Seizoen 2009 van de Dutch Supercar Challenge is begonnen! Op het magische circuit Spa Francorchamps is iedereen uit zijn winterslaap ontwaakt. Donderdag kwamen al veel teams hun trailer en auto stallen, alsof het raceweekend niet snel genoeg kon beginnen. Het enthousiasme, de spanning voor wat komen gaat, het was te voelen in de paddock. 

                                

Ook Brax Racing was op donderdag al aanwezig. Het team, wat geleid wordt door Michel Braxhoofden, had in de winsterstop omgeschakeld van de Seat Leon Supercopa, die nu te huur staat, naar de Saker Sportscar GT waar Bob Herber in 2008 ook mee uitkwam en een 3e plaats in het kampioenschap van de Supersport II-divisie behaalde.

Rond het lunchuur mochten de rijders van de DSC hun eerste vrije training van 2009 beginnen. Wat aanpassingen aan de vleugel, maar geen vervelende verassingen. Een snelste tijd van 2:41.146 was in de goede richting van de beoogde tijd. Het wachten op de kwalificatie volgde.

De Supersport II-divisie was nog spannender dan vorig seizoen. 4 Verschillende auto's waarvan 3 binnen 1 seconde! Milko Tas en Bob Herber lieten zien dat ze erg aan elkaar gewaagd zijn, hun rondetijden in de Saker Sportscar GT lagen niet ver uit elkaar. Toch was het een spannende kwalificatie, de dreiging van regen die over het circuit in de Luikse provincie hing en een code rood zorgde ervoor dat de snelste tijd van het duo een 2:39.434 werd. Hiermee stonden ze net achter de gebroeders Monster van Team Moreel, zij hadden met een 2:38.628 de derde tijd in handen. Een knappe prestatie waarmee ze slechts 30 duizendste langzamer de BMW 132 GTR van Pieter van Soelen reden. Met een belachelijk snelle 2:36.180 was Bert van der Zweerde een behoorlijk stuk los van de rest van de SS II-divisie, wellicht leuker voor hen om in de SS I te gaan rijden, waar ze echt de strijd met andere deelnemers zullen ervaren.

Eén voor één gaan de lichten op rood, ineens zijn ze allemaal uit. De start van race 1 is een feit. Milko Tas begint de eerste stint en gaat gelijk in de eerste bocht de gebroeders Monster voorbij. Milko staat erom bekend dat hij zich volledig in zijn stuur kan vastbijten. Van Soelen zal zich dit nog wel herinneren, want al in ronde 5 lukt het Tas om met de Saker de BMW te verslaan. Een prachtig resultaat voor de pitstops. Tijdens de pitstop moesten de rijders wisselen, bijgetankt worden en achterbanden worden vervangen. Het team van Brax Racing stond hier echter klaar voor, waardoor de benodigde tijd tot een minimum werd gehouden. Bob kwam op een 4de plek terecht.
                                 
Maar dan is Bob ook een klasse apart. Hij hield het hoofd koel en kroop naar zijn voorgangers. Door Monster (3de plek) onder druk te houden en zich niet direct in het gevecht te mengen wat zij met Van Soelen (2de plek) vochten bleef hij kijken naar een gaatje. Uiteindelijk werd het gevecht de voorgangers te veel, in een typisch raceongeval kon Van Soelen de gebroeders Monster niet ontwijken. Van Soelen spinde en de Seat van Team Moreel moest voor inspectie de pit in. Hierdoor kreeg Bob vrij baan. Hij benutte deze ruimte en gaf de 2de plek niet meer af!

De rijders en het team hadden de smaak te pakken, met de eerste race gelijk op het podium! De verwachtingen voor race 2 op zondag waren dan ook hoog gespannen. Bij de start kon Bob echter een andere deelnemer niet meer ontwijken. Hierdoor viel hij een stuk terug richting de Seat van Team Moreel. Onbetwist een van de mooiste gevechten op de baan, die behoorlijk wat ronden duurde. Met een derde positie kwam Herber binnen.

Tijdens de pitstop had het duo Herber/Tas echter extra strafseconden door hun 2de plek tijdens race 1. Mede hierdoor kwam de Saker niet op de gewenste positie op de baan. Tas liet echter zien dat hij de Saker al goed onder controle heeft, wat resulteerde in een knappe 4de plek achter de gebroeders Monster. De twee BMW's van JR Motorsport leken wel een powerboost knop te hebben. Hun snelste tijden waren ruim een seconde sneller dan de nummer twee, er was dan ook nauwelijks sprake van competitie en zij legden hun 2de (Pieter van Soelen) en 1ste (Bert van der Zweerde) plek vast. Een goed begin voor hun seizoen.

Over twee weken krijgt dit eerste weekend een vervolg, de boot richting Groot-Brittannië vertrekt voor Brax Racing op woensdag 29 april. Tegen de eerdere berichtgeving van de DSC organisatie in zal dit weekend niet plaatsvinden op Donnington Park, maar op het circuit van Rockingham.

Tot dan!
9070436
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5039
6230
17094
9013205
145318
211729
9070436

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven