Voor de zevende ronde van het Dutch Supercar Challenge kampioenschap - ditmaal in het kader van de fraaie Rizla Racing Days, het enige gecombineerde auto-, motor- en kartsport evenement in Nederland – werden de tenten ditmaal op het TT Circuit Assen opgeslagen. Het mobiele onderkomen bood in het tweede weekend van augustus een prima huisvesting voor Team Riwal Racing met hun dikke SEAT Léon Supercopa. De auto bleef droog tijdens het prepareren voor de beide races en bleek in prima conditie gebracht te zijn door Ferry en Robin Monster.

 

Op vrijdag werd de kwalificatie voor de SuperSport2 en Sport divisies verreden onder een mooie stralend zonnetje. Dat zou ongeveer de laatste keer worden dat de zon zich dit weekend liet zien… De zon was de rijders vrijdag goed gezind, de baan lag er mooi bij en de snelle Spaanse bolide maakte prima gebruik van de ideale omstandigheden. Ferry en Robin Monster brachten een tijd op de klokken die slechts 0.055 seconden langzamer was dan die van Pieter van Soelen op de poleposition. De snelle tijd was goed genoeg voor de tweede startplaats, naast Van Soelen op de eerste startrij.

Race 1, zaterdag 7 augustus
Op zaterdagmiddag was het tijd om de lichten te doven en de eerste race onderweg te sturen. De race zou worden geregeerd door regenval die een cruciale rol speelde.

Bij de start was het nog droog, al dreigde een grijs wolkendek. In de loop van de race, net na het openen van de pitwindow en de pitstop van de Team Riwal Racing Supercopa, begon de regen uiteindelijk te vallen en werd de baan al snel omgetoverd tot een glinsterend, nat en glad asfaltlint door het mooie Drentse landschap. De SEAT Léon Supercopa van de gebroeders Monster was net binnen geweest voor de verplichte stop en wilde niet nogmaals tijd in de pits doorbrengen. Door niet te wisselen van banden, maar op slicks te blijven, werd het rijden weliswaar niet makkelijker, maar werd wel veel tijd bespaard.

Door geen extra stop te maken, geen fouten te maken en de auto keurig op het asfalt te houden bouwden de heren een riante voorsprong van een dikke 11 seconden op de nummer twee op en reden Ferry en Robin naar een schitterende overwinning die weer veel goedmaakte van de technische problemen die eerder hun seizoen beheersten.

Ferry vertelde over de eerste stint die hij voor zijn rekening nam: “De start was niet heel erg goed, maar goed genoeg om Van Soelen voor te blijven. Luc de Cock was echter veel sneller, die konden we niet bijhouden. Ik heb de eerste stint gecontroleerd gereden en de auto aan Robin gegeven, zodat hij het kon afmaken.”Robin legde uit: “Mijn stint ging helemaal top, door de stop maakten we wat tijd goed op Van Soelen en konden we de leiding pakken. Die heb ik vervolgens niet meer uit handen gegeven. We zijn superblij met deze overwinning, ook al hebben we daardoor weer wat extra straftijd voor morgen. Ik kijk al uit naar de tweede race!”

Race 2, zondag 8 augustus
Voor de zondagse race had een volledige regenafstelling op de DSC bolides niet misstaan. Vlak voor aanvang van de race viel er een plensbui die het circuit volledig nat achterliet en de coureurs voor een uitdaging stelden. De Supercopa van Ferry en Robin Monster was niet voorzien van een volledig natte afstelling, maar moest het slechts stellen met regenbanden. Doordat de auto verder niet aangepast was voor de omstandigheden kenden de heren een lastige openingsfase van de race, waarin de grindbak van de GT chicane niet kon worden ontweken. De auto glibberde samen met Van Soelen naast de baan, maar kon zijn weg weer vervolgen na enige posities verlies te hebben geleden.

Ferry vertelde na de race: “De start van de tweede race ging veel beter dan in de eerste race. We hadden alleen gekozen om geen regenafstelling te doen en dus was de auto best lastig op de natte baan. Ik had last van blokkerende remmen in de GT chicane, waardoor ik de auto niet meer kon houden en eraf gleed. Ik raakte de bandenstapel wel, maar dat leverde verder geen schade op.”

Robin voegde aan de verklaring van zijn broer toe: “We hebben met het koppie gereden dit weekend. We kunnen de kampioenschapsleider (Pieter van Soelen, red.) niet meer inhalen, dus concentreren we ons op de tweede plek. Die positie hebben we nu stevig in handen door de overwinning gisteren en de derde plek van vandaag. Dat Diederik Sijthof uit is gevallen heeft ons geholpen de tweede positie stevig in handen te krijgen. Met dit uitgangspunt kijken we nu al uit naar de volgende race op Spa-Francorchamps tijdens het Racing Festival Spa op 2 en 3 oktober.”

PR

9923875
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1697
3082
10933
9885139
79274
147943
9923875

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven