Gwendolyn Hertzberger’s debuut in de Dutch Supercar Challenge afgelopen weekend herbergde alle mogelijke facetten. Op het Grand Prix circuit in de Belgische Ardennen volgden regen, zonneschijn, succes en technisch falen elkaar in een razendsnel tempo op. Ditzelfde razendsnelle karakter was ook van toepassing op Gwendolyn Hertzberger zelf. De snelle dame uit Lisse maakte een prima debuut voor Moritz Racing!

Hoewel de kans maar klein was dat Gwendolyn Hertzberger door de organisatie van de Dutch Supercar Challenge van de reservelijst zou worden gepromoveerd naar de definitieve startlijst, arriveerde de 21-jarige coureur al op woensdagavond in Francorchamps om zich bij haar nieuwe team Moritz Racing te voegen. Op donderdagochtend volgde echter al goed nieuws: vanwege het afhaken van meerdere ingeschreven rijders/teams, mocht Hertzberger toch dit weekend haar DSC debuut maken. De vrije trainingen op donderdag en vrijdag gebruikte Hertzberger om haar wagen beter te leren kennen en de snelheid geleidelijk op te voeren. Hertzberger sloot de vrije trainingen uiteindelijk af op een prima zesde positie in haar Supersport 2 divisie.

In de half uur durende kwalificatietraining op vrijdagmiddag deed hertzberger er nog een schepje bovenop. Met een vers setje rubber gemonteerd en enige set-up wijzigingen wist de bestuurster van de oranje Marcos Mantis met startnummer 340 haar snelste rondetijd met maar liefst twee(!) seconden verder aan te scherpen. Met de vijfde startplaats in haar klasse was Hertzberger dan ook terecht erg tevreden.

Na haar kennismakingtest op Circuit Zolder en de sessies op donderdag en vrijdag, wachtte Hertzberger op zaterdag een nieuwe uitdaging: haar eerste DSC-race tussen ruim 60 tot de verbeelding sprekende GT en toerwagens. Tevens was dit de eerste keer dat Hertzberger vanuit een ‘rollende start’ moest aanvangen mét een veel vollere/zwaardere benzinetank (60kg) dan dat ze gewend was in de Formule Renault. Ondanks dat Hertzberger in de hectische openingsronde twee plaatsen verloor, wist ze zich in de daaropvolgende drie ronden goed te herpakken en de verloren posities terug te winnen. Haar gewenste inhaalrace duurde echter niet lang. Vanwege een zware crash tijdens een safety-car situatie besloot de wedstrijdleiding de race al na zes ronden af te breken. Hoewel Gwendolyn als zesde werd opgenomen in de einduitslag, besloot de organisatie later die dag de race niet mee te laten tellen voor het kampioenschap. Een domper op de feestvreugde, want hierdoor had Hertzberger haar DSC-debuut kunnen opluisteren met veel kampioenschappunten…

Voor de afsluitende manche op zondagmiddag was Hertzberger tot het bot gemotiveerd om alsnog haar snelheid om te zetten naar een waardevolle puntenfinish. Het mocht echter niet zo zijn. Bij het verlaten van de pre-grid weigerde de motor van haar Marcos Mantis alle dienst door een defecte benzinepomp. Omdat reparatie te lang zou duren (min. 30 min), besloot Hertzberger in samenspraak met haar team deze race aan zich voorbij te laten gaan.

Gwendolyn Hertzberger: “Hoewel het weekend vol ups en downs zat, kijk ik heel tevreden terug op mijn debuut bij Moritz Racing. Al vanaf de kennismakingtest op Circuit Zolder klikte het enorm goed met Bert en Patrick Moritz en hun technische crew. Ook in de auto voelde ik me snel thuis en kon ik direct scherpe tijden noteren. Ik denk dat we de race op zaterdag héél sterk hadden kunnen eindigen als de race niet was afgebroken. Vandaag was natuurlijk een domper, maar ook technische malheur hoort bij de autosport. Ik weet zeker dat ik binnenkort mijn sportieve revanche kan halen!”

http://www.gwenracing.com
Tekst: InsightF1

9947583
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1565
5275
15002
9912942
102982
147943
9947583

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven