Voor de tweede keer dit seizoen was het Cor Euser die met zijn Marcos LM 600 de overwinning wist te pakken in de GT-divisie van de Dutch Supercar Challenge. Ardi van der Hoek en Arjan van der Zwaan kregen aan het begin van de race een drive-through voor een valse start en eindigden mede daardoor op een halve minuut achterstand van de koploper op de tweede plaats. Derde werd equipe De Graaff/Ribbens met de ETEC-Viper, die dit weekend voor het eerst was uitgerust met een sequentiële versnellingsbak. In de Supersport I-divisie wist Jochen Habets na een indrukwekkende inhaalrace het goud te behalen, voor de met een Porsche 997 GT3 rijdende Michael Donovan en teamgenoot René Wijnen, evenals Habets uitkomend met een door Carworld Motorsport geprepareerde Renault Megane Trophy. Pieter van Soelen wist wederom de winst in de Supersport II-divisie voor zich op te eisen, al had de coureur van de BMW 1-serie wel een felle strijd met teamgenoot Bert van de Zweerde. John van der Voort en Peter Claassen pakten de overwinning in de Sport I-divisie.

Voor de van pole position gestarte Arjan van der Zwaan begon de race niet zoals hij had gehoopt. Bij de start was de bestuurder van de DTM Audi TTR supersnel weg, maar achteraf bleek dat hij te snel was. Van der Zwaan ging namelijk bij de start na het uitkomen van de busstop-chicane meteen vol op het gas, terwijl de lichten nog niet op groen waren. Het leverde hem de eerste paar ronden een voorsprong op van een paar seconden maar zag die teniet gaan toen de wedstrijdleiding besloot om zijn valse start met een drive-through te bestraffen.

Achter Van der Zwaan was het Cor Euser die vanaf zijn vierde plaats een goede start had waardoor hij al binnen een ronde op de tweede plek wist door te komen. Achter Euser was het equipe Riley/Flux met de Mosler die wisten te volgen, voor René Snel die me zijn Porsche 996 GT2 als vierde doorkwam. Voor de V8Star van Van Buuren en Pastorelli ging het al fout bij de opwarmronde, want zij moesten de bolide al in de eerste bocht met technische problemen aan de kant zetten.

Achter koploper Euser was het in de derde ronde René Snel die de Mosler van Riley/Flux wist te verschalken. Ook de ETEC-Viper was snel onderweg, en was in staat om de Mosler van Riley en Flux flink onder druk te zetten. Achter de Viper was het Shaun Balfe (die het stuur overgenomen heeft van Martin Short aangezien de laatstgenoemde verplichtingen had op Le Mans), eveneens met een Mosler, die de aansluiting wist te vinden met zijn voorliggers. Arjan van der Zwaan had ondertussen zijn drive-through al gemaakt, en was achter René Snel als derde terug de baan op gekomen. Het duurde dan ook niet lang voordat Van der Zwaan aansluiting wist te vinden bij Snel. Een aantal ronden lang leverde het duo een faire strijd, waarin ze elkaar geen meter ruimte gaven. Nadeel voor Van der Zwaan was dat de Porsche op de rechte stukken op hem uit wist te lopen. Door de hoge bochtensnelheid van de DTM Audi kon Van der Zwaan wel constant blijven aandringen. Uiteindelijk vond Van der Zwaan in de achtste ronde een gaatje bij het aanremmen voor de La Source hairpin, waardoor hij de tweede plek van Snel wist over te nemen.

Na de pitstops was het nog steeds Cor Euser die de de leiding stevig in handen had, gevolgd door de DTM Audi van Van der Hoek/Van der Zwaan en de ETEC-Viper van De Graaff/Ribbens. Daarachter was het René Snel op een vierde plek, voor de Mosler coureurs Shaun Balfe en Berry van Elk. Snel kon echter zijn vierde plek niet vasthouden, want hij moest door technische problemen een ongeplande extra pitstop maken, waardoor hij terugviel tot een tiende plek in de GT-divisie.

Zo was het Cor Euser die voor de tweede keer dit seizoen de race voor zich wist op te eisen, voor het duo Van der Hoek/Van der Zwaan en de ETEC-Viper van De Graaff/Ribbens. Vierde werd Shaun Balfe, voor het duo Riley/Flux en Berry van Elk.

In de Supersport I-divisie werd er vandaag uiterst fel gevochten om de verschillende posities. Bij de start van de race was het Michael Donovan die de eerste plek wist te behouden, voor Henk Thuis en René Wijnen. Donovan en Thuis, beiden rijdend met een Porsche 997 GT3, liepen al snel uit op de rest en waren zelfs fel in gevecht met een aantal GT-bolides zoals Harry Mecke met zijn Mosler MT900 GT3, Ric Wood met de DTM Astra en Grouwels met de GT2 Viper. In het gedrang wisten beide Porsche-bestuurders goed stand te houden, waarbij het Thuis zelfs lukte om de eerste plek van Donovan over te nemen.

Op een derde plaats in de race lag in het begin René Wijnen met zijn Renault Megane Trophy. Achter Wijnen ontstond een felle strijd om de vierde plek. In totaal streden zeven coureurs binnen drie seconden van elkaar, allen rijdend met een verschillende bolide. Onder hen waren het duo Ertan/van der Valk met de Megane Trophy, Nol Köhler met een Porsche 997 GT3, Ruud Olij met de BMW E46 V8 GTR, het duo Kuijer/Reijntjens met de Opel Astra Silhouette, Sjaco Griffioen met de Porsche 996 GT3, Richard van den Berg met de BMW M3 WTCC en Peter van der Kolk met zijn gloednieuwe BMW 140 GTR. Na een paar ronden lukte het Ertan en Köhler om een gat van een aantal seconden te creëren op de achtervolgers. Van de achtervolgers was het Van den Berg die voorop wist te rijden met Griffioen, Kuijer/Reijntjens en Van der Kolk als achtervolgers. Jochen Habets, met zijn Renault Megane Trophy vertrokken vanuit de pitstraat omdat zijn bolide in de opwarmronde een olielekkage kreeg, reed een zeer sterk begin van de race en wist zelfs al voor de pitstops de aansluiting te vinden met de voor de voor de zesde plek strijdende groep.

Aan de kop van de divisie was het Michael Donovan die na de pitstops de leiding weer had overgenomen van Henk Thuis, die door zijn overwinning in de eerste race op de Nürburgring vijftien resultaatseconden aan zijn broek had gekregen. Wederom ontstond er een felle strijd om de koppositie, waarbij zelfs ‘wheelbanging’ niet geschuwd werd. Ronde na ronde zijn beide kemphanen in een felle strijd met elkaar, maar uiteindelijk was het Henk Thuis die de koppositie wist over te nemen van Donovan. Thuis zou echter de race niet gaan winnen, want in de één na laatste ronde krijgt de Porsche bestuurder een lekke achterband waardoor hij noodgedwongen een extra pitstop moest maken. Overigens was Thuis net de enigste Porsche coureur met een lekke band, want zowel in de race van gisteren alsmede in de race van vandaag moest er bij sommige Porsches nieuw schoeisel onder worden geschroefd.

De overwinning leek dus in de schoot van Donovan te worden geworpen, ware het niet dat Jochen Habets uiterst snel onderweg was. In de allerlaatste ronde lukte het hem om Donovan te verschalken, waardoor Donovan alsnog op een tweede plek eindigde. Derde werd uiteindelijke René Wijnen, voor Nol Köhler en Peter van der Kolk.

In de Supersport II-divisie was het wederom JR Motorsport die de dienst uitmaakte. In de kwalificatie had Van Soelen de snelste tijd weten te realiseren, voor Kees Kreijne met de Aston Martin Vantage en de gebroeders Monster met de RIWAL Seat Leon SuperCopa. Deze top drie bleef vrijwel ongewijzigd, al wist Bert van de Zweerde de derde plek over te nemen van de gebroeders Monster. Dit werd al snel een tweede plek, want Kees Kreijne moest al binnen een aantal ronden de strijd staken met een kapotte Aston Martin Vantage. Het team heeft veel elektronische problemen met de bolides, en heeft zelfs al de Aston Martin fabriek ingeschakeld om de problemen boven water te krijgen.

Na de pitstops was het de BMW E36 M3 van Bert van de Zweerde die de koppositie in de Supersport II-divisie had overgenomen. Van Soelen viel door zijn vele resultaatseconden terug tot de tweede positie, maar wist met strakke rondetijden al snel weer de aansluiting te vinden met zijn teamgenoten. Tussen de bolides ontstond een spannende strijd, waarin het uiteindelijk Pieter van Soelen was die aan het langste eind wist te trekken. Hij won de race, voor Bert van de Zweerde. Marcel Norbart, als laatste gestart omdat hij de kwalificatie had gereden met zijn oude Seat Leon SuperCopa, wist met zijn Aston Martin Vantage op een keurige derde plek te eindigen.Vierde werden de gebroeders Monster, voor Saker-coureur Bob Herber.

In de Sport I-divisie was het in het begin van de race de Belg Luc de Cock die op zijn ‘thuiscircuit’ zijn eerste plek wist te behouden. Achter de Cock ontstond een spannend gevecht tussen de BMW 1-serie van John van der Voort en Peter Claassen, de Lotus Exige Cup van equipe Van der Kooi en de Alfa 147 GTA van Joost Muijen. Van der Kooi wist aan te dringen bij Van der Voort/Claassen, maar het was Muijen die op zijn beurt Van der Kooi onder druk wist te zetten. Het lukte Muijen dan ook om de Lotus Exige te verschalken. Hierna ontstond een spannend gevecht tussen Van der Voort/Claassen en Muijen, dat helaas door technische problemen bij Muijen voortijdig beëindigd werd.

Muijen was niet de enigste die met technische problemen te kampen kreeg, want in dezelfde ronde kreeg ook koploper De Cock problemen met zijn Lotus Exige waardoor ook hij de strijd voortijdig moest staken. Van der Voort en Claassen kregen hiermee de eerste positie in de schoot geworpen, en zouden die ook de rest van de race niet meer afstaan. Van der Kooi eindigde op een goede tweede plek, voor Wilfried Schawohl met de door RED Motorsport geprepareerde Lotus Exige Cup.

Meer foto's van dit evenement op Spa-Francorchamps

PR

9054685
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1343
5444
41480
8959249
129567
211729
9054685

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven