SunEnergy1 Racing, met de #75 Mercedes van Luca Stolz, Jules Gounon en Kenny Habul hebben voor de tweede keer achter elkaar de LIQUI MOLY Bathurst 12 Hour op hun naam weten te schrijven. Dat ging niet vanzelf want lange tijd was het de #999 van polesitters Maro Engel, Mikael Grenier en Raffaele Marciello die aan de leiding gingen maar door #75 werden ingehaald.
In de #99 zat Maro Engel achter het stuur en die wist de aansluiting met de #74 met Jules Gounon achter het stuur te vinden. Ronden lang werd er flink gestreden en Engel zette zijn Mercedes naast die van Gounon maar daarbij raakten zij elkaar en werd Gounon achterstevoren gereden. Hij kon zijn weg wel vervolgen maar was teruggevallen naar de tweede plaats. Voor zijn actie werd Engel beboet met een drive-through waardoor hij terug viel naar de derde plaats. Want in de tussentijd had de #912 Porsche van Thomas Preining, Matt Campbell en Jaminet Mathieu de tweede plaats ingenomen.
Engel probeerde nog wel dichterbij te komen maar het was een close call waarbij de nr. 2 op 0.9267 seconden van de winnaar en de derde plaats op 1.4177 seconden werden afgevlagd in een race waarbij er een record aantal ronden van 323 werd verreden over een afstand van 2006 km.
In de PAM klasse ging de overwinning naar #65 Audi met Chaz Mostert, Liam Talbot en Fraser Ross. #777 Mercedes met Ricardo Feller, Christopher Mies en Shahin eindigde op de tweede plaats terwijl #99 Mercedes met Jamie Whincup, Richie Stanaway en Ibrahim de derde plaats op hun naam wisten te schrijven.
De overwinning in de Silver klasse ging naar de #10 Audi van Dylan O’Keeffe, Daniel Gaunt en Andrew Fawcett in een twaalfde plaats overall. De Invitational klasse ging naar MARC van Darren Currie, Grant Donaldson en Geoff Taunton.
Onze landgenoot, Nick Catsburg eindigde in de Craft-Bamboo Mercedes samen met Daniel Juncadella en Philip Ellis op de achtste plaats nadat Juncadella laat in de race spinde en een paar plaatsen verloor.
Over het algemeen was het een rustige race waarbij er in totaal 7 uitvallers te betreuren waren. De eerste uitvaller was Christopher Hasse die even niet in de gaten had dat Duvashan Padayashee ook op de baan aanwezig was en daar tegenaan reed. Hij spinde, kwam in de muur terecht maar kon op eigen kracht naar de pit waar in eerste instantie gedacht werd dat de Audi gerepareerd kon worden maar al snel bleek dat zij de eerste uitvallers waren.
Daarna was het de beurt aan Stephen Grove die flink in de muur terecht kwam. Zijn zoon, Benton, vertelde dat het met vader goed ging maar dat het een bijna identieke crash was die Stephen vorig jaar ook mee maakte.
Chaz Mostert was de eerste die bestraft werd met een drive-through nadat hij bij het uitrijden van de pitstraat over de doorgetrokken streep reed. Hij verklaarde later dat het een rookie fout was en dat hij met zijn 30 jaar geen rookie meer was dus dat het gewoon een stomme fout was. Hij werd later door Mikaël Grenier en Maximilian Goetz op een ronde gezet waar hij snel weer uit kwam door de snelste ronde van de race op zijn naam te schrijven. Dit was een tijd van 2.02.1683 die de uitslagenlijst in ging als snelste raceronde.
Foto's: Bathurst 12H