Na een spannende seizoensopener van de Dutch GT4 tijdens de Paasraces, was het dit weekend weer de beurt aan Henry Zumbrink om achter het stuur van zijn BRL V6 te stappen. De V6-bolides van de BRL debuteerden afgelopen weekend in de Dutch Supercar Challenge op het Duitse circuit van de Nürburgring. Hoewel het even afwachten was hoe de V6 bolides zouden meekomen in de Supersport-1 tussen de verschillende klasses, bewees Zumbrink dit weekend snel te zijn en mee te kunnen draaien met de snelle wagens. Hoewel het niet direct in de planning lag om naar het circuit in de Eiffel af te reizen, heeft de coureur uit Amerongen toch op het laatste moment besloten om deel te nemen aan deze race der titanen. Hoewel er op zondag pech was, werden vrijdag en zaterdag met glans doorstaan en kon de jonge rijder zijn snelheid evenaren tussen een veld van ondermeer Ferrari’s, Marcos’ en Audi’s.

 

De trainingen en kwalificatie werden verreden in droge omstandigheden. Het was even wennen om op andere slicks (en regenbanden) te rijden, daar de reglementen voor de Dutch Supercar Challenge anders zijn dan de coureurs van de BRL V6 gewend waren in eerdere jaren. Na de nodige aanpassingen, bleek dit echter geen problemen te gaan geven. De kwalificatie doorstond Zumbrink met veel plezier, hij wist een tweede starttijd te realiseren bij de BRL op slechts twee tienden van de pole positie. Zumbrink hoopte nog één snelle ronde neer te
kunnen zetten, maar kon niet voluit gaan door een code geel op de baan. Henry: “Jammer, want ik weet zeker dat ik een nog snellere tijd kon zetten en de pole positie had kunnen bemachtigen.”

In de eerste race wist de jonge coureur zich vanaf de tweede startpositie naar de koppositie te rijden en de overwinning in de BRL V6 binnen te halen. Hiermee pakte hij ook de vierde plaats in de Supersport-1 klasse. Hoewel het de rest van het weekend droog was gebleven, liet het weer zich op zondag gelden: het regende keihard op het circuit, met alle gevolgen van dien. Zumbrink mocht zijn race aanvangen vanaf de tiende plaats overall en genoot ervan om tussen de snelle Ferrari’s en andere wagens uit de Supersport en GT-klasse te staan op de startopstelling. Na de start wist hij de zesde plaats overall te pakken, als eerste van de BRL’s en de Supersport-1 klasse. Na 25 minuten ging hij naar binnen voor de verplichte pitstop, waarna hij zijn race kon vervolgen. Twee ronden later sloeg echter het noodlot toe, een afgebroken middelste aandrijfas gooide letterlijk roet in het eten, waardoor hij zijn goede positie moest opgeven en zijn wagen langs de baan moest parkeren.

Zumbrink: “Het is dan toch weer jammer dat het noodlot weer toeslaat, maar het blijft racen… Ik heb wel de eerste overwinning van de BRL V6 voor 2010 binnengehaald en die kan niemand me meer afnemen! Het was voor de rest een heel goed weekend en we hebben de snelheid kunnen laten zien tegenover de andere deelnemers in deze snelle klasse. Ik ben erg blij dat ik op het laatste moment toch naar Duitsland ben toe gegaan!”

Henry Zumbrink wordt dit jaar gesteund door: Volvo Reede Amerongen, Shell Reede Amerongen, Uem Autoschade, Alres Products, PLAYBOY VAN ES HOME, LIEBHERR W&H NEMAASKO, Janssen Staalbouw, Impact Incasso, Parodontologie P. Eigenhuis, Rica Engineering, Explora Ede, Autohandel Henk Heikamp, Okker reclame, GPS parkeer systemen, BGT Maarsbergen, Trime Line, Digigrafie BV, Quesar IT Solutions, vader Hans Zumbrink en monteur Giel van Os.

De volgende races voor het BRL V6 kampioenschap (en de Dutch Supercar Challenge) worden verreden in het weekend van 14 t/m 16 mei a.s. tijdens de Superleague Formula op het circuit van Assen. De eerstvolgende races voor de Dutch GT4 zijn tijdens de Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort.

PR

9923795
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1617
3082
10853
9885139
79194
147943
9923795

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven