Voor het Paasweekend en het eerste treffen van de Dutch Supercar Challenge togen de teams en rijders naar het fraaie en historische circuit van Silverstone in Engeland, the home of British Motorracing, zoals de Britten het zelf graag omschrijven. Het kader waarin geracet werd in dit eerste weekend was de Superleague Formula, de klasse waarin voetbalclubs de degens kruisen op het asfalt. Dit weekend waren het onder andere de dikke racebolides van JR Motorsport die rubbersporen achterlieten op het Grand Prix circuit. Met maar liefst zes bolides kwam het Noord Hollandse team naar Silverstone om in de twee divisies de strijd aan te binden. In de Sport divisie nemen Koen Bogaerts en Mark van der Aa met hun BMW 1-serie de honneurs waar voor JR Motorsport. In die divisie krijgen ze tegenstand van de snelle BMW E36 M3 van Richard van den Bos en Bert van der Zweerde. In de Super Sport II zijn het Pieter van Soelen, Laurens Gooshouwer en Fred Cavanagh, die de eer van het team verdedigen.

 

Van der Zweerde maakte op het laatste moment de overstap terug naar het team waarmee hij afgelopen seizoen ook de titel wist te veroveren. Hierover verklaarde Bert van der Zweerde: “Het was een ‘last minute call’ om bij JR in te stappen. Ik zou met een Lotus rijden, maar heb besloten daarvan af te zien onder andere vanwege het feit dat m’n zitpositie in de auto niet optimaal was wat de veiligheid en m’n prestaties niet ten goede zal komen.” Dat Van der Zweerde met een BMW van JR Motorsport kan lezen en schrijven bewees hij in de kwalificaties al. De regerend kampioen van de Super Sport II klokte in de Sport divisie direct de snelste tijd op een kletsnatte baan en verzekerde zich zo van een eerste startplek en het eerste kampioenschapspunt van het jaar. In de race op een nat circuit verging het de equipe Richard van den Bos en Bert van der Zweerde ook prima, na flinke strijd wisten de heren hun bolide in de eigen divisie op de bovenste trede van het podium te zetten. Overall gezien werden de mannen vijfde, waarmee ze menig Super Sport bolide voor bleven. Na de race reageerde Bert: “Het was genieten om weer lekker te racen, de winter duurde me eigenlijk te lang. De auto voelde echt heel goed en dat is aan de podiumplaats wel af te lezen ook.”

Op het podium werden ze geflankeerd door Koen Bogaerts die de derde positie wist te veroveren nadat er bij de pitstops een miscommunicatie was geweest. De snelle BMW 1-serie lag aan de leiding van de race totdat de verplichte pitstop moest worden uitgevoerd. Het team riep de bolide binnen voor de stop, in de veronderstelling dat ze op het rechte stuk reden. De BMW was echter kort voor de pitingang en draaide direct de pitstraat in. Het team was hierop niet berekend en was nog onderweg met de banden. Ook Mark van der Aa werd verrast door Koen en was nog bezig zich gereed te maken om het stuur over te nemen. Door de miscommunicatie verloor de equipe veel tijd en moest met lede ogen aanzien dat de tegenstrevers voorbij denderden. Het was in de tweede stint aan Van der Aa om zoveel mogelijk terrein goed te maken, wat hij met verve deed. Na een inhaalrace wist hij de BMW nog naar het podium te krijgen, al was het dan de laagste trede. Koen en Mark becommentarieerden hun eerste race als volgt: “De auto is heel erg goed, we reden zelfs tijden die mee konden met de Super Sport II! Dat de pitstop misging is heel erg zonde, maar dit soort dingen gebeurd nou eenmaal. Een miscommunicatie is zo gebeurd, we moeten zien dat we dit voortaan  voorkomen en gaan nu voor de sportieve revanche in de volgende race. We gaan voor goud!”

Voor de tweede race op zondag werden de messen zo mogelijk nog scherper geslepen door het 1-serie tweetal. Ze hadden immers nog iets goed te maken na de pitstopproblemen van de zaterdag. Met een stralende zon op de baan en volledig droge omstandigheden wist het duo de 1-serie prima rond te sturen. De tijden die werden geklokt waren uitstekend, wat resulteerde in een klinkende overwinning in de eigen divisie. Richard van den Bos en Bert van der Zweerde moesten Bogaerts en Van der Aa voorlaten, maar kwamen wel op de zilveren positie over de streep. De conclusie van het team luidde: “JR Motorsport heeft zich uitstekend geprofileerd dit weekend. Al onze auto’s zijn goed voor podiumplekken en behoren tot de besten. Het gaat bij ons weliswaar om gezelligheid, maar we willen wel op sportief vlak meedingen naar de prijzen. We doen niet mee als veldvulling!”

In de Super Sport divisies was het eveneens JR Motorsport dat de klok sloeg. Tijdens de natte kwalificatie was het Laurens Gooshouwer die zichzelf verbaasde door de tweede tijd te noteren. Zijn BMW E46 is fonkelnieuw en in rap tempo door JR Motorsport opgebouwd. Gooshouwer uitte hierover zijn waardering: “JR Motorsport is echt een heel mooi team. Ze hebben mijn auto in slechts een week of drie opgebouwd. We hebben een shakedown gedaan op Assen en meer hadden we voor dit weekend nog niet gereden. Desondanks heb ik aldoor zonder problemen voluit kunnen rijden. Het team is niet allen gezellig, maar technisch ook heel erg goed!” Dat de auto erg goed in elkaar is geschroefd is waargemaakt in de race. Naar eigen zeggen was de catering en het team perfect, maar kan er aan de rijder nog wel wat worden verbeterd. Een spin kostte in race 1 een aantal posities waardoor Laurens als zevende in zijn klasse werd afgevlagd. In de tweede race kwam hij al vroeg in de race in aanraking met een andere deelnemer, wat hem niet erg hinderde. Een lichte schade was zijn deel, maar de snelheid bleef er goed inzitten. Laurens kon zijn weg vervolgen en streed in de kop van het veld mee. Nadat een tweede deelnemer hem ook toucheerde verloor hij diverse plekken. Een inhaalrace werd nog ingezet, maar helaas kwam het zwart/wit geblokt te vroeg. Gooshouwer werd als achtste afgevlagd.

Super Sport deelnemer Fred Cavanagh kende een moeizame eerste race, hij kampte met bandenproblemen als gevolg van de keuze om op intermediates te vertrekken. Die gok pakte echter verkeerd uit doordat de baan droger werd en de regen uitbleef. “In eerste instantie was ik sneller dan de rest met mijn intermediates, maar de baan droogde vrij snel op. Daardoor kon ik het niet meer bijhouden. Tijdens de pitstop heb ik slicks laten monteren, maar toen was het kwaad al geschiedt.” De man die onder Canadese vlag deelneemt werd achtste in zijn klasse. De kampioen van 2008 en vice-kampioen van 2009, Pieter van Soelen, ruilde gedurende de winter zijn bekende BMW 1-serie GTR in voor de kampioenschapsauto van afgelopen seizoen, de BMW E46 M3 van Bert van der Zweerde. Dat hij met die bolide ook zeer snel is liet hij zien toen hij op een natte baan de Super Sport II poleposition opeiste voor de eerste race en die verzilverde door tevens de winst te pakken. Hij kon echter niet verhinderen dat Sport 1-divisie deelnemer en JR teamgenoot Bert van der Zweerde de eerste positie overall pakte.

In de race wist Van Soelen zich echter prima op te werken naar uiteindelijk de overwinning aan het einde van een zinderende race. Desgevraagd riep hij enthousiast: “Gave race hè? Weer een super resultaat. Als ik meedoe dan wil ik voor de overwinning kunnen strijden en dat gaat prima met deze auto. Bert (Van der Zweerde, red.) heeft me in de natte kwalificatie wel verslagen, maar op een droge baan heb ik duidelijk meer snelheid…” Dat merkte ook de concurrentie die hij en masse het nakijken gaf. In de tweede race kon hij echter niet zo eenvoudig iedereen voorblijven. Met strafgewicht aan boord wordt het racen toch wat moeilijker en vallen resultaten minder eenvoudig te behalen. De zwaar bevochten derde positie was het deel voor de man uit Rockanje. Marco Poland kende een prima eerste race die hem een fraaie derde plek opleverde nadat hij zich in de regen als zesde gekwalificeerd had. De tijden die Poland wist te rijden tijdens de race waren indrukwekkend en boezemde de JR Motorsport teamgenoten en concurrenten angst in voor wat hij dit seizoen mogelijk nog zal gaan laten zien. De kans om in de volledig droge tweede race van zondag te schitteren ging echter voor Poland verloren. Hij moest wegens privé omstandigheden zaterdagmiddag in allerijl huiswaarts keren.

Tekst: PR

9055179
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1837
5444
41974
8959249
130061
211729
9055179

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven