"De resultaten tijdens de Rizla Racing Day op Assen waren als vanouds", grapte Carlo Kuijer over zijn erg pechvolle seizoen in de Dutch Supercar Challenge. Hoewel de coureur van Team Divitec Racing tweemaal uitviel, had hij wel degelijk reden om tevreden te zijn. Kuijer wist eindelijk weer eens de snelheid in zijn Solution F-Astra te vinden. "We hebben een hoop problemen uit de auto gehaald en goed meegereden. Dat is mooi." De Rizla Racing Day is een evenement waar coureurs met graagte naar uitkijken. Het gratis toegankelijke evenement trekt steevast vele toeschouwers. Ook dit keer hadden zich 58.000 raceliefhebbers verzameld om naar het fraaie autosportgeweld te kijken.



Carlo Kuijer voelt zich altijd thuis op Assen. Hij stapte dan ook met plezier in de Astra waarmee hij deelneemt in de Supersport I-divisie van de Dutch Supercars. "Tijdens de vrije training was het zaak om de auto te fine tunen. We hadden tijdens het vorige raceweekend in het Belgische Zolder veel last van overstuur. Het was zaak om dat er zoveel mogelijk uit te halen. Daarin slaagden we behoorlijk goed. Tijdens de kwalificatie bleken we twee seconden gevonden te hebben. Helaas was dat niet genoeg voor een beoogde plek in de middenmoot, maar gaf het wel genoeg vertrouwen voor de wedstrijden."

De krachtmetingen over een uur zijn uitstekend geschikt voor Carlo Kuijer. "Ik ben een diesel en moet altijd even een paar ronden op gang komen", geeft hij aan. "Na een rustig begin van de eerste manche, wist ik het tempo er aardig in te krijgen. Ik reed lekker en had ook een goede pitstop. Ik had me inmiddels opgewerkt naar P7, totdat ineens de aandrijfas het begaf. Dat was ongelooflijk balen, omdat de stijgende lijn gevonden was. Maar mechanische pech hoort ook bij autosport."

Na het vervangen van de aandrijfas en het verder fine tunen van de bolide, kon Carlo Kuijer gisteren ‘gewoon’ aanvangen voor de tweede heat. "Het was wisselvallig weer. De baan was aan het opdrogen en er dreigde weer wat regen te vallen. De keuze om toch voor de profielloze slicks te gaan, bleek de juiste", zag Kuijer.

Na de start kwam Carlo Kuijer achter een groepje BRL’s te zitten. "Ik was sneller. Maar de oude autosportwet dat erheen rijden iets anders is dan er voorbij komen, deed zich ook nu gelden. Daardoor verloor ik ietwat de aansluiting met de kop van de Supersport I", vertelde de coureur. "Na de verplichte pitstop kwam ik wederom achter de bolides van de Benelux Racing League te zitten. Het passeren van de BRL’s ging nu echter wel soepel, waardoor ik de opmars naar voren kon inzetten. Na de race op P9 gestart te zijn, wist ik mezelf op te werken tot rang 4. In de slotfase had ik nog een heel klein kansje op een podiumplaats, totdat het bij het uitkomen van de snelle Ramshoek misging. Ik reed over een klein hobbeltje, waarbij mijn achterwielophanging afbrak. Dat is niet echt fijn als je met een snelheid van 205 kilometer per uur een bocht uitkomt. Het is echt enorm balen dat je dan in de grindbak eindigt. De vierde plaats waarop ik lag zou juist een mooie bekroning zijn geweest voor het terugknokken na de zo teleurstellende seizoensstart."

Carlo Kuijer had gemengde gevoelen na afloop. "Ik ben blij dat de snelheid er weer was en dat ik me kon mengen met de betere helft van mijn klasse. Maar de auto moet wel even terug naar de tekentafel. We hebben te vaak last van kapotte aandrijfassen of dat de achterwielophanging afbreekt. Dat euvel moet verholpen worden. Daar gaan we de komende weken aan werken."

In het tweede weekend van september gaan de rijders uit de Dutch Supercar Challenge wederom naar Zolder. De coureurs waren daar vorige maand eveneens actief. "De Truck GP is een superevenement. Hopelijk kunnen we daar ook superprestaties gaan neerzetten", besluit Kuijer.

PR

9055249
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1907
5444
42044
8959249
130131
211729
9055249

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven