Martin Short heeft de eerste race van de Dutch Supercar Challenge tijdens de Rizla Racing Day op het TT-circuit van Assen op zijn naam geschreven. De Engelsman pakte de overwinning na veel gevechten met Cor Euser, die naarmate de race vorderde steeds meer bandenproblemen kende en daardoor zijn meerdere moest bekennen in de Engelsman. Robert de Graaff en Philippe Ribbens eindigden met de ETEC-Viper op de derde positie.

Deze plek behaalde het duo onder andere door een knappe inhaalactie buitenom van Robert de Graaff op de sterk rijdende Peter Versluis. In de Supersport I-divisie ging de overwinning naar Henk Thuis, voor de Engelsman Michael Donovan. Sjaco Griffioen kwam eigenlijk als tweede over de finish, maar hij kreeg na afloop een tijdstraf van tien seconden omdat hij te snel had gereden in de pitstraat. Griffioen viel hierdoor terug naar de derde positie, waarmee hij dus wel op het podium belandde.

Peter Versluis had een goede start van de race, want hij rukte vanaf de negende startpositie meteen op naar de vierde plek. Ook Philippe Ribbens had een goede start, want hij schoot van de zesde positie meteen door naar de derde positie. Ribbens verschalkte hierbij René Snel, Berry van Elk en Rick Abresch. Ribbens en Versluis kregen het daarna meteen aan de stok met elkaar, waarbij Versluis Ribbens flink onder druk zette. Versluis ging hierdoor al snel voorbij aan de ETEC-Viper, waarbij ook René Snel profiteerde en voorbij stak aan de ETEC-Viper.
 
Aan Martin Short en Cor Euser ging dit alles voorbij. Zij namen bij de start meteen een voorsprong waarbij Cor Euser Martin Short meteen onder druk zette. Er ontstond een spannend gevecht tussen de koplopers van het kampioenschap, dat Euser al in de tweede ronde in zijn voordeel besliste. Euser had de snelheid er in de beginfase goed inzitten en kon gestaag een paar seconden uitlopen op de Engelsman.

Achter de koplopers zat het viertal Versluis, Snel, Ribbens en Van Elk ronden lang binnen een seconde van elkaar. Snel kon met zijn Porsche daarbij Versluis inhalen, waarna ook Philippe Ribbens erin slaagde om Versluis in de Ruskenhoek voorbij te steken. Ribbens had de snelheid goed te pakken en kon niet veel later ook voorbij gaan aan René Snel. Snel kon daarna niet meer de snelle rondetijden rijden die hij in het begin van de race liet zien en moest voor de pitstops ook nog zijn meerdere erkennen in Versluis en Berry van Elk.

Na de pitstops was Martin Short doordat Cor Euser meer resultaatseconden had voorbij gegaan aan Euser, maar dat was niet van lange duur. Euser zette Short meteen nadat Short uit de pitstraat kwam onder druk en kon al snel voorbij gaan aan de Mosler-coureur. In de ronden die volgden kreeg Short meer temperatuur in zijn banden en kon hij meer en meer Euser onder druk zetten. Euser, die na de race aangaf dat zijn banden na de pitstop helemaal op waren, kon Short niet lang meer achter zich houden en moest lijdzaam toezien dat Short de LM600 van Euser voor de Ruskenhoek inhaalde.

Short kwam hiermee niet op de eerste plek terecht, want die had Peter Versluis na de pitstops in handen gekregen. Versluis kon lang voor zowel Short en Euser blijven, maar verremde zich in de Ruskenhoek waardoor hij zowel Short als Euser voorbij moest laten. “De race ging echt lekker en ik kon dan ook lang constante rondetijden rijden”, legde Peter Versluis na afloop uit. “Toen Short achter me zat verremde ik me alleen en schoot ik rechtdoor. Hierdoor kon ook Euser mij inhalen. Na deze remactie waren mijn banden helemaal niks meer en kon ik niet meer de tijden rijden die ik daarvoor reed. Echt zonde, maar ik heb genoten van de gevechten!”

Martin Short pakte hierdoor de eerste positie en loopt hierdoor weer een paar punten uit op Cor Euser, die tweede werd, in het kampioenschap. Door zijn bandenproblemen verloor Versluis zijn derde positie aan Robert de Graaff, die wel op zeer knappe wijze voorbij ging aan Versluis. De Graaff pakte de derde positie door namelijk in de Stekkenwal buitenom voorbij te steken aan Versluis. Versluis eindigde uiteindelijk op een vijfde positie, omdat teamgenoot Nicky Pastorelli er in de laatste ronde nog in slaagde om met de Omega V8Star die hij deelt met Danny Werkman bij het uitkomen van de GT-bocht voorbij te gaan aan de Ferrari F430 GT2 van Versluis.

In de Supersport I-divisie ging Henk Thuis goed van start. De Porsche-coureur bleef Michael Donovan voor en profiteerde bovendien van het feit dat Rob Frijns aan het einde van de eerste ronde spinde en hierdoor ver terugviel. Frijns baalde na afloop flink van zijn spin. “Zonder die spin waren we misschien wel tweede of derde geworden, want de snelheid zat er bij mij als bij Charlie goed in.” Frijns was niet de enige Posche-coureur die spinde want ook de van een zevende plaats gestarte Sjaco Griffioen ging in de rondte. Hem overkwam het al in de eerste bocht, waardoor de Porsche-coureur een paar plekken verloor.

Kees Kreijne ging het beter af. De coureur uit Hoogland ging bij de start voorbij aan de Renault Mégane Trophy van Erol Ertan en kon daarna tijden noteren die gelijk waren aan zijn voorligger Donovan. Kreijne’s goede begin kreeg echter geen vervolg, omdat zijn Aston Martin vlak voor de pitstops kapot ging. “Echt balen was dit”, vertelde Kees Kreijne na zijn race. “Het ging echt supergoed, ik kon zelfs Michael Donovan bijhouden. Dat had ik vooraf nooit verwacht. Helaas brak mijn aandrijfas en moest ik de auto in het gras parkeren.” Ook bij de teamgenoot van Kees Kreijne, Wilfred Herder, ging na de pitstops de aandrijfas kapot, waardoor team Gravity Racing nog aardig wat werk te verzetten heeft om beide bolides weer te prepareren voor de race op zondag.
 
Sjaco Griffioen had zich na zijn spin in de eerste bocht goed hersteld en was voor de pitstops alweer voorbij gegaan aan een aantal van zijn concurrenten. Griffioen rukte na de pitstops zelfs om naar de tweede positie, omdat de concurrentie te kampen had met resultaatseconden die opgelopen waren uit eerdere races. Na de pitstops liep Donovan in op Griffioen, maar slaagde de Engelsman er niet in om voorbij te gaan aan de coureur uit Voorschoten. Toch kreeg Donovan na afloop de tweede positie nog in zijn schoot geworpen, omdat Griffioen een tijdstraf kreeg van tien seconden voor te snel rijden in de pitstraat. Hierdoor viel Griffioen terug tot de derde positie. Henk Thuis eindigde met een voorsprong van vijf seconden op Donovan op de eerste positie. “Het was niet makkelijk voor me om eerste te worden”, legde Henk Thuis naderhand uit. “Ik had in het begin van de race teveel van mijn banden gevraagd waardoor deze na mijn pitstop helemaal op waren. Ik heb denk ik wel alle hoeken van het circuit gezien!” 

Het podium was in de Supersport I-divisie dus volledig voor Porsche-coureurs, terwijl normaal gesproken ook de Renault Méganes van Carworld Motorsport op het podium terug te vinden zijn. Het duo Wijnen/Dubois moest echter vanaf de laatste positie starten omdat hun bolide in de vrije trainingen door een schuiver in de Ramshoek veel schade had opgelopen en daardoor niet deel had kunnen nemen aan de kwalificatie. In het begin van de race kon René Wijnen flink naar voren rijden, maar na de pitstop kreeg de auto technische problemen waardoor het duo ver terugviel. ”De stint van René ging erg goed”, aldus Pieter Dubois na afloop. “Na de pitstop, toen ik het stuur overnam, kregen we problemen met de brandstoftoevoer. Ik kon hierdoor niet meer voluit rijden met het gevolg dat de banden ook niet meer warm genoeg werden. Dit heeft ons enorm veel tijd gekost waardoor een goede klassering uitgesloten was.” Erol Ertan kende wegliggingproblemen waardoor ook hij niet de toptijden kon noteren waar de Mégane normaal gesproken sterk in is. Ertan eindigde uiteindelijk op de zesde positie.

Volledige uitslag eerste race Dutch Supercar Challenge.

Tekst: PR

9462820
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5785
12036
37191
9360657
186521
158014
9462820

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven