Na heel wat publiciteit was het afgelopen weekend de eerste keer dat de Superleague Formula in Nederland arriveerde. De raceklasse waarin wordt gereden met 750PK sterke motoren waren ook vorig jaar in Zolder aanwezig. De Dutch Supercar Challenge was te gast op dit evenement welke voor heel wat spektakel zorgde.

 

Om publiek naar het evenement te trekken werd er vrijdagavond een speciale demo in stad Assen gegeven. Niet alleen Superleague wagens maar ook rijders uit de DSC konden daar in een sprintje laten zien hoeveel herrie en rook ze konden produceren. Ook met de Mosler werden er twee rondjes gereden na een rit over de openbare weg van het circuit naar het centrum. Op een weg langs een kade raasde ik met 190 km/h over de weg.

Na de teleurstellende race op de Nurburgring was de auto de laatste twee weken goed nagekeken en opnieuw afgesteld. Tijdens de race in de Nurburgring was de weglegging van de wagen niet lekker en zorgde een verkeerde verdeling van de remdruk in race 2 voor problemen.

Na wat testronden tijdens de vrije training op Assen bleek de auto weer helemaal in orde. Met de start van de qualificatie op zaterdag ochtend moeste het dan ook gebeuren, eerst even de banden opwarmen en daarna direct een snelle ronden proberen te zetten. Helaas bij het doorkomen van de start/finish brak er iets af in de wielophanging en spinde ik. Teruggesleept in de pits bleek het hele achterwiel los te zitten, de gehele remklauw met schijf was in stukjes verpulverd. Een gebroken aandrijfas aan de kant van het wiel bleek het probleem te zijn. Er werd uiteindelijk een tijd gezet welke goed was voor de 4de startplek, de snelle ronden kon niet worden afgemaakt door het hele wiel wat kapot was.

Terug in de pits moest er snel worden gekeken wat er nog allemaal op voorraad was aan onderdelen. De race was al over 4 uur dus de wagen moest snel in orde worden gemaakt. Alles was aanwezig op een remklauw na, deze werd direct per koerier naar het circuit gereden terwijl de monteurs druk bezig waren de kapotte onderdelen te vervangen. 3 minuten voor de race was de wagen klaar en waren we nog net op tijd om de baan op te rijden.

De start vanaf de vierde plek verliep goed. Terwijl de Ferrari van Dave Basu voorbij raasde wist ik aan te sluiten bij de rest van de kop. Toen de Mosler eenmaal warm was geworden begonnen de rondetijden omlaag te gaan. In korte tijd wist ik naar de tweede plek achter Rene Snel te komen, na twee ronden achter hem aan te hebben gezeten waagde ik een inhaalpoging binnendoor. Helaas was deze poging iets te enthousiast waardoor ik Rene van de baan duwde. Op deze manier verspilde ik niet alleen mijn positie maar ook die van Rene. Beiden konden we doorrijden en moest ik opnieuw beginnen met inhalen. Twee ronden later kreeg ik de mededeling dat ik door de pits moest heenrijden als straf vanwege het onsportieve rijgedrag richting Rene Snel. Dit kostte me opnieuw tijd waardoor er weer plekken verloren gingen.

Na de pitstop gingen de rondetijden weer naar beneden, zo kwam ik uiteindelijk op de bumper van Danny Werkman welke op de eerste positie reed. Na twee ronden achter hem aan te gaan maakte ik een fout door hem proberen in te halen op een andere lijn. Het vuil op deze lijn zorgde voor gladde banden wat uiteindelijk direct in een spin resulteerde. De race kon worden vervolgd maar de eerste plaats was voor de tweede keer verkeken. Uiteindelijk werd de race met een vierde plaats geëindigd.

Net zoals bij race 1 verliep ook op zondag de start zonder problemen, het hele veld kwam goed weg zonder spins of schade. Na het doorkomen van de tweede ronde begonnen de marshalls echter met een rode vlag te zwaaien. De race werd direct gestopt. De reden bleek al snel duidelijk, een hevig brandende Mosler was in crash geraakt met verschillende andere deelnemers. De rijder van de Mosler kon nog net op tijd door een mede coureur uit de auto worden getrokken terwijl de vlammen uit zijn cabine kwamen.

Vanaf het moment dat het eenmaal duidelijk was dat de rijders ongedeerd waren (enkel een arm uit de kom terwijl er een corvette met 151 km/h zijn stilstaande Mosler kwam binnenrijden) werd de race herstart. Door al het opruim werk van de rommel van de crash was er nog maar tijd voor 20 minuten. Het zou dus een sprint race worden zonder pitstops.

Na de start ontstond er al snel een groepje van drie rijders waaronder Peter Versluis en Danny Werkman. Danny welke ons twee aardig wist op te houden zorgde ervoor dat de coureur Dave Basu snel wist weg te rijden. Wat volgde was een spannend duel van 15 minuten waarbij de posities onderling continu wisselden. Uiteindelijk was het Danny welke samen met Peter van de baan af raakte. Ik wist hier snel van de profiteren en voorbij te steken, enkel Peter kon de race vervolgen. Rene Snel en Dave Basu waren niet meer in te halen waardoor ik na de 20ste minuut als derde over de finish kwam. Een mooie afsluiter na een weekend vol stomme fouten.

Tekst: PR

9462253
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5218
12036
36624
9360657
185954
158014
9462253

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven