Bij de start van de race valt op dat de CRS Racing Ferrari F430 GT2 van Hummel/Kirkaldy ontbreekt. In de Open GT race voorafgaand aan de DSC race is de auto ingezet en hard van de baan geschoten in Blanchimont en zodoende niet inzetbaar voor de DSC race.

Wat opvalt bij de start is dat Rick Abresh het wederom uitermate voorzichtig (verstandig?) aan doet en zijn derde positie in rook op ziet gaan. Wel goed weg bij de start is Danny Werkman in de Opel Omega V8-Star die kortstondig de leiding neemt alvorens Martin Short bovenop Radillon de leiding terug pakt, Werkman moet vervolgens bij Les Combes ook Peter Versluis in de Ferrari F430 GT2 aan zich voorbij laten gaan. Vervolgens ontstaat er achter Werkman een mooi gevecht om de derde positie met Siebrand Dijkstra in de Audi R8 LMS GT3, Alex van ’t Hoff in de VEKA Mosler en Berry van Elk in de BlueBerry Mosler.

Dit gevecht wordt jammer genoeg op dramatische wijze gekortwiekt na twee ronden wanneer Dijkstra de Audi aan de buitenkant van de V8-Star van Werkman positioneert bij het aanremmen van de Bus stop. Dijkstra komt met het linker voorwiel op het gras waardoor de Audi rechtsaf slaat en in de V8-Star knalt, vervolgens schiet Dijkstra door en T-boned met de achterkant de Ferrari van Versluis. Dit schokkende ongeluk berooft de race niet alleen van een fantastisch gevecht en drie wonderschone auto’s, maar ook wordt Dijkstra voor controle in het Medical Centre opgenomen terwijl Versluis zichtbaar last heeft van de klap.

Uiteraard komt de Safety Car de baan op om de coureurs in veiligheid te brengen en de auto’s te borgen. Het gevolg is dat de Moslers van Short, van ’t Hoff en van Elk respectievelijk eerste, tweede en derde liggen achter de Safety Car die in de zesde ronde binnen komt net voor het pit-window open gaat (op tijd om een grote chaos in de pitstraat te voorkomen).  Voor van Elk is de derde positie zeer welkom daar de BlueBerry Mosler al het hele weekend kampt met elektrische problemen, jammer genoeg zet dit door op zondag en van Elk moet de Mosler in het gras parkeren voor de Bus Stop chicane.

Na de pit-stops komt Martin Short wederom als leider de baan op, Cor Euser is opgeklommen naar een tweede positie in de MarCorElly en Rick Abresh heeft zichzelf opgevochten naar de derde stek.

Echter op de schermen verschijnt dan een Drive-Through Penalty voor zowel Martin Short als Rick Abresh voor het te kort stil staan in de pitstraat. Zonder controverse is deze beslissing niet want de pillonen die het begin van de pitstraat aan hadden gegeven op zaterdag waren verwijderd door een ietwat fanatieke Belgische marshall. Hierdoor wisten veel rijders niet waar de pitstraat begon en konden zodoende hun tijd niet fatsoenlijk meten. Rick Abresh kan zich de Drive-Through veroorloven en blijft op een derde stek wanneer hij terug op de baan komt, Short kan zich dit echter niet veroorloven en besluit de Drive-Through te negeren!

Abresh had zijn voorsprong op van ’t Hoff wellicht toch wat positief ingeschat want in de 20ste ronde vult de Mosler van van ’t Hoff de spiegels van de Ferrari van Abresh volledig. Bij het uitaccelereren van La Source weet van ’t Hoff dan ook voorbij te gaan aan de Ferrari die toch wat power mist in de 2009-spec.

Tot het vallen van het zwart-wit geblokt zijn er dan geen positiewisselingen meer en ook na afloop van de wedstrijd worden er geen straffen uitgedeeld. Zodoende wint Martin Short, pakt hij voor de tweede dag op rij de volle twintig punten en het punt voor de snelste ronde voor Cor Euser die de schade beperkt houdt en Alex van ’t Hoff.

In de Supersport-I divisie heeft Henk Thuis een matige start in de Porsche GT3 Cup van pole position, waar Nol Köhler in dezelfde auto van de derde stek naar de leiding in de divisie springt. Echter Thuis weet zichzelf terug te vechten van de derde positie naar de leiding in de divisie voor Köhler en Martin Webb p.3 in de BMW M3 GTR die allen aansluiten achter de Safety Car. Wanneer het racen weer begint heeft Köhler Thuis in het vizier en probeert een gaatje te vinden, dat lukt de racende kruidenier uiteindelijk met een fraaie uitrem actie in Les Combes. Na de pitstops ligt verassend genoeg de equipe Frijns op kop voor Köhler/Haane en Martin Webb, echter ook de equipe Frijns krijgt de dubieuze Drive-Through penalty opgelegd waardoor ze in de 18de ronde terugvallen naar de tweede positie.

De laatste paar ronden gaan van kwaad naar erger voor vader en zoon Frijns wanneer Martin Webb met maar liefst vier seconden (!!!) per ronde de Porsche nadert. In de 20ste ronde positioneert Webb de BMW fraai langs de Porsche om de tweede positie over te nemen van de equipe Frijns. Bij het vallen van de vlag is het dan ook het duo Köhler/Haane dat de volle winst pakt voor Martin Webb en Rob en Charlie Frijns.

Diederik Sijthoff trekt weer een lange neus naar de rest van het veld bij de start in de Supersport –II divisie. Pieter van Soelen in de BMW M3 GTR en Robin en Ferry Monster kunnen goed volgen in de RIWAL Seat Leon Supercopa. Ook in deze divisie haalt de Safety Car de angel uit de actie. Echter na de pitstops ontvlamt de actie weer volledig als Diederik Sijthoff zich naar voren moet vechten. In de 15e ronde schiet hij in de Marcos voorbij aan zowel van der Kooi/Verwoerd in de Exige GT3 als Laurens Gooshouwer in de M3 GTR. Derhalve belandt hij op een tweede positie achter de equipe Monster en voor de equipe Braspenning en Peter van Soelen beiden in de BMW M3 GTR. Van Soelen weet zich in de 19de ronde nog voorbij Braspenning te vechten en komt dus alsnog op het podium. Voor Sijthoff is de Monster equipe te ver weg en de Seat pakt dan ook een fraaie overwinning voor Sijthoff en van Soelen.

In de Sport-divisie hebben van der Bos/van der Zweerde een zeer sterke start in de BMW M3 en verschalken de BMW 130 GTS van van der Voort/Claassen om de leiding te pakken. Koen Bogaerts en Mark van der Aa sluiten knap bij en stuiven zelfs door naar een tweede stek achter hun teamgenoten in hun BMW 130i. Bij het uitkomen van de pitstraat weten van der Voort/Claassen toch weer de leiding te pakken voor een verassende Aart Bosman in de ‘T-car Lotus Exige’ en van den Bos/van der Zweerde.

Tot aan het vallen van de vlag vinden er dan geen positiewisselingen meer plaats waardoor Bosman na zijn grote klapper op zaterdag op zondag een fantastisch podium pakt achter van den Bos/van der Zweerde en de overwinnaars van der Voort/Claassen.

De BRL’s hadden een fantastisch begin van de race; doordat ze in de race van zaterdag zo hoog geëindigd waren, stonden ze continu in het belangstelling van de camera’s op zondag. Donny Crevels reed een fantastische race die hij beloond zag worden met een overwinning voor Marc Goossens die nog een mooi gevecht had met Crevels en Barry Maassen die de laatste stek op het podium voor zich opeist.

Met een dubbele overwinning voor Martin Short is de spanning in het kampioenschap weer aangedraaid wat veel beloofd voor de komende race weekeindes!

Tekst: DSC

9069576
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
4179
6230
16234
9013205
144458
211729
9069576

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven