Danny Werkman en Nicky Pastorelli hebben hun eerste overwinning van het seizoen binnen. Het duo reed knap in de tweede race van de Dutch Supercar Challenge tijdens de Rizla naar de overwinning, nadat Martin Short uitviel en Cor Euser door een spin een paar ronden achterstand opliep. Ook Berry van Elk viel met veel schade uit nadat hij zich verremde in de GT-bocht. In de Supersport I-divisie ging de overwinning naar René Wijnen en Pieter Dubois, die in de eerste race veel problemen kenden en toen nog snelheid tekort kwamen. Henk Thuis lag tot ver in de race op de eerste positie, maar moest zijn Porsche met een kapotte brandstofpomp naast de baan parkeren. Kees Kreijne werd uiteindelijk tweede, voor de op een derde positie eindigende Nol Köhler.

Bij de start van de race gebeurde er veel. Martin Short werd meteen onder druk gezet door Cor Euser en spinde daardoor in de Strubben. Hierop volgde een kettingreactie van spins en aanrijdingen. Berry van Elk tikte Cor Euser in de rondte waarna Euser zijn auto liet afslaan en zeer veel achterstand opliep. Berry van Elk en Martin Short konden wel hun weg vervolgen, zij het met een paar plaatsen verlies.
 
Door dit alles was het de ETEC-Viper met Robert de Graaff achter het stuur die na een ronde als eerste doorkwam. De Graaff werd daarbij gevolgd door Peter Versluis, Nicky Pastorelli, die meteen in een fel gevecht waren gewikkeld met elkaar. Ook Martin Short sloot aan bij het tweetal. Pastorelli lukte het al snel om voorbij te gaan aan Versluis en ook Martin Short slaagde erin om voorbij te steken aan de Ferrari F430 GT2 van Versluis.

Zowel Robert de Graaff als Nicky Pastorelli reden een snelle eerste stint, waardoor Martin Short er niet in slaagde om het gat naar het tweetal te dichten. De top drie bleef hierdoor voor de pitstops ongewijzigd, maar daarachter gebeurde er veel. Berry van Elk, die na de start op een zesde positie lag, was sneller dan René Snel en slaagde er in om in de Ossebroeken voorbij te steken aan de Porsche van Snel. Hierna kroop Van Elk richting Versluis. De Mosler-coureur lukte het dan ook om het gat naar Versluis voor de pitstops geheel dicht te rijden.
 
Daarna ging het fout voor Van Elk. Versluis ging in de Ramshoek naar links omdat hij op die manier een aanloop wilde nemen naar de pitstraat voor zijn te maken pitstop. Van Elk dacht een gaatje te zien en probeerde zijn Mosler rechts naast de Ferrari te krijgen. Van Elk had echter niet in de gaten dat Versluis naar binnen ging voor zijn pitstop waardoor Van Elk schrok en in een spin terecht kwam. “Peter liet ruimte aan de rechterkant dus ik dacht dat ik hem voorbij kon steken. Ik had alleen niet in de gaten dat Versluis naar binnen wilde gaan. Toen dat gebeurde schrok ik en ging er van alles verkeerd”, aldus Van Elk na afloop. De Mosler van Van Elk kwam door de spin hard in de vangrail terecht en kwam met veel schade uiteindelijk tot stilstand in de grindbak van de GT-bocht.

Door de resultaatseconden van de ETEC-Viper vielen Robert de Graaff en Philippe Ribbens na de pitstops terug tot een tweede positie achter Danny Werkman, die het stuur van de Omega V8Star had overgenomen van Nicky Pastorelli. Versluis, die derde lag, zette de ETEC-Viper meteen onder druk waarna Philippe Ribbens iets te wijd ging in de eerste bocht. Hierdoor kon Versluis de tweede positie overnemen.  
 
Versluis kon daarna niet weglopen op de ETEC-Viper, waardoor Philippe Ribbens op zijn beurt Peter Versluis flink onder druk zette. Ribbens plaatste na een paar ronden dan ook een inhaalactie in de Ruskenhoek. Bij deze inhaalactie ging de ETEC-Viper over de curbstones waardoor de bolide naar buiten ging en tegen de Ferrari van Versluis aankwam. Versluis verloor zo zijn positie, maar was zo gretig dat hij de bocht daarna meteen weer een inhaalactie plaatste op de ETEC-Viper. Beide bolides kwamen wederom met elkaar in aanraking waarbij Versluis spinde en Philippe Ribbens door het grind ging.

Versluis verloor door zijn spin veel tijd, maar had nog een ruime voorsprong op de op een vierde positie liggende René Snel. Lang was het Martin Short die op die vierde plek lag, maar zijn motor ging kapot waardoor zijn kans op een goed resultaat verkeken was. Versluis eindigde op die manier toch op de derde positie, achter overwinnaars Danny Werkman en Nicky Pastorelli. Zij hadden door de felle gevechten tussen Ribbens en Versluis niks meer te vrezen en reden zo solide naar hun eerste overwinning van dit seizoen. Robert de Graaff en Philippe Ribbens eindigden op de tweede positie.
 
Ook in de Supersport I-divisie gebeurde er veel. Voor Michael Donovan ging het al fout bij de start. De Engelsman kwam in de eerste bocht in aanraking met de Porsche van Sjaco Griffioen, waardoor Donovan dwars ging en achterwaarts hard in de vangrail terecht kwam. In de daaropvolgende bocht ging het fout voor Henk Thuis. Hij spinde in de chaos die ontstond na de spin van Martin Short en verloor daardoor zijn eerste positie aan Sjaco Griffioen. Ook Charlie Frijns profiteerde, want hij kon doorschieten naar de derde positie.

Lang kon Griffioen niet genieten van zijn eerste positie, want hij maakte al snel een fout waardoor zowel Henk Thuis als Charlie Frijns door konden schieten naar de eerste twee plekken. Bovendien kreeg Griffioen, die op de derde positie terug de baan op kwam, niet ver achter zich aan een vijftal coureurs zijnde Nol Köhler, Carlo Kuijer, Erol Ertan, Wilfred Herder en Kees Kreijne. Dit groepje zorgde voor veel spektakel op de baan door elkaar regelmatig in te halen.
 
Sjaco Griffioen kon het niet voorkomen dat Nol Köhler er voor de pitstops in slaagde om voorbij te steken. Erol Ertan, die vlak achter Köhler zat, probeerde om bij die inhaalactie meteen mee te gaan met Köhler, maar Griffioen gooide snel het gat dicht. Hierop kon Carlo Kuijer weer voorbij gaan aan Ertan, waarna Ertan slaagde er niet veel later in om weer voorbij te gaan aan de Astra van Kuijer.

Ook na de pitstops lag het tweetal dicht bij elkaar, waarbij het Kuijer was die weer voor Ertan lag. Na een paar ronden ging het echter fout voor beide coureurs. Kuijer verloor in een snelle bocht snelheid waarna Ertan de bolide van Kuijer niet meer kon ontwijken en met zijn neus tegen de achterkant van de Astra aan kwam. Beide bolides vlogen uit de baan en kwamen tot stilstand in tegen de vangrail met veel schade tot gevolg.
 
Rob Frijns had na de pitstops het stuur overgenomen van zijn zoon Charlie en was op de eerste positie terug de baan opgekomen met achter zich aan Kees Kreijne en Henk Thuis. Thuis kon al snel voorbij gaan aan Kreijne en ging niet veel later ook voorbij aan koploper Frijns. Kees Kreijne kreeg op zijn beurt Pieter Dubois achter zich aan. Beiden verkleinden al snel het gat naar Frijns en slaagden erin om voorbij te gaan aan de Porsche.

Daarna ging Pieter Dubois Kees Kreijne flink onder druk zetten in de hoop dat Kreijne in een foutje gedwongen kon worden. Dat lukte, want Kreijne ging te wijd in de Strubben waardoor Dubois voorbij kon steken aan de Aston Martin Vantage van Kreijne. Dit resulteerde voor Dubois in een tweede positie, maar dat werd na een paar ronden de eerste positie omdat Henk Thuis zijn Porsche met een kapotte brandstofpomp aan de kant moest zetten.

Om de derde positie was er in de slotfase nog een spannend gevecht tussen Rob Frijns en Nol Köhler. In de één na laatste ronde plaatste Köhler in de GT-bocht een inhaalactie op Frijns, waarna beide coureurs naast elkaar de bocht uitkwamen. Omdat Köhler hierbij deels op het gras kwam raakte hij bij het terugkomen op de baan Frijns waarna deze na een spin tegen de pitmuur tot stilstand kwam. Hierdoor eindigde de race voor vader en zoon Frijns in mineur, nadat ze na de pitstops nog op de eerste positie hadden gelegen. De overwinning ging naar Pieter Dubois en René Wijnen. Een knappe prestatie voor het duo dat tijdens de vorige race nog veel problemen kende. Kees Kreijne eindigde op plek twee, voor Porsche-coureur Nol Köhler. Sjaco Griffioen, die voor de pitstops nog vooraan meestreed, eindigde op de vierde positie.

Tekst: DSC

9462572
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5537
12036
36943
9360657
186273
158014
9462572

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven