Zoals ieder seizoen zijn de Rizla Racing Days het drukste evenement van het jaar. Afgelopen weekend was het dan ook weer zover, net zoals in Zolder drie weken geleden zat ook dit weekend de snelheid er goed in voor Berry van Elk. Helaas was dit niet voldoende om een podium plek te behalen door een klein suf foutje.

 

Met de kwalificatie en vrije training beloofde het eigenlijk al een goed weekend te gaan worden. De problemen met de Mosler waren verdwenen en de tijden waren snel. Tijdens de vrije training werd de snelste tijd gereden. Ook met de kwalificatie had ik een hele tijd lang de snelste tijd totdat Cor Euser er net nog een paar tiende vanaf wist te rijden. Uiteindelijk bezorgde dit een tweede tijd.

Met de eerste op zaterdag werd er dus gestart vanaf de tweede positie, als snel na het doven van het licht ging Cor Euser er als een speer vandoor. De banden van de Mosler waren nog te koud om gas te geven waardoor ook Rene Snel er voorbij wist te rijden. Enkele ronden later wist ik de aansluiting met Rene te vinden maar kon er niet voorbij komen. Rondelang wist ik de Mosler op sommige plaatsen naast de Porsche van Rene te plaatsen maar het vermogen van de Porsche was te hoog om hem werkelijk voorbij te rijden. Na dat geprobeerd te hebben kwam Peter Versluis voorbij en sloot aan bij Rene, ook Peter wist Rene niet in te halen en werd vervolgens weer door mij ingehaald. Tot aan de pitstops zat ik achter Rene Snel en gingen samen de pitstraat in. Rene welke 10 seconden eerder de pits uit kon moest het vervolgens een aantal ronden later opgeven. Hij had teveel van zijn banden gevraagd waardoor de rondetijden in elkaar begonnen te zakken. Vanaf dat moment reed ik op de eerste plaats waarbij de voorsprong steeds groter werd. Helaas, 10 minuten voor het einde van de race ging het mis. Bij het aanremmen van de GT-chicane kwam ik met mijn linkerachterwiel op de kerbstone waardoor ik spinde en vast kwam te zitten in het grind. Nadat de marshalls de wagen eruit probeerden te duwen was het al te laat. De wagen wilde niet meer starten door een lege accu.

Zondag moest ik wegens het belanden in de grindbak achteraan op de grid beginnen. Na een hevige regenbui was het circuit bij het opstellen nat maar begon al droge plekken te vertonen. Bij de start van de race waarschuwde men dan ook dat het op sommige plekken nog een beetje tricky was. Met dit advies in gedachte verliep de start voor mij dan ook rustig, niet direct iedereen inhalen maar even een ronde afwachten. Geen verkeerde keuze aangezien er toch een behoorlijk aantal rijders in het achterveld spinden door de gladde omstandigheden. Eenmaal op tempo was het nu de bedoeling zo snel mogelijk naar voren te rijden. Er was ondertussen al een aardig gat ontstaan wat snel moest worden dicht gereden. De race duurde in verhouding met de race op zaterdag maar 45 minuten, de pitstop werd dus al snel gedaan. Ronde na ronde kwam ik dichterbij de kop van het veld totdat ik bij het uitkomen van de bocht de kerbstones niet haalde en het gras in gleed. Dit resulteerde in een grote spin door het natte gras. De Mosler kon weer gestart worden waarna ik verder kon rijden.

Uiteindelijk bleek het een brok pick-up te zijn wat onder de motorkap vast zat en op mijn achterwiel terecht kwam. Hierdoor verlies je ineens veel grip en glijdt je naar buiten. Zonde van de tijd want de spin kostte 29 seconden, en dit terwijl het de bedoeling was naar de kop te rijden.

Na een ronde zat de snelheid er weer in waarbij ik nog enkele rijders kon inhalen. De race duurde net een ronde te kort om de nummer 3 in te halen wat een podiumplaats had kunnen betekenen. Helaas geen podium, maar wel blij dat de wagen snel was en niet door de spin in een vangrail was beland. Dit was helaas al enkele keren eerder op assen gebeurd.

PR

9923937
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1759
3082
10995
9885139
79336
147943
9923937

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven