Tijdens de Finaleraces van de Dutch Supercar Challenge, dit weekend op het TT-circuit van Assen, zorgt KTM voor een absolute primeur voor Nederland. Dat weekend presenteert KTM voor het eerst de GT4 race-uitvoering van de spectaculaire KTM X-Bow. Deze X-Bow GT4 debuteert volgend seizoen in het populaire, Europese FIA GT4-kampioenschap en in Nederland zal hij tevens zijn opwachting gaan maken in the Dutch Supercar Challenge.

Dit jaar beleefde de straatversie van de opvallende KTM X-Bow zijn debuut in Nederland, waarbij de X-Bow onder andere te zien was tijdens Bavaria City Racing, met niemand minder dan Tom Coronel achter het stuur. KTM Nederland heeft al diverse orders voor de X-Bow ontvangen en het eerste exemplaar is recent afgeleverd aan zijn nieuwe eigenaar.

GT4 conform FIA-specificaties
Met de KTM X-Bow GT4, die op 25 en 26 op het TT-circuit in Assen voor het eerst in Nederland wordt getoond, voegt KTM een nieuw hoofdstuk toe aan het succesverhaal van de X-Bow. De veranderingen ten opzichte van de standaarduitvoering zijn met name terug te vinden in de veiligheidsuitrusting, zoals voorgeschreven door de FIA-regelgeving. In de raceversie van de X-Bow zijn de rollover bars bijvoorbeeld van staal in plaats van aluminium. Aan de zijkant is de monocoque van de X-Bow GT4 voorzien van extra lagen zylon vezel voor aanvullende bescherming tegen impacts van opzij en om het binnendringen van scherpe objecten te voorkomen. Verder beschikt de X-Bow GT4 over een raceuitlaatsysteem, verbrede spatschermen en een verbreding aan de zijkant tussen de voor- en achterwielen, om te voorkomen dat de wielen met die van een andere auto in elkaar haken.

De KTM X-Bow GT4 voldoet aan de FIA crashregelgeving (Artikel 258a) en is conform de veiligheidsnormen zoals die van kracht zijn voor formuleauto’s en ALMS racewagens.

“De aanpassingen aan de GT4 zijn zo minimaal dat ze het sportieve ontwerp en de dynamische prestaties van de X-Bow uitvoering als een raceauto voor de openbare weg extra kracht bijzetten,” verklaart Edgar Kleinbergen, directeur van KTM Nederland. “Vanuit de nationale en internationale autosport heeft KTM echter diverse signalen ontvangen van teams en coureurs die graag een raceklare X-Bow willen aanschaffen, voor deelname aan het Europese FIA GT4-kampioenschap of aan andere competities. Met de X-Bow GT4 bedienen we deze kopersgroep op hun wenken en tijdens de Finaleraces voor de Dutch Supercar Challenge, dit weekend in Assen, kunnen potentiële Nederlandse kopers de X-Bow GT4 met eigen ogen aanschouwen.”

Geïnteresseerden kunnen voor aanvullende informatie over de KTM X-Bow GT4 contact opnemen met Edgar Kleinbergen, via het emailadres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Overzicht uitrusting KTM X-Bow GT4

01 race demperset
02 race remblokken
03 racekatalysator
04 semi-slick racebanen
05 6-punts veiligheidsharnas bestuurder
06 hoofdsteun met schuim
07 zijpanelen
08 schutbord in dashboard
09 rolbeugels voor
10 bevestigingen voorste rolbeugels
11 rolbeugels achter
12 bevestigingen achterste rolbeugel
13 race airbox
14 set racespatborden
15 sleepogen set
16 bevestigingspinnen motorkap
17 plaat voor montage raceballast
18 blokkering stuurwielverstelling
19 brandblussysteem
20 hoofdstroomschakelaar
21 droge accu
22 regen achterlicht
23 achterbumper met crashbox en achtercover
24 afdekking koplampen
25 race brandstofsysteem met snelvulsysteem
26 verstelbare rembalans
27 race voorruit
28 gewijzigde handrem
29 gewijzigde vinnen voor
30 auto in ongespoten koolstofvezel body

Tevens biedt KTM de mogelijkheid om de X-Bow GT4 te voorzien van aanvullende raceaccessoires uit de ‘Power Parts’ collectie.
 
Technische Specificaties
Belangrijkste afmetingen
Lengte: 3.738 mm
Wielbasis: 2.430 mm
Breedte: 1.900 mm
Leeggewicht ‘Ready to Race’: 825 kg
Hoogte: 1.205 mm

Structuur
Monocoque: vervaardigd uit koolstofvezel
Stijfheid: 35.000 Nm/°
Neusconstructie: koolstofvezel nosebox
Achterframe vervaardigd uit ultralicht aluminium
Carrosserie vervaardigd uit koolstofvezel
Bodemplaat: ultralichte constructie met diffuser achter

Motor
AUDI 2.0 TFSI, watergekoelde 4-cilinder turbomotor
2 bovenliggende nokkenassen
4 kleppen per cilinder
Max. vermogen: 240 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel: 310 Nm tussen 2.000-5.500 tpm
Gewicht/vermogen verhouding: 3,4 kg/pk
Acceleratie (0-100km/h): 3,9 sec.

Aandrijving en transmissie
Achterwielaandrijving
Handgeschakelde zesversnellingsbak

Ophanging FA/RA
WP dempers, voor met pushrods
F/R dubbele A-arm met wishbones, Anti roll bar
Velgen voor: 205/50/R17;
Banden voor: 7,5xR17
Velgen achter: 235/40/R18
Banden achter: 9,5xR18

Stuurinrichting
Mechanische tandheugel en rondsel besturing, niet bekrachtigd

Remmen
Hydraulisch 2-circuit BREMBO systeem (niet bekrachtigd)
2 hoofdremcilinders
Voor: Ø=305 mm x 22 mm, geventileerd, 4 zuigers
Achter: Ø=262 mm x 20 mm, geventileerd, 2 zuigers
Remweg vanaf 100 km/u: 32,9 m

Veiligheids Monocoque
FIA gehomologeerd volgens Artikel 258A van Appendix J
Nosebox: FIA Formule 3 crashtest
KEVLAR beschermdelen opzij tegen impact van opzij
Hoofdsteun, brandblussysteem, droge accu, hoofdstroomschakelaar
Sleepogen voor en achter, achterbumper inclusief crashbox structuur

PR

9947523
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1505
5275
14942
9912942
102922
147943
9947523

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven