Het nieuwe Dutch Supercar Challenge raceseizoen is dit Paasweekend volop van start gegaan op het historische Engelse circuit van Silverstone. Zoals op Silverstone gebruikelijk beheerst het wisselvallige Nederlands aandoende weer de vele keuzes die er gedurende een raceweekend genomen moeten worden ten aanzien van de set-up van de bolides en de  strategie voor de races.

Voorafgaand aan de korte rit naar de startopstelling voor de zaterdagse eerste race van de Dutch Supercar Challenge Sport en Supersport divisies verklaarden de gebroeders Monster: “Het weer is hier altijd een moeilijke factor, buienradar laat zien dat er geen regen verwacht hoeft te worden tijdens de eerste race, maar de lucht laat hier wel heel erg veel buiendreiging zien.”

Na de trainingen en kwalificaties in natte omstandigheden zou de eerste race op een vochtige baan, maar in droge omstandigheden verreden gaan worden. Een buitje een half uur voor de race zorgde ervoor dat de baan in een conditie was die de coureurs van de voorafgaande dagen kennen, de lucht klaarde echter op en de baan zou niet natter worden. Voor diverse coureurs betekende dit de eerste kennismaking met Silverstone in droge omstandigheden.

Ook Ferry en Robin Monster hebben met hun supersnelle SEAT Léon Supercopa nog geen ervaring kunnen opdoen op een volledig droge baan. De heren maakten zich voorafgaand echter geen zorgen, de auto is bewezen snel en leverde hen een vierde startplek op in de kwalificaties. Robin Monster verklaarde: “Ik werd in een supersnelle ronde in de regen helaas opgehouden door een BMW, anders had er wellicht een poleposition in gezeten. Ik was de absoluut snelste op de baan op dat moment. Onze voorwielaandrijving heeft in de regen een voordeel en daar maakten we prima gebruik van. Helaas werd ik door die BMW dwarsgezeten en kon mijn ronde niet optimaal voortzetten.”

In de eerste DSC race van het weekend werd echter duidelijk dat de Riwal Supercopa ook bij een droge hemel een perfect racewapen is. De Monster broers kwamen van de startlijn prima weg en wisten zich in de openingsfase direct aan de kop te melden. De eerste helft van de race reden Ferry en Robin op een vierde positie rond en konden de wagens voor hen bedreigen.

Dat het Riwal team de aanval verkiest boven verdediging werd duidelijk toen de Supercopa direct na opening van het pitstopwindow binnen kwam voor de gebruikelijke rijderswissel. Na een gedegen stop ging de snelle Spaanse bolide de baan weer op om zich in de tweede helft van de race naar een podiumplek op te werken. Lange tijd reden de Monsterbroers op de derde positie totdat in de voorlaatste ronde de auto snelheid verloor. Op het rechte stuk bleef de bolide sportief van de racelijn om de overige coureurs niet te hinderen. De laatste racekilometers konden worden uitgereden, maar het podium ging in rook op. Team Riwal finishte de eerste race nipt buiten het podium op de vierde positie.

Het uitgangspunt voor de tweede race van zondag was daarmee echter veelbelovend. Ferry verklaarde over de verrichtingen van zaterdag: “Het was een mooie race al verliep het niet allemaal zoals we wilden. Bij de start kwamen we prima weg al kwamen we in de eerste bocht op een natte plek terecht en begonnen daardoor wat te glijden. Ik glibberde licht tegen iemand aan en liep daarbij een lichte schade op, maar dat was amper merkbaar in het rijgedrag. Aan het eind begaf de brandstofpomp het en kon Robin niet harder meer dan 115 km/u. dat  we toch nog vierde werden was te danken aan een goede voorsprong die we eerder in de race opbouwden.”

De tweede race werd op zondagmorgen verreden onder droge en zelfs zonnige omstandigheden. Met een vierde startplek zag het er goed uit voor de gebroeders.
Vooraf zouden ze verklaren: “Vandaag is het weer veel beter en zullen we dus veel minder last hebben van glijden. De brandstofpomp is weer gerepareerd, dus we zijn er helemaal klaar voor.” Na een flink gevecht in de openingsfase van de tweede race viel de Riwal Supercopa een aantal posities terug, maar kon al snel weer aanhaken en zich wederom een weg naar voren banen. De heren wisten na een race van veertig minuten vol spanning en actie wederom een vierde positie uit de strijd mee te nemen naar huis. Ook op zondag lukte het niet om de fraaie Riwal bolide op het podium te krijgen.

De verklaring hiervoor werd door Robin Monster gegeven: “Gisteren begaf de brandstofpomp het en die hebben we dus moeten vervangen. Het exemplaar dat nu in de auto zit zorgt ervoor dat we 30 tot 40 pk minder hebben. De druk van deze pomp is veel lager en dat scheelt heel veel vermogen. Daar hadden we in de race duidelijk last van. Dit circuit is behoorlijk snel en dan merk je direct het tekort aan paardenkrachten. We hebben gedaan wat we konden en dat was dit weekend twee keer vierde. We gaan nu thuis de auto weer helemaal uit elkaar halen en weer in orde brengen voor de volgende race. We hebben een week of vijf de tijd, dus we komen volgende keer weer uitermate goed beslagen ten ijs…”

De concurrentie is alvast gewaarschuwd dat de Monster broers met hun snelle SEAT Léon Supercopa van het Team Riwal duidelijk zinnen op wraak voor dit weekend waarin het podium twee keer net gemist werd…

PR

9054995
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1653
5444
41790
8959249
129877
211729
9054995

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven