Bij het doven van de lichten wacht pole-sitter Martin Short in de Mosler MT900 lang met het opentrekken van het gas, gelukkig komt het gehele veld goed door La Source. Al zal Cor Euser ‘goed’ een relatief begrip vinden daar hij erg wijd gaat en wat posities verliest in zijn MarCorElly. Ook voor Martin Short verloopt de start niet vlekkeloos, in de aanloop naar Eau Rouge sputtert de Mosler; Short heeft problemen met het gaspedaal en kan maar met 20% gas rijden anders werkt de ECU tegen! Als deze twee honden het been laten liggen pakt Siebrand Dijkstra de leiding in de Audi R8 LMS GT3 gevolgd door Alex van ’t Hoff in de VEKA Mosler en Cor Euser. Euser zet dan het mes tussen de tanden na het fiasco in de eerste bocht en gaat op jacht naar de Mosler, aan het einde van de eerste ronde neemt hij zijn oorspronkelijke tweede positie weer terug. Datzelfde mes is aan boord bij gastrijders Klaas Hummel en Andrew Kirkaldy in hun Ferrari GT2 van CRS Racing (jawel het team van naam uit onder andere het FIA GT3 en het LMS waar Andrew Kirkaldy onlangs nog een derde positie pakte in de GT2 divisie op dit circuit!) die vanuit het achterveld snel naar voren stuiven. Vooraan het veld blijft het ook spannend wanneer Siebrand Dijkstra een klein foutje maakt in de R8 LMS GT3 en terugvalt in de rangorde. Het begin van de race blijft hetzelfde tumultueuze karakter hebben wanneer Martin Short toch van de tractie van de Mosler gebruik weet te maken en voorbij Euser duikt om de eerste positie te herpakken gevolgd door Euser, van ’t Hoff en Andrew Kirkaldy die al aandrukt bij Alex van ’t Hoff.

Het is geen wonder dat Andrew Kirkaldy in 2008 het record aantal pole positions in een jaar in het FIA GT verbrak; de Schot kan een knap potje sturen en gaat in drie ronden zowel van ’t Hoff, Euser en Short (die wederom met problemen kampt) voorbij om de leiding over te nemen! Euser vecht dan nog even terug maar bij het aanremmen van La Source in de zevende ronde herpakt Kirkaldy definitief de leiding om deze niet meer af te staan. Voor de gevestigde orde gaat het van kwaad tot erger wanneer Cor Euser vlak voor de pitstops in de negende ronde stil valt in Blanchimont. Daar waar veel van de leiders naar binnen duiken blijven Kirkaldy en Short buiten, achteraf een geniale zet want in de twaalfde ronde komt de Safety Car de baan op nadat Aart Bosman zijn fraaie Lotus Exige bovenop de Raidillon de bandenstapels in boort. Zoals het Spa-Francorchamps betaamt is de wedstrijdleiding niet in staat om de leiders in de race op te pakken waardoor Kirkaldy en Short een gigantisch voordeel op kunnen bouwen op de rest van het veld. Ver hierachter is het Rick Abresh die voor de gelegenheid de (rood-zwarte 2009) Ferrari GT2 bestuurt van het VEKA-team op een derde positie.

Abresh rijdt met het hoofd; achter hem spelen vele fraaie gevechten om positie af wat hem in staat stelt een kleine voorsprong op te bouwen. Voor de leiding van de race wordt het weer spannend in de 17e ronde wanneer Short in begint te lopen op de inmiddels ingestapte Klaas Hummel. Een tweede Safety Car gooit roet in het eten voor Short die lijdzaam moet toezien dat de twee leiders in de Supersport-I divisie tussen hemzelf en Klaas Hummel achter de Safety Car rijden – hier hoeft hij niet te hopen op deelnemers die snel opzij zullen gaan! Wanneer Short na de Safety Car in de busstop chicane Hummel voorbij stevent denkt hij de ultieme comeback te hebben gemaakt. Echter aan de andere kant van het rechte stuk voor hem spint Wilfred Herder in de Aston Martin, Marc Goossens rijdt hier op in met zijn BRL-V6 waarop de wedstrijdleider besluit de rode vlag uit te hangen (met nog zo’n 6 minuten op de klok). De wedstrijd wordt twee ronden terug gedraaid waardoor gastrijders Hummel – Kirkaldy het hoogste treetje op het podium mogen beklimmen, gevolgd door een gerevalideerde Short en Rick Abresh op een derde positie.

Na twee gemiste race weekeinden scoort Short de maximale 20 punten (gastrijders krijgen immers geen punten) en het punt voor de snelste ronde, zou de Engelsman nog kans maken op de titel?

De Supersport-I divisie leverde een echte kraker op in de eerste race van het weekend. Bij het uitkomen van La Source rijden de leiders in de divisie vier breed naar beneden! Rob en Charlie Frijns grijpen de leiding voor Henk Thuis en Jochen Habets (allen in de Porsche 997 GT3); de equipe Frijns kan hier niet lang genieten wanneer Thuis nog in de eerste ronde de leiding overneemt.

Hier voegen zich Nol Köhler en Henk Haane in eenzelfde Porsche bij alsmede de twee Megane Tropies van Carworld Motorsport aan toe. Bij doorkomst na de tweede ronde ligt de top zes in de divisie binnen één seconde van elkaar! Jochen Habets probeert Henk Thuis te volgen, maar beseft dat hij dan eerst langs de equipe Frijns zal moeten. Habets trekt zijn hele arsenaal aan racekunst uit de kast, maar komt de Porsche niet voorbij – zelfs zijn knipperende koplampen kunnen geen opening forceren. Na de pitstops probeert Jochen Habets zich nog altijd naar de leiding te vechten, echter hierin maakt hij een fout in Les Combes en schiet er hard af, wanneer de Porsche vervolgens geraakt wordt door de Ferrari van Dave Basu besluit de wedstrijdleiding de eerder genoemde tweede Safety Car de baan in te sturen. De leidende posities wisselen vervolgens niet meer tot aan het vallen van de vlag waardoor Henk Thuis de race wint voor Martin Webb die in zijn BMW M3 GTR knap is opgeklommen met behulp van de Safety Cars en de pitstops en Köhler/Haane die zich ook naar het podium gevochten hebben.

De Supersport-II divisie lijkt bijna ondergesneeuwd te worden door alle actie in de Supersport-I en GT-divisie in de beginfase van de race. Echter ook hier is de race uitermate spannend tussen Diederik Sijthoff in de Marcos Mantis, Pieter van Soelen in de BMW 1-serie GTR en Robin en Ferry Monster in de Seat Leon Supercopa. In de zesde ronde voegt ook Marco Poland in de JR Motorsport M3 GTR zich hier aan toe.

Na de pitstops is het nog altijd Diederik Sijthoff die aan de leiding gaat, gevolgd door Marco Poland en Luc de Cock in de Lotus 2-Eleven. Zo komt het veld ook ‘over de finish’ na de rode vlag situatie tot grote vreugde van het gehele team van Moritz Racing die een mooi podium grijpen. In de Sport-divisie begint de race met een mooi gevecht tussen leider John van der Voort in de BMW 130-GTS en Marc van der Aa in de European Talents Racing BMW 1-serie.

Echter John weet vanaf het begin dat hij vaart zal moeten maken daar Richard van den Bos met grote stappen dichterbij kwam. Wanneer Peter Claassen het stuur van van der Voort over heeft genomen is de vrees van de Power Motorsports equipe uitgekomen; equipe van der Bos/van der Zweerde is opgeklommen naar de tweede positie voor Koen Bogaerts die te kampen heeft met ernstig onderstuur in de BMW 1-serie. Echter de Safety Car situaties zorgen er voor dat ook de actie in de Sport-divisie getemd wordt waardoor er geen positiewisselingen meer plaatsvinden. Zo winnen John van der Voort en Peter Claassen in de BMW 130 GTS voor Richard van den Bos en Bert van der Zweerde in de BMW M3 en Koen Bogaerts en Marc van der Aa in de BMW 130i.

Bij de BRL’s doet de unieke situatie zich voort dat de top-3 BRL’s door hun latere (tank)pitstop tijdens de Safety Car vóór de Supersport-I deelnemers eindigen. Niels Bouwehuis wint de race voor Donny Crevels en Jacky van der Ende.

Tekst: DSC

9516314
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
8851
9802
18653
9425629
240015
158014
9516314

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven