Dick van Elk, organisator van de DSC, kijkt uit naar de start van het seizoen van de Dutch Supercar Challenge. Ondanks de economische recessie en de oprichting van het Dutch GT4 zijn de inschrijvingen voor het grootste GT- en Toerwagenkampioenschap van de Benelux gelijk gebleven. Tevens start de Dutch Supercar Challenge met een eigen diesel-divisie, iets wat een aantal jaren geleden nog als onmogelijk werd geacht.


 


“Ik ben blij dat we ondanks de moeilijke omstandigheden toch weer twee goed gevulde startvelden met GT’s en toerwagens bij elkaar hebben”, aldus organisator Dick Van Elk. “Het blijkt wel dat hetgeen we met de DSC vanaf 2001 hebben opgebouwd een goede reputatie heeft en aanspreekt bij de deelnemers. Spannende maar sportieve races tijdens topevenementen op mooie circuits in Nederland, België en Engeland voor een mix van ervaren rijders en relatieve nieuwkomers. De nadruk ligt op de competitie maar nooit zonder het plezier uit het oog te verliezen.”


Regelmatig kreeg Van Elk afgelopen winter de vraag of de invoering van het Dutch GT4 een belemmering was voor het aantal inschrijvingen in de DSC. “Het nieuwe Nationale GT4 kampioenschap heeft hier nauwelijks invloed op gehad”, legt Van Elk uit. “Er is voldoende ruimte voor beide series naast elkaar zonder dat die elkaar hoeven te beconcurreren. Je ziet het al aan de deelnemers die meestal de overstap maken vanuit de Cup klassen. Van groot belang voor het slagen van dit nieuwe initiatief is enerzijds de beoogde gelijkwaardigheid van de wagens en daarnaast hoe sportief men met elkaar door de bocht kan om een herhaling van de Porsche Cup te voorkomen.”


Het nieuws wordt momenteel bepaald door de economische malaise in binnen- en buitenland. Ook vanuit de autosport komen regelmatig berichten over de economische crisis, zoals het terugtrekken van fabrikant Honda uit de Formule 1. Aan de Dutch Supercar Challenge gaat deze malaise echter voorbij, want evenals voorgaande jaren puilt de deelnemerslijst weer uit met schitterende exoten en dikke bolides waardoor de startvelden komend seizoen weer om te smullen zijn.

In de GT-divisie van de Dutch Supercar Challenge komen veel oude gezichten terug van afgelopen seizoen. Zo komt de Engelsman Martin Short weer uit in deze divisie, met als doel om zijn titel met hand en tand te gaan verdedigen. Short krijgt voor die titel onder andere concurrentie uit de hoek van Mosler, want onder andere het Engelse duo Riley & Flux, de gebroeders Woodcock en Berry van Elk hebben zich wederom ingeschreven met deze bloedsnelle racebolide. Ook Harry Mecke is het hele jaar van de partij waar hij een duo gaat vormen met de Duitser Patrick Simon.

Voor de Mosler-coureurs gaat het komend jaar echter niet makkelijk worden. Andere teams hebben zich namelijk weten te verzekeren van topmateriaal om te kunnen strijden om de titel. Equipe de Graaff/Ribbens vertrouwen voor komend jaar wederom op de diensten van de ETEC-Viper, die gedurende de wintermaanden wel vele updates heeft gekregen. Ook Rudolph Racing komt wederom met een Viper aan de start. Vanuit het kamp van V-Sports zijn er weer drie inschrijvingen. We noteren een Corvette Z06 GT3, een Ferrari 430 GT3 en een Passat V8Star voor onder andere Danny Werkman, Rick Abresch, Peter Versluis en Alex van ’t Hoff. Cor Euser krijgt dit jaar gezelschap van ex-BMW 130i-coureur Jan Joris Verheul, een duo dat met een Marcos uit de stal van Euser hoge ogen kan gaan gooien. René Snel heeft zijn fraaie ‘Paper Projects’ Porsche GT2 weer ingeschreven en ook Biense Dijkstra verschijnt weer aan de start met de schitterende Porsche 997 GT3 RSR. Nieuwkomer Dave Basu komt met een fraaie Ferrari GT2 en uit Engeland verschijnen naast de Moslers nog een paar mooie bolides aan de start. We noemen hierbij onder andere Andy Holden en Darren Dowling met een TVR Sagaris, Andrew Tate met een Porsche 996 GT3 RSR, David Krayem met een Stealth B6 en Rick Wood weer met de DTM Astra.


In de Supersport I-divisie vinden we evenals afgelopen seizoen veel Porsches terug. Lammertink Racing is hierin hofleverancier, met maar liefst zes Porsches van het type 997 GT3. Daarnaast vertrouwen Sjaco Griffioen en Michael Donovan weer op de prestaties van deze bolide. Ook titelverdediger Henk Thuis vertrouwt voor komend seizoen weer op zijn ‘Intrax special’ Porsche 997 GT3. Of hij ook komend jaar weer de titel in de wacht gaat slepen is nog maar de vraag, want naast de snelle Porsches kent deze divisie nog veel andere razendsnelle inschrijvingen. We kunnen er bijvoorbeeld vanuit gaan dat de Renault Mégane Trophy’s van Carworld Motorsport, met achter het stuur onder andere René Wijnen, Pieter Dubois en Erol Ertan, gaan strijden voor de overwinning. Ook de jonge Jochen Habets, die vorig jaar hoge ogen gooide, verschijnt weer met een Renault Mégane Trophy aan de start van de DSC.

Het merk BMW is traditioneel weer goed vertegenwoordigd in de Superport I-divisie. Ruud Olij verschijnt weer met de hele dikke BMW E46 V8 GTR en Bas Barenbrug kende vorig jaar met zijn nieuwe BMW M3 E90 GTRS een leerjaar en hoopt komend seizoen de weg naar boven in te zetten. Engelsman Martin Webb is er weer bij met zijn BMW E46 GTR. Tot slot keren Kees Kreijne en Wilfred Herder met hun Aston Martin’s terug in de Supersport I-divisie, is Carlo Kuijer druk met verbeteringen aan zijn Opel Astra Silhouette en is Moritz Racing al druk aan het testen met de Marcos Mantis.

De Supersport II-divisie van de Dutch Supercar Challenge blijft aan populariteit winnen. Sinds de oprichting van deze divisie, die samen met de Sport-divisie vaak gescheiden races rijdt van de GT- en Supersport I-divisie, kiezen steeds meer teams ervoor om zich hierop te concentreren. JR Motorsport heeft de meeste inschrijvingen hierin, met naast kampioen Pieter van Soelen in de BMW 132 GTR ook Richard van den Bos en Erwin Tiemeijer met beiden een BMW E46. Daarnaast bestaat de kans dat ook Fred Canavagh doorschuift naar deze divisie. JR krijgt concurrentie van onder andere Brax Racing, die in het duo Tas/Herber een sterke inschrijving binnen de gelederen heeft. Ook van de gebroeders Monster mag veel worden verwacht, zij debuteerden afgelopen seizoen met hun Seat Leon SuperCopa sterk in de DSC en worden in staat geacht om te strijden voor de eindoverwinning.

Ook deze divisie kent een aantal nieuwe deelnemers. Meest opvallende hierbij is de Belg Luc de Cock. De Cock werd afgelopen seizoen kampioen in de Sport-divisie van de DSC en heeft besloten om het met een nieuwe Lotus 2-eleven GT4 een stapje hogerop te doen. Daarnaast komt Luco Hornsveld vanuit de DNRT naar de Dutch Supercar Challenge, zijn wapen van dienst is de Seat Leon SuperCopa waarmee Marcel Norbart in  2007 reed in de DSC.


De Sport-divisie kent voor komend seizoen ruim twintig inschrijvingen, met daarin veel vertrouwde gezichten. Regerend kampioen Luc de Cock is gepromoveerd naar de Supersport II, maar de overige titelkandidaten van afgelopen seizoen zijn trouw gebleven aan deze divisie. Zo verschijnen John van der Voort en Peter Claassen weer aan de start met de snelle BMW 130 WTCC en heeft ook Momentum Racing zich weer voor een aantal races ingeschreven.

De Renault Clio RS 2.0 heeft dit jaar zijn weg naar de Dutch Supercar Challenge gevonden. Het enthousiaste Spirit Racing promoveert met twee van deze bolides naar de Sport-divisie, en ook Nico Been, die zijn racepak eigenlijk aan de wilgen had gehangen, verschijnt aan de start met een nieuw type Clio. Tot slot vinden we nog een bekend duo op de startlijst, namelijk Nik de Jong en Koen Bogaerts. Zij reden de afgelopen twee jaar in de Supersport I-divisie met een Porsche 996 GT3, maar hebben voor dit jaar besloten om bij de stal van JR Motorsport te gaan rijden. Hun strijdwapen is de BMW E36 M3 van Richard van den Bos, die in het verleden al bewees dat deze auto mee kan strijden voor de overwinning.

Tot slot start de Dutch Supercar Challenge komend seizoen met een nieuwe Diesel-divisie. Deze is bedoeld voor auto’s met een gewicht/pk-verhouding van 7,5. Dit betekent dat bijvoorbeeld een BMW 120D (1350kg incl rijder) niet meer dan 179 pk aan de wielen mag hebben. Verder is het reglement in de basis vrij, waardoor teams naar hartenlust kunnen sleutelen. Voor deze nieuwe divisie is veel interesse en er mag dan ook worden aangenomen dat er minimaal tien diesels aan de start gaan verschijnen. Over twee weken hoopt de organisatie ook van deze divisie de deelnemerslijst te kunnen publiceren. "Ik heb een jaar of vijf geleden wel eens geroepen, als ik diesels moet toelaten is het voor mij tijd om te stoppen," verteld organisator Dick van Elk. "Maar de huidige diesels zijn echter niet meer te vergelijken met de eerste generatie rokende en stinkende Seats," voegt Van Elk eraan toe.

Voorlopige deelnemerslijst Dutch Supercar Challenge 2009

GT-divisie
102 / Viper SRT10  / Racing4Holland/ETEC / Robert de Graaff / Philippe Ribbens
104 / Viper GT2 / Rudolph Racing / Roger Grouwels / Edward Grouwels
105 / Porsche 911 GT2 / RSRacing / René Snel *
106 / DTM AUDI TTR / Brinkmann Motorsport / tba *
108 / Stealth B6 GT / Krayem Racing / David Krayem (UK)
109 / Marcos Mantis+ / Marcos Racing Int. / Cor Euser / Jan-Joris Verheul
110 / TVR Sagaris /IMR/Team Holden Racing /Andy Holden (UK) / Darren Dowling (UK)*
112 / Porsche Twin Turbo / Lammertink Racing / Graham Coomes (UK) *
114 / tba / AD-Sport Lummen / tba
115 / Viper GT1 / AD-Sport Lummen / tba
116 / Stealth B6 / Racinginfo.com / Rob Knook  *
120 / Porsche 997 RSR / Lammertink Racing / Biense Dijkstra *
121 / Porsche 996 GT3 RSR / IN2RACING / Andrew Tate (UK)
123 / Opel Astra DTM / Ric Wood Racing / Ric Wood *
124 / Ferrari F430 GT2 / Dave Basu
128 / Passat V8 Star / VEKA Team / Peter Versluis / Alex van ‘t Hoff
129 / Ferrari F430 GT3 / VEKA Team / Rick Abresch
130 / Corvette Z06 GT3 / VEKA Team / Alex van 't Hoff / Danny Werkman
170 / Mosler MT900 / Gary Woodcock /Garry Woodcock (UK) / Michael Woodcock (UK) *
171 / Mosler GT3 / Kevin Riley Motorsport / Kevin Riley  (UK) / Ian Flux (UK)
172 / Mosler MT900R /  / Harry Mecke (D) / Patrick Simon (D)
173 / Mosler GT3 / BlueBerry Racing / Berry van Elk 
175 / Mosler GT3 / Mosler Europe / Martin Short / Shaun Balfe (UK)
*ingeschreven voor een aantal races

Supersport I-divisie
201 / Porsche 997 GT3 / Intrax Suspension b.v. / Henk Thuis
203 / Renault Megane Trophy / Carworld Motorsport / René Wijnen / Pieter Dubois
204 / BMW V8 GTR / Stichting Euro Autosport / Ruud Olij *
207 / Porsche 997 GT3  / Lammertink Racing / Jan Storm
208 / Porsche 997 GT3  / BEM - Willems Racing / Jan Willems / Martin Brückl
209 / Porsche 997 GT3  / Topper Team / Dirk Schulz (GER)
211 / Porsche 997 GT3  / Lammertink Racing / Nol Köhler
214 / Porsche 997 GT3  / Carworld Motorsport / Rob Frijns
215 / Renault Megane Trophy / Carworld Motorsport / Erol Ertan
217 / Porsche 996 RS / Lammertink Racing / Gerd Rijper *
218 / Porsche 997 GT3 / Racing4Panda / Edo de Vries / Duncan Huisman
220 / Porsche 997 GT3 / Lammertink Racing / Jan Dijkstra
221 / Solution F-Astra GTC 3.5V6 / Team Divitec Racing / Carlo Kuijer
228 / BMW E92 / Meijers Motorsport / Frank Meijers
230 / Porsche 996 / De Jong Motorsport / Gerard de Jong *
231 / Porsche 997 GT3 / Privilege Racing / Sjaco Griffioen
237 / Aston Martin Vantage / Gravity Racing / Kees Kreijne
238 / Aston Martin Vantage / Gravity Racing / Wilfred Herder *
238 / Porsche 997 GT3 / IN2RACING / Michael Donovan  (UK) *
240 / Marcos Mantis  / Moritz Racing / Bert Moritz / Patrick Moritz
242 / Renault Megane Trophy / Brother Racing Team / Jochem Habets
245 / K1 Roadster / Brinkmann Motorsport / tba   
247 / BMW E46 GTR / Team Webb / Martin Webb
248 / BMW M3 E90 GTRS / RS Motorsport-ICE Racing / Bas Barenbrug *
*ingeschreven voor een aantal races

Supersport II-divisie
301 / BMW 132 GTR / JR Motorsport / Pieter van Soelen
302 / Seat Leon Supercopa / Riwal / Team Moreel / Ferry Monster / Robin Monster
303 / Saker Sportscar GT / Brax Racing / Chairsupply.eu / Bob Herber / Milko Tas
306 / BMW Z4 M GT / Albi- Engineering / Eugène Janssen  *
308 / RED Lotus Exige / RED Motorsport / Martin Roos (GER)
309 / Lotus 2/11 GT4 / Deldiche Racing / Luc de Cock (B)
315 / Seat Leon Supercopa / Zoet Racing / Pennucci Racing / Luco Hornsveld
330 / BMW E36 M3 / JR Motorsport / Erwin Tiemeijer *
332 / BMW E46 M3 / Braspenning Racing / Iman van Schelven / Ron Braspenning
333 / Marcos Mantis / Marcos Racing International / José Bermudez de Castro / tba
334 /  / Marcos Racing International / Jan de Wit / tba *
339 / Ginetta G50 GT4 / IN2RACING / Fiona James
346 / Volvo C30 T5 /  / Jules Notermans *
352 / KTM X-Bow / SBD Racing / Piet Versluis
360 / Saker Sportscar GT / Saker Europe / tba
361 / Saker Sportscar GT / Saker Europe / tba
394 / BMW E36 M3 / JR Motorsport / Richard van den Bos / Bert van der Zweerde
*ingeschreven voor een aantal races

Sport I-divisie
403 / Lotus Exige Cup  260 / Momentum Racing / Onno van Rheenen  *
404 / BMW130I / Powermotorsports / John van der Voort / Peter Claassen
406 / BMW 130i  / Braspenning Racing / Hank Kruyt  *
409 / Renault Clio RS 2.0 16V / Nico Been / Nico Been
410 / Lotus Exige Cup 255 / RED-Motorsport.de / Marco Rugieri
412 / Lotus Exige / TEAM TDM / Guillaume Schulz
413 / BMW M3 E36 / LZ Racing / Leon Zappeij
415 / Lotus Exige / Zoet Racing / Erwin van Dijk
417 / Mercedes Benz 190 E / Van Drimmelen / Wessel van Drimmelen  *
418 / Renault Clio RS 2.0 16V / Spirit Racing / Frank Bédorf
419 / Renault Clio RS 2.0 16V / Spirit Racing / Rob Nieman 
421 / Alfa 147 GTA / Het Autohuis Racing / Joost Muijen
422 / Alfa 147 GTA /  / Martin Schotpoort  *
423 / BMW E36 M3 / Braspenning Racing / Eline Braspenning
424 / Mini Cooper S / V-Max Racing / SlamFM / Esra van Elk / Ronald van Loon
425 / BMW E46 Coupe 325i / Braspenning Racing / Nico Cusell / Merel Cusell *
426 / Lotus Exige Cup 190 / Momentum Racing / Willem van der Kooi / Ben Verwoerd
427 / Lotus Exige Cup 255 / Momentum Racing / Martijn van Rheenen  *
428 / Lotus Exige Cup  255 / Momentum Racing / Christian Gyasi  *
429 / Lotus Exige Cup 255 / Momentum Racing / Jeffrey Berkouwer *
432 / Ford Focus ST / Lewe KG / Manfred Lewe  *
433 / BMW E36 M3 / JR Motorsport / Fred Cavanagh  *
434 / BMW 130i  / Downforce Motorsport / Jitse Villerius
435 /  / Downforce Motorsport / tba
436 /  / Downforce Motorsport / tba *
443 / BMW E36 M3 / Eurogrip Racing / JR Motorsport / Koen Bogaerts / Nik de Jong
469 / WPorsche 944 S2 / AB Racing / Aart Bosman
*ingeschreven voor een aantal races

Kalender Dutch Supercar Challenge 2009
12-04: Francorchampions, Spa Francorchamps
03-05: Britcar, Donington
01-06: Pinksterraces, Zandvoort*
14-06: Masters of F3, Zandvoort**
28-06: Euroraces, Spa Francorchamps
19-07: Zolder Superleague, Zolder
09-08: Rizla Racing Day, Assen**
06-09: Trophy, Zandvoort*
04-10: Spa Racing Festival, Spa Francorchamps
25-10: DSC Finaleraces, Assen

** Alleen GT-, Supersport I-divisie en Mosler Challenge
* Alleen Supersport II-, Sport- en Diesel-divisies

Meer informatie over de Dutch Supercar Challenge is te vinden op
www.supercarchallenge.nl

9054998
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1656
5444
41793
8959249
129880
211729
9054998

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven