JR Motorsport kende voor Peter van Soelen een goede start van het weekend tijdens de Wijzonol Trophy. De kwalificatie verliep niet helemaal zoals gewenst want Van Soelen kon met geen mogelijkheid de allersnelste tijden op de klokken brengen, al is zijn BMW 1-serie wel degelijk een van de snelste bolides van het veld en is de regerend kampioen zonder twijfel ook een van de snelste rijders van het enorme veld.

De vierde tijd werd door van Soelen op de klokken gezet, een paar plaatsen achter zijn teamgenoot, de huidige kampioenschapsleider en de belangrijkste titelkandidaat. De razendsnelle zescilinder BMW M Sport aangedreven 1-serie is echter op Zandvoort al eerder heer en meester geweest en kan derhalve nooit worden uitgevlakt als kandidaat voor de overwinning. Het veld maakte vanaf de start dan ook direct mee dat Pieter geenszins van plan was om genoegen te nemen met de positie die hij in de kwalificatie veroverd had. Hij mag dan weinig kansen meer over hebben voor een verlenging van zijn kampioenstitel, dat wil niet zeggen dat de snelle man zich gewonnen geeft voor het zwart/wit geblokt voor de laatste maal dit seizoen gevallen is…

Vanaf de startlijn wist Van Soelen prima weg te komen en zijn positie te houden, ondanks het gedrang dat richting eerste bocht traditioneel plaats heeft. Enkele honderden meters in de race wist Pieter zijn eerste positiewinst van de dag te boeken, wat hem de derde plaats bracht. Een waar kampioen neemt echter geen genoegen met “slechts” een podiumplaats. De ambitie van Van Soelen bracht hem in het verloop van de race dan ook nog een aantal plekken winst door hard te knokken, hard te rijden en bij de pitstops te kunnen vertrouwen op de prima service van zijn team. Vanuit leidende positie stuurde Pieter in zijn zestiende raceronde de pitsstraat in om de verplichte stop uit te voeren. Nadat de monteurs degelijk werk hadden afgeleverd en Pieter de zegeltjes in ontvangst had genomen vertrok de snelle man weer voor het laatste stukkie race dat er voor hem nog restte.

Na terugkomst op de baan op de vierde positie bleek de snelheid in de tweede stint niet minder dan in de eerste. De tijden bleven keurig op het hoge niveau dat hij de hele dag al liet zien. Door de verplichte stops van de rest van de coureurs kwam de BMW 1-serie weer terug naar zijn uitgangspositie, aan de leiding van de race die hij op een zeer fraaie wijze vrijwel continue wist te domineren. Met tijden die alleen door de allersnelsten konden worden geëvenaard zette Van Soelen koers richting finishvlag, al kwam de KTM X-bow nog stevig opzetten.

Lange tijd leek het erop dat er nog een titanengevecht zou kunnen gaan plaatsvinden tussen de Versluis equipe en Van Soelen. De bijzondere KTM liep rap in op de BMW, maar keek tegen een achterstand aan van 14 seconden. In luttele ronden slonk die achterstand echter tot een handjevol seconden, wat de spanning in de laatste minuten deed oplopen. Van Soelen wist zijn leidende plek te behouden en beklom na een fraaie race tevreden de hoogste trede van het podium. Na de race vertelde Pieter van Soelen over zijn voorsprong op de KTM die zo rap slonk: “Van start tot finish had ik het spelletje in handen. Die voorsprong verliezen was gecalculeerd, ik heb niet harder gereden dan nodig was. Dit was eigenlijk een kwestie van dominantie, een topresultaat! Op naar morgen!”

Zijn teamgenoten Bert van der Zweerde en Richard van den Bos deden het tijdens de kwalificatie iets beter en pakten de pole. "De eerste klap is een daalder waard", leert een oud Hollands spreekwoord en dat maakte Bert van der Zweerde op zaterdagmorgen goed duidelijk. Met een poleposition in de knip is het uitgangspunt voor de race het best denkbare. Bert vertelde na het behalen van de eerste startplek: “De baan was nu nat, maar droogde snel op. Omstandigheden die lekker wisselend zijn, maar ons wel liggen. Vanmiddag tijdens de race verwachten we droog weer en dan gaan we zeker flink hard. Dit weekend moeten we gewoon lekker punten scoren en voorzichtig aan het kampioenschap denken.”

Bij de eerste race van het weekend bleek de BMW de snelheid niet te kunnen vinden. De start was voortvarend, maar binnen enkele ronden wisten de achtervolgers Van der Zweerde te achterhalen en werd de snelle E46 op achterstand gereden. De witte JR Motorsport BMW 1-serie van Pieter van Soelen nam de honneurs waar voor het team en leidde de dans. In een dappere poging om bij de kop te blijven bleef Bert pushen tot aan de pitstop, maar de bolide wilde niet meer geven dan rondetijden van in de 1:52, al klokte hij zijn persoonlijk snelste rondetijd in de 1:51’s.

Na de pitstop zette Bert van der Zweerde nogmaals zijn tanden in het stuurtje om er het beste uit te halen wat mogelijks is onder de omstandigheden. Van der Zweerde stuurde de bolide na een keurige en snelle pitstop als twaalfde weer de baan op om vanaf dat moment de koe opnieuw bij de horens te vatten. Na een aantal keurige en degelijke ronden op de klokken te hebben gezet, leek de snelle en vette BMW E46 weer in het juiste spoor te komen. De tijden werden genormaliseerd en de positie versterkt. Door de stops van anderen klom de zwarte bolide van Duitse makelij weer op in het veld en leek toch nog een poging te kunnen ondernemen om terrein goed te maken en nog een paar belangrijke kampioenschapspunten te pakken. Helaas voor de JR Motorsport mannen bleek die opzet niet te slagen, de auto begon langzamerhand minder gezond te klinken en verloor her en der vrij veel tijd ten opzichte van de concurrentie. Tot overmaat van ramp meende de wedstrijdleiding dat er een te korte periode in de pitstraat was stilgestaan, waarvoor een penalty werd uitgedeeld. Met een haperende auto en een penalty op zak kwam Van der Zweerde de pitstraat in en zette de bolide bij zijn team stil om niet meer te vertrekken.

De eerste race van het Wijzonol Trophy weekend werd niet het doorslaande succes dat de JR Motorsport mannen op voorhand in gedachten hadden gehad. De tactiek was vooraf doorgenomen en de snelheid van de coureurs in alle omstandigheden overduidelijk aanwezig. De bolide was, zoals altijd, prima geprepareerd voor de zware taak om het hele veld achter zich te houden, maar desondanks slaagde de poging om succes te boeken niet. Autosport is en blijft een mechanische sport. De Duitse techniek is uitermate betrouwbaar, maar als alles uit de kast wordt gehaald, dan wil de techniek wel eens voortijdig de geest geven. Helaas voor de fraaie zwarte BMW E46 van Van den Bos en Van der Zweerde viel een uitvalbeurt hen vandaag ten deel.

Na de race konden we de verklaring van de gebeurtenissen rond Bert van der Zweerde optekenen: “Vandaag hebben we te maken gekregen met falende techniek, de oliepomp begaf het en dan is het feest écht over. De bandenkeuze van vandaag was ook duidelijk niet de goede, ik verloor heel erg veel tijd en kon echt niets uitrichten tegen de concurrentie. Helaas, maar dit soort dingen gebeuren in de autosport.”

Tekst: PR

9512440
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
4977
9802
14779
9425629
236141
158014
9512440

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven