K2 Content

Er wordt van te voren altijd flink voor gewaarschuwd. Track limits worden genoteerd en bij overschrijding daarvan volgt er na eerst een waarschuwingsvlag onberispelijk een straf. Onder druk van de naderende Ferrari van Ernst Kirchmayr moest Max Weering er in de slotfase nog eens goed voor gaan zitten om de leiding in de race te kunnen behouden.

Daarbij kleurde de BMW M6-rijder een aantal malen buiten de lijntjes, wat hem tweemaal een straf van vijf seconden opleverde. Hoewel Weering als eerste over de finish kwam won equipe Kirchmayr-Baron daardoor de wedstrijd, gevolgd door Bob Herber in zijn Bentley. Equipe Tubben-Weering werd ondanks hun straffen toch nog als derde gehuldigd.

Bob Herber verraste zichzelf tijdens de kwalificatie en won van de chagrijnige jonkies, zoals hij dat zelf zegt. Henk Tappel was de snelste in de Supersport 1 divisie op drie jaar oude regenbanden en Andy Dam verraste iedereen om gelijk op slicks de kwalificatie in te gaan en aan het eind de beste banden over te houden voor de snelste tijd.

Na een bombastische rollende start gaan de bolides op weg naar de hoog liggende eerste bocht op de Red Bull Ring. Bob Herber gaat te wijd maar behoudt de leiding. Eén bocht later gaat de Bentley weer te wijd waar Philipp Baron met de Ferrari 488 GT3 optimaal van profiteert en de  leiding overneemt. Ook Mex Jansen haalt de Bentley in en nestelt zich achter de Ferrari. Beide bolides nemen afstand van een drietal knokkende bolides. Bob Herber, Max Tubben en Bart Arendsen vechten om elke meter Oostenrijks asfalt. Daan Meijer en Ted van Vliet moeten daarachter iets lossen.

In de Supersport 1 heeft Henk Tappel maar weinig profijt van zijn poleposition. De Zilhouette 3.5 spint maar kan zijn weg op enige afstand vervolgen.

Laurens de Wit is nu de koploper, gevolgd door Dennis de Borst in de Febo Hyundai en  Ruud Olij met zijn BMW M3. Tappel is teruggezakt naar een vierde positie.

Andy Dam blijft in de Supersport 2 aan de leiding maar Pricilla Speelman met de VW Golf GTI zit hem op de hielen. Tony Verhulst zakt daarachter iets terug. In de Sport divisie is het Pieter de Jong die de leiding heeft voor Mark Wieringa en Mick Schutte in de BMW M3 E46.

De Radicals maken er een mooie strijd van. De verschillen tussen Melvin van Dam, Vlad Raducanu en Sam Jongejan zijn minimaal. Robin Greenhalgh heeft veel tijd verloren door een spin.

Aan de kop van het veld blijft het zeer spannend. Mex Jansen in zijn Koopman Racing BMW M6 GT3 maakt het de ervaren Ferrari rijder zeer moeilijk. Max Tubben heeft iets moeten lossen op het leidende tweetal, maar heeft een gaatje geslagen naar Bart Arendsen. Bob Herber rijdt daar weer achter in een soort niemandsland en Daan Meijer ligt daar weer achter.

In de Supersport 1 divisie moet Henk Tappel de strijd staken. Laurens de Wit in zijn Audi TCR wordt close gevolgd door Ruud Olij die met zijn BMW M3 F80 de leiding overneemt. Andy Dam blijft koploper in de Supersport 2 divisie voor Speelman  en Tony Verhulst. Pieter de Jong blijft de snelste  op ruime afstand gevolgd door Mark Wieringa en Mick Schutte.

In de Mazda’s is hij al supersnel, maar ook in de Radical divisie van de Supercar Challenge laat Sam Jongejan zijn klasse zien. De jonge rijder uit Zoetermeer is de nieuwe koploper, op enige afstand gevolg door Melvin van Dam en Vlad Raducanu. Gilles van Houtum is stilgevallen naast de baan en zorgt voor een gele vlag situatie. Bart Arendsen, in gevecht met Max Tubben, haalt daar in onder geel en wordt gelijk beboet met een 30 seconde straf. Ook Frank Broersen moet zijn BMW aan de kant zetten met een brandende velg.

Halverwege de wedstrijd gaat eerst voor de Sport divisie de Pit Window open, na tien minuten gevolgd door de GT’s en Radicals.

Max Weering heeft het stuur overgenomen van Max Tubben. De JR Motorsport BMW M6 GT3 komt na de stops als koploper naar buiten. Ernst Kirchmayr zit nu in de Ferrari 4888 GT3 en heeft een zevental seconden achterstand op de BMW.

Bob Herber kent een foutloze pitstop en komt als derde vlak achter de Ferrari de baan op. Door alle successeconden is Jordin Poland teruggezakt naar een vierde plaats.

Ruud Olij blijft koploper in de Supersport 1 divisie gevolgd door Laurens de Wit die op flinke afstand is gereden. Maar Olij krijgt wel een straf van 5 seconden vanwege track limits.

Derde ligt Steff de Borst die het Hyundai stuurtje van vader Dennis heeft overgenomen.

In de Supersport 2 is het Priscilla Speelman die alle mannen van zich afgeschud heeft. Andy Dam ligt op een tweede plaats maar op afstand en moet in zijn spiegels kijken voor een snel naderende Tony Verhulst.

Jack Hoekstra heeft Pieter de Jong afgelost en heeft een ruime voorsprong op Mark Wieringa en Mick Schutte.

Max Weering blijft koploper al wordt zijn voorsprong op Kirchmayr steeds kleiner. De Ferrari-rijder moet niet alleen vooruit kijken, maar moet ook Bob Herber in de gaten houden vlak achter zich. Daarachter rijdt Jordin Poland een eenzame wedstrijd. Ted van Vliet en Daan Meijer hebben een heel leuk gevecht, Meijer moet echter wel rekening houden met 5 seconden straf vanwege de track limits.

In de ultieme slotfase wordt er nog een belangrijke track limits straf van twee maal 5 seconden uitgedeeld aan koploper Max Weering, die daardoor de wedstrijd niet gaat winnen.

Equipe Kirchmayr-Baron profiteert hiervan en wordt de winnaar voor Bob Herber die als tweede op het algemene podium mag plaatsnemen. Max Weering wordt ondanks zijn straf toch nog derde.

In de Radical division wint Melvin van Dam voor Vlad Raducanu en equipe Eddie van Dam-Sam Jongejan.

Ruud Olij wint ondanks zijn straf de Supersport 1 divisie voor Laurens de Wit en vader en zoon De Borst.

Priscilla Speelman is de sterkste bij de Supersport 2 divisie. Andy Dam en Tony Verhulst, die er nog even zelfstandig vanaf ging, volgen op flinke afstand.

Niet verrassend dat equipe De Jong-Hoekstra met hun Zilhouette Sport de Sport divisie wint. Mark Wieringa wordt met een zelfde auto tweede op ruim 5 seconden. De laatste podiumplaats is voor Mick Schutte met zijn BMW M3 E46 GTR.

 

 

Foto: Supercar Challenge

 

Foto: Supercar Challenge

18787393
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5279
5793
11072
18738763
129132
172540
18787393

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven