van de Hyundai bezet, is doorgestoten naar een derde plaats algemeen voor een verrassend sterk rijdende Ruud Olij. Derde in de Supersport 1 zijn de broers Robert en Benjamin van den Berg. Bart Arendsen is teruggezakt naar een vierde plaats. Mark Wieringa blijft in de Sportklasse de snelste voor zijn andere Zilhouette kompanen.

Na de herstart is het gelijk weer over. Max Tubben heeft in al zijn aanvalsdrift al voor start/finish wagens ingehaald. Bovendien schiet hij gelijk rechtdoor in de bandenstapels van de Tarzanbocht en wordt wederom weggesleept. Met nog een kwartier te gaan kunnen we weer echt spreken van een beetje chaotische wedstrijd, mede ook door twee straffen voor te korte pitstops. De koploper in de Sport divisie Wieringa is één van de slachtoffers.

In de slotfase is het Daan Meijer uit de GT klasse die kortstondig de ontketende Stan van Oord uit de Supersport 1 achter zich moet dulden. Bob Herber op de derde plaats is uiteraard veel te snel en passeert Van Oord, voor wie wij echt hopen dat hij een vervolg krijgt in zijn racecarrière in deze auto dit seizoen. Met nog zes minuten te gaan maakt Herber contact met koploper Meijer in de Hans Ernstbocht. Hij kan zelf uit de grindbak achteruit rijdend ontsnappen, maar verliest vier plaatsen. Wederom stijgt Stan van Oord naar de tweede plaats algemeen, voor de broers Van den Berg uit dezelfde klasse, die echter een 30 seconden straf krijgen vanwege het inhalen achter de safetycar. Ook de Mini van Marcel Schoonhoven komt nog vast te staan in de Hans Ernstbocht.

Bart Arendsen in de BMW 1 Serie krijgt de meatball omdat zijn splitter loszit. Hij rijdt echter door en komt als derde in de Supersport 1 over de finish. De stewards gaan zich hierover nog beraden, naar eigen zeggen heeft hij de vlag niet gezien omdat zijn voorruit beslagen was.

Daan Meijer wint deze vreemde wedstrijd voor de equipe Dennis de Borst en Stan van Oord, die grote indruk maakten in deze race en gelijk ook winnaar werden in hun klasse. In de Sportklasse reden Jack Hoekstra en Pieter de Jongh met hun Zilhouette naar de overwinning.

Morgen wordt om 13.05 uur het startsein gegeven voor de tweede race van de Supercar Challenge.

 

PR

13599534
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2605
4949
22452
13545106
62987
140535
13599534

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven