Ondanks de grijze en mistige start van de dag werd de eerste race in de Dutch Supercar Challenge onder prachtig zonnige omstandigheden verreden op zaterdagmiddag. De divisies Sport, Sport II en Supersport II hadden de eer om het laatste raceweekend af te trappen met de voorlaatste race van het seizoen 2008. Het weekend begon zonder dat er al een titelgevecht beslecht was, diverse teams en rijders maakten nog kans om de eeuwige roem te vergaren, al begon Pieter aan het laatste weekend met een riante 19 punten voorsprong. Plaats van handeling voor deze finale is het fraaie TT circuit Assen.

Een vol startveld van achtendertig bolides werden in de middag losgelaten op de Assense baan om de degens te kruisen en uit te maken wie de snelste en best presterende is over het seizoen 2008. En zoals gebruikelijk liet JR Motorsport weer eens zien dat het team de bolides prima weet te prepareren en tot het uiterste geperfectioneerd heeft.

Ditmaal was het echter niet Pieter van Soelen die als eerste JR BMW over de streep kwam, Bert van der Zweerde startte van poleposition en kwam als tweede onder de bekende zwart wit geblokte vlag door.

Pieter maakte vanaf de zesde startplek direct een prima opmars en kwam zonder enig probleem de eerste bocht door, waar menigeen naast de baan zijn heil moest zoeken om schade te voorkomen. Het voltallige startveld leek gelijktijdig de krappe eerste bochtencombinatie door te willen sturen. De ervaren man uit Rockanje koos echter de goede lijn en pakte in de eerste meters van de race over drie kwartier direct een aantal posities, waardoor hij titelrivalen Robin en Ferry Monster direct in het vizier had. Na luttele kilometers racen leidde hij de wedstrijd al en bewees eens te meer dat zowel coureur als auto kampioenschapsaspiraties hebben.

De strijd om de tijden ontbrandde onmiddellijk. Van Van Soelen is bekend dat hij met de snelle BMW 1-serie uitstekende tijden kan rijden en vaak in de toptijden lijstjes aanvoerder is. Vandaag in de zonnige, maar kille omstandigheden draaide hij echter niet de snelste tijden, die eer viel de Aston Martin van Kees Kreijne te beurt. Tot aan zijn verplichte pitstop liep het allemaal prima, al kon hij nadien de verloren 45 seconden successtraf niet meer goed maken en finishte hij op een zesde plaats achter gelegenheidscoureur Dennis Retera met de KTM X-Bow.

Na de pitstops bleven de gevechten voortduren en leek iedereen toch zoveel mogelijk terrein te willen goedmaken om maar vooral de beste uitgangspositie voor morgen te verwerven. Immers de tijd begint te dringen om punten te scoren en de eindpositie in het kampioenschap op te poetsen.

Ook de SEAT Léon Supercopa van Robin en Ferry Monster wilde graag ver naar voren komen om zo het gat op kampioenschapsleider Pieter van Soelen zo ver mogelijk te doen slinken en hem wellicht toch nog flink onder druk te kunnen zetten.

Van Soelen bleef echter gedurende de gehele race koel en berekenend en maakte geen fouten, al had hij de snelle Riwal Supercopa vaak in het vizier. De gebroeders Monster finishten op de vierde positie, waardoor ze een tweetal punten goed wisten te maken op de wit blauwe BMW van Pieter.

Na de race zou Van Soelen verklaren: “De jongens van Monster zijn wel voor me gefinisht en lopen wel een paar puntjes in, maar er is absoluut geen vuiltje aan de lucht voor het kampioenschap. Ik ben zesde geworden, maar krijg de punten voor de vijfde positie omdat de X-Bow niet meedingt naar punten als gelegenheidsdeelnemer. Robin en Ferry (Monster red.) lopen dus amper in op me. De druk ligt nu volledig op hun schouders, ze zullen morgen heel goed moeten scoren en ik heel slecht willen ze het kampioenschap behalen. Ik ben op Assen altijd gewoon snel en zie geen enkele reden waarom dat morgen anders zou moeten zijn, ik heb er alle vertrouwen in dat we morgen uitstekende zaken kunnen doen. Maar goed, ik wil niet vooruit lopen op zaken. We moeten eerst aan de finish zien te komen en dan zien we wel wat onze eindklassering is. Maar ik heb alle vertrouwen in de auto, het team en mezelf dat morgen alles op z’n plek valt.”

Over de auto, de wegligging en de race vertelde Pieter dat eigenlijk alles prima liep, al moest er nog wel wat gesleuteld worden aan de auto omdat deze te veel geluid veroorzaakte, waardoor het geluidsniveau zou worden overschreden.

Door de inlaat te veranderen kon het geluidsniveau binnen de gewenste specificaties worden gebracht, wat wel ten koste ging van het vermogen. In de race bleek dit echter geen enkele belemmering voor wederom een sterk optreden.

PR

9934177
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1596
2708
21235
9885139
89576
147943
9934177

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven