K2 Content

De eerste Ford Fiesta Sprint Cup race van 2021 is wel een hele vreemde race geworden. Het kostte namelijk drie pogingen voor de race eindelijk van start kon gaan, met als reden de onbekendheid met de startprocedure bij de jonkies voorop. Uiteindelijk kwam het toch goed en kon Laurens de Wit al zijn ervaring gebruiken om vanuit kansloos lijkende positie toch nog de race te winnen.



Na een tumultueuze en kletsnatte kwalificatie gisteren, twee keer onderbroken door een code rood, slaagde Laurens de Wit erin om in de ultieme laatste ronde een snellere tijd neer te zetten dan de Belg Kenny Herremans, die tot dan de hele sessie had gedomineerd. Zoals altijd wordt voor de eerste race de respectievelijke top 5 van elk land omgedraaid, en volgt vanaf startplaats 11 een gemengde rangorde. Met Kenny Herremans, Tomas De Backer, Milan De Laet, Nathan Vanspringel en Philippe Huart in de juiste Belgische volgorde, komt Philippe Huart in de omgedraaide rangorde vooraan op de startgrid te staan! In de omgekeerde Nederlandse Top 5 zien we in ‘poleposition’ Gianni Stefano van de Craats, voor Jacco van de Wal, Johan Land, Nikodem Wierzbicki en Laurens de Wit.

Het zijn nog niet de temperaturen die wij in de badplaats gewend zijn, maar het is in ieder geval droog. Gelijk code rood vanwege een rommelige eerste startprocedure. Bij het wegrijden van de leading car volgen de Fordjes namelijk, terwijl ze hadden moeten blijven staan voor de opwarmronde. Nadat iedereen op de juiste plek op de pre-grid staat, worden de rijders opnieuw los gelaten voor de opwarmronde. Wederom code rood en de start gaat nu plaatsvinden achter de safetycar. Een beetje rommelig begin, maar natuurlijk heeft de wedstrijdleiding gelijk om voorzichtig te zijn vanwege de wat mindere ervaring van de Nederlandse rijders vooraan. De race wordt hierdoor wel ingekort met vijf minuten.

Na twee ronden achter de safetycar gaan de 19 wagens eindelijk van start, al ontstaan er gelijk flinke gaten. De start achter de SC wordt gelijk beoordeeld door de wedstrijdleiding. De Belg Philippe Huart pakt de kop voor zijn landgenoot Nathan Vanspringel en Jacco van de Wal. Poleposition man Van de Craats is teruggevallen naar de negende plaats. Vanspringel pakt de kop voor de aandringende Tomas de Backer en Laurens de Wit, die met een opmars bezig is. Huart en Van der Wal zijn teruggezakt naar de vierde en vijfde plaats. Tomas de Backer passeert Vanspringel en pakt de kop.

De volgende ronde gaat het mis met Milan de Laet, die spint in de Gerlachbocht, na contact met Kenny Herremans. Gelukkig wordt hij verder door iedereen ontweken. Esmee Kosterman komt de pits in. De safetycar komt de baan op en het hele veld voegt zich weer achter elkaar. De wedstrijdleiding gaat na de wedstrijd het incident tussen de beide Belgen verder onderzoeken. Met nog 1 minuut 40 op de teller volgt de herstart voor de laatste ronde. Koploper De Backer verschakelt zich en moet vanaf leidende positie met motorproblemen de pits opzoeken, waar hij heel teleurgesteld is en kwaad op zichzelf uitstapt. Nathan Vanspringel herpakt de kop voor Laurens de Wit en Philippe Huart. Net als bij de kwalificatie zorgt Laurens de Wit weer voor een enorme verrassing. In de laatste paar bochten passeert hij Vanspringel en wint deze bijzonder rommelige wedstrijd. De uitslag is nog niet definitief, want er lopen nog diverse zaken.

Tomas De Backer zal de tweede race starten in de Fiesta van Walter Cleynhens, nadat hiervoor door de wedstrijdleiding toestemming is gegeven.

Laurens de Wit heeft op soevereine wijze ook de tweede Ford Fiesta Sprint Cup wedstrijd van het openingsweekend op zijn naam geschreven. De routinier bleef Kenny Herremans meer dan twee seconden voor terwijl Nathan Vanspringel het podium completeerde. Met een vierde plaats was Nikodem Wierzbicki de eerste rijder in de Divisie 1.



De startopstelling van de tweede wedstrijd van de Ford Fiesta Sprint Cup wordt aangevoerd door Laurens de Wit, gevolg door Kenny Herremans, Nikodem Wierzbicki, Johan Land, Milan de Laet, Jacco van de Wal, Nathan Vanspringel, Gianni van de Craats, Philippe Huart en Junior Planckaert. Tomas de Backer, die in race één uitviel met een kapotte motor, start in de auto van Walter Cleynhens maar moet daardoor wel van de 18de en laatste plaats aan de race beginnen.

Het is te hopen dat race twee op een inmiddels zonnig maar wel koud Circuit Zandvoort wat minder hectisch verloopt dan de openingswedstrijd van het seizoen. De start is duidelijk voor De Wit die bijna in het licht valt. Ook Wierzbicki is goed weg maar moet toch achter Herremans aansluiten. Achter dit drietal valt al in de eerste ronde een gaatje richting De Laet, Vanspringel, Van de Wal en een teruggevallen Land. Vanaf de 18de plaats maakt De Backer snel flinke stappen want bij de tweede doorkomst ligt de Belg al op plek elf, voor een ver teruggevallen Huart.

Terwijl aan kop De Wit een gaatje slaat richting Herremans, en Wierzbicki al op vier seconden volgt, wisselen Vanspringel en De Laet van positie. Van de Wal blijft nog zesde, maar daarachter neem Aleksander Olejniczak plaats zeven over van een verder terugvallende Land die meteen daarop ook gepasseerd wordt door een ontketende De Backer.

Aan kop lijkt De Wit alles onder controle te hebben want de leider houdt Herremans op een kleine seconde. Op gepaste afstand van dit tweetal is Vanspringel Wierzbicki genaderd en ontstaat er een mooie strijd om plek drie. Vanspringel laat er geen gras over groeien en neemt de derde positie over. Op plek vijf De Laat terwijl De Backer vlot inloopt op Van de Wal die plek zes waarschijnlijk snel zal moeten opgeven. Op plek acht Van de Craats die wordt gevolgd door Planckaert en Huart.

Met nog tien minuten te gaan neemt De Wit steeds meer afstand van Herremans die op zijn beurt niet bedreigd wordt door Vanspringel. Daarachter wordt het wel steeds interessanter want Wierzbicki en De Laet worden snel binnen gehengeld door De Backer. Daar weer achter is Stefan Barewijk ook met een leuke opmars bezig want hij is achter Van de Wal, Planckaert en Van de Craats aangeland op plek tien.

Bij de 13de doorkomst leidt De Wit met een voorsprong van 2,5 seconden op Herremans en 20 seconden op Vanspringel. Op vier voelt Wierzbicki nu de hete adem van De Backer in zijn nek die inmiddels ook De Laet is gepasseerd. Een ronde later lijkt de positie van Wierzbicki toch weer safe aangezien De Laet De Backer weer een plekje heeft terugverwezen.

Na 15 ronden valt de vlag en is de winst opnieuw voor De Wit die Herremans met ruim 2,6 seconden klopt. Op plek drie Vanspringel en vier Wierzbicki, gevolgd door De Laet en De Backer, Van de Wal, Planckaert, Van de Craats en Barewijk.

De winst in de Divisie I is daarmee voor Wierzbicki, met Van de Wal op twee en Van de Craats op drie. In Divisie II wint uiteraard De Wit, voor Barewijk en Land. Het klassement voor het Belgisch kampioenschap is met Herremans, Vanspringel en De Laet ook duidelijk.

PR

13599560
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2631
4949
22478
13545106
63013
140535
13599560

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven