De zondagrace van de Dutch Supercar Challenge tijdens de Zolder Truck GP kende een totaal ander beeld ten opzichte van de zaterdagrace. Was het op zaterdag nog droog, op zondag kwam de regen met bakken uit de hemel. Het leverde een uitermate spectaculaire race op met veel schuivers en spannende duels. Rick Abresch kon zich in deze weersomstandigheden goed weren en eindigde ondanks een drive-through op de eerste positie. Tweede algemeen werd Henry Zumbrink in de Ford Mondeo BRL-bolide. De coureurs uit de BRL toonden hun kwaliteiten in de regen, want Niels Bouwhuis en Nelson van der Pol eindigden op de posities drie en vier algemeen. Ruud Olij pakte de overwinning in de Supersport I-divisie en Marco Poland won in de Supersport II-divisie.

 

Door de regenachtige omstandigheden werd er besloten om de race te laten starten achter de safetycar. Desondanks verliep de start niet vlekkeloos. Dave Basu, die tijdens de zaterdagrace al met versnellingsbakproblemen te kampen kreeg, had ook nu problemen om in de opwarmronde weg te komen waardoor hij zijn Ferrari F430 GT3 al in de eerste bocht stil moest zetten.

Ook toen het veld werd vrijgegeven ging het fout. Berry van Elk, gestart vanaf de tweede positie, verloor een paar plaatsen en werd gedwongen om de eerste linkse buitenom te nemen. Hier lag echter zeer veel water waardoor Van Elk door aquaplaning de controle over zijn Mosler MT900 GT3 verloor. Van Elk tikte hierbij Donny Crevels aan, waarna beide bolides in de grindbak belandden. Crevels kon zijn weg, zij het met een ronde achterstand, vervolgen maar Van Elk moest zijn Mosler met een kapotte neus in de pitstraat parkeren. Dit maakte de weg vrij voor Dick Kventnansky in de K1 Roadster en Rick Abresch in de Ferrari F430 GT3. Kventnansky leek de eerste paar ronden uit te lopen op Abresch, maar daarna slaagde de Ferrari-coureur erin om richting de K1 van Kventnansky te kruipen. Abresch viel in ronde acht echter enkele plaatsen terug omdat Abresch een drive-through kreeg voor het inhalen achter de safetycar. Dit was gebeurd tijdens de start van de race.

Achter Kventnansky waren het na de drive-through van Abresch de BRL-coureurs die de dienst uitmaakten. Evenals tijdens de zaterdagrace zat de top vier van deze divisie zeer dicht bij elkaar, wat de race zeer spannend maakte. Jacky van der Ende kon zijn eerste positie tijdens de zaterdagrace ook op zondag consolideren. Daarachter was Henry Zumbrink er al snel in geslaagd om Nelson van der Pol te verschalken. Ook Niels Bouwhuis kon bij dit groepje aansluiten. Van der Ende kwam na dertien ronden zelfs op de eerste positie van de wedstrijd te liggen omdat Dick Kventnansky ondanks zijn voorsprong van ruim tien seconden spinde. Kventnansky verloor hierdoor met zijn K1 Roadster verschillende plekken, en zag ook dat Rick Abresch weer voorbij was gekomen.

Na zijn drive-through moest Abresch zich weer een weg banen naar de kop van het veld. Abresch kreeg daarbij veel weerstand van de BRL-coureurs, die zich in de regen niet zomaar gewonnen gaven. Abresch besloot dan ook om zijn pitstop vroeg te plannen, zodat hij daarna in een vrij veld snellere tijden kon gaan noteren. Abresch slaagde niet helemaal in deze opzet, omdat ook verschillende BRL-coureurs snel naar binnen doken. Hierdoor zat Abresch na de pitstops nog steeds achter de BRL’s van Van der Ende en Zumbrink. Abresch toonde echter zijn snelheid, en slaagde er in de 19e ronde in om beide BRL-bolides voorbij te gaan. Daarna kon Abresch zijn voorsprong ronde voor ronde met enkele seconden uitbouwen.

Toch leek het er in eerste instantie op dat Danny van Dongen, die bij de pitstops het stuur van de K1 Roadster had overgenomen van Dick Kventnansky, nog richting de kop van het veld kon rijden. In zijn opmars ging Van Dongen echter in de fout. “Ik verremde me bij de chicane voor het opkomen van het rechte stuk. Ik schoot rechtdoor en moest daardoor door de pitstraat rijden om mijn weg te kunnen vervolgen”, aldus Van Dongen na afloop. Het kostte Van Dongen enkele plaatsen. Van Dongen was niet de enige coureur die problemen kende bij het aanremmen van de Jacky Ickx-chicane. Ook Jacky van der Ende, tot die tijd koploper bij de BRL’s, ging in de fout. “Ik verremde me en ging daardoor door de grindbak heen. Daarbij beschadigde ik onder andere mijn frontsplitter”, legde Van der Ende uit. “Omdat mijn frontsplitter beschadigd was schoot ik daarna ook in de eerste bocht rechtdoor. Mijn race was daarna gelopen. Erg zonde want zelfs met oude banden ging het eigenlijk uitstekend. “

In de slotfase van de race slaagde Niels Bouwhuis er nog in om het Nelson van der Pol zeer lastig te maken. De twee coureurs, die bovendien elkaars grootste concurrenten zijn in de tussenstand van het kampioenschap bij de BRL’s, gaven elkaar weinig toe. Toch slaagde Bouwhuis er in de laatste ronden nog in om voorbij te gaan aan Van der Pol, waardoor Bouwhuis zeer kostbare punten binnenhaalde voor het kampioenschap. Henry Zumbrink reed ondertussen met een voorsprong van ruim drie seconden naar de overwinning bij de BRL’s. Rick Abresch pakte de volle winst algemeen, door ruim veertig seconden voor Zumbrink te eindigen. In de Supersport I-divisie reed Ruud Olij onbedreigd naar de overwinning.

De weersomstandigheden op circuit Zolder leken op voorhand ideaal voor Luc de Cock. De Cock voelt zich op zijn thuiscircuit altijd goed thuis en in de regen is de Belg bovendien altijd sterk. Toch ging de overwinning bij de Supersport II-divisie ditmaal niet naar de Lotus-coureur. Marco Poland reed namelijk zeer sterk in de regen en zorgde ervoor dat de voorsprong van De Cock niet erg groot werd. De Cock maakte daarna in de vijfde ronde dezelfde fout als Danny van Dongen en Jacky van der Ende. De Cock verremde zich namelijk in de Jacky Ickx-chicane en moest daardoor noodgedwongen door de pitstraat rijden. Het kostte de Lotus-coureur zeer veel tijd.

Poland bleef in de regen snelle rondetijden noteren en zorgde ervoor dat het gat tussen hem en De Cock niet kleiner werd dan tien seconden. Toen De Cock daarna in de slotronden nog spinde in de chicane voor de heuvel was de overwinning voor Poland helemaal zeker.

Tekst: DSC

9055052
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1710
5444
41847
8959249
129934
211729
9055052

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven