De eerste race van de GT- en Supersport I-divisie van de Dutch Supercar Challenge tijdens de SLAM!FM Finaleraces was een waar spektakelstuk. Door de regenachtige omstandigheden vonden er veel spannende gevechten plaats, en spinden bovendien verschillende coureurs van de baan. De opmerkelijkste schuiver was die van Martin Short, die in de laatste ronde met ruim 30 seconden voorspong net voor de Ramshoek hard van de baan vloog. De overwinning ging hierdoor naar Robert de Graaff, voor de verrassende Rick Abresch. Cor Euser eindigde ondanks een flink beslagen voorruit op de derde positie. In de Supersport I-divisie ging de overwinning naar Wolf Nathan en Jaap van Lagen. Tweede eindigde Nol Köhler, terwijl Carlo Kuijer knap op de derde positie finishte.

 

Voor Robert de Graaff verliep de opwarmronde verre van ideaal. De bestuurder van de ETEC-Viper spinde namelijk al in de eerste bocht, en kon maar net voor de GT-bocht weer op zijn originele positie aansluiten. Ook Danny Werkman zorgde voor een spannend moment bij de start. Bij het doven van de lichten ging Werkman vol op het gas, maar zijn V8Star brak uit waardoor hij dwars op de baan kwam te staan. Wonder boven wonder konden alle overige deelnemers Werkman ontwijken. De start van de race was voor Cor Euser en Martin Short. De twee kemphanen van weleer waren ook ditmaal zeer aan elkaar gewaagd. Beide coureurs konden uitlopen op hun achtervolgers, zijnde Robert de Graaff, Peter Versluis en Alex van ’t Hoff. Het was wel opvallend om te zien dat Jaap van Lagen zich in de regen in zijn element voelde. De snelle coureur, samen met Wolf Nathan uitkomend in de Supersport I-divisie, kon de koplopers Short en Euser goed volgen en streed lang mee om de koppositie.

Peter Versluis was bij de start zijn grote concurrent Alex van ’t Hoff voorbij gegaan, maar had daarna grote moeite om het goede tempo te vinden. Versluis, die na afloop te kennen gaf dat hij met zijn Ferrari in de regenachtige omstandigheden totaal geen grip had, moest toezien dat de voorsprong van de kop van het veld snel groter werd. Achter Versluis vormde zich bovendien een grote groep coureurs die allemaal probeerden om aan de Ferrari F430 GT2 voorbij te gaan. Dat lukte onder andere Rick Abresch en zelfs René Wijnen met de Mosler MT900 GT3, die liet zien dat Carworld Motorsport zijn nieuwe bolide steeds beter onder de knie begint te krijgen.
Versluis leek wel Alex van ’t Hoff achter zich te kunnen houden, maar in de tiende ronde lukte het Van ’t Hoff toch om aan zijn grote concurrent in het kampioenschap voorbij te gaan. Van ’t Hoff liep meteen snel weg bij Versluis, die bovendien moest toezien dat ook Dave Basu nog aan hem voorbij ging. Uiteindelijk lag Versluis voorafgaand aan de pitstops slechts op de achtste positie in zijn divisie.

Aan de kop van het veld hadden Cor Euser en Martin Short ondertussen een zeer spannend gevecht uitgevochten. Cor Euser zette alles op alles om Martin Short achter zich te houden, maar het lukte Short uiteindelijk in de negende ronde om voorbij te gaan aan Euser. Short liep daarna snel uit, maar moest na zijn pitstop toezien dat Cor Euser toch weer voor hem was komen te liggen. Short had namelijk door zijn resultaten in de eerste races van dit seizoen nog resultaatseconden staan, waardoor hij veel tijd in moest leveren. Robert de Graaff was ondertussen op de eerste positie komen te liggen, omdat hij minder strafseconden had dan Cor Euser en Martin Short. De Graaff moest die eerste positie echter weer snel prijsgeven, omdat hij een lekke band kreeg en daardoor een extra pitstop moest maken. De bestuurder van de ETEC-Viper viel hiermee terug tot achter Martin Short en Cor Euser.

Voor de ongelukkige Peter Versluis verliep de race nog slechter dan dat hij had gedacht. Hij spinde na de pitstops met zijn Ferrari van de baan en eindigde daarmee in de vangrails. Geen punten dus voor de Ferrari-coureur, die hiermee zijn eerste positie in het kampioenschap prijs moet geven. De tijden van Cor Euser vielen in de slotfase van de race ver terug. De voorruit van de Marcos LM600 van Euser besloeg namelijk helemaal, waardoor de ervaren coureur door zijn zijruit moest kijken om zijn oriëntatie op het circuit te behouden. Martin Short kon hierdoor voorbij gaan aan Euser, en ook Robert de Graaff slaagde erin om de LM600 voorbij te steken. Martin Short leek in de slotfase op rozen te zitten, maar gooide zijn overwinning uiteindelijk in de laatste ronde weg. In een van de laatste bochten vloog de Engelsman namelijk met 150 km/u van de baan, waarna hij met zijn Mosler GT Cup de vangrail toucheerde. Short mocht van geluk spreken dat hij ongeschonden zijn bolide kon verlaten. De overwinning ging hierdoor naar Robert de Graaff, voor Rick Abresch, die in de slotfase nog voorbij was gegaan aan Cor Euser. Alex van ’t Hoff eindigde op de vierde positie, waardoor hij nu de koploper in het kampioenschap van de GT-divisie is.

Zoals gezegd was Jaap van Lagen in de Supersport I-divisie een klasse apart. De Porsche-coureur, dit seizoen in de Porsche Supercup als derde geëindigd, kon het tempo van de GT’s goed volgen en streed lang mee voor de eerste positie in de race. Ook Erol Ertan had een goed begin van de race. De Bestuurder van de Renault Mégane Trophy kon zich losrijden van zijn achtervolgers en reed solide op de tweede plek. Daarachter was het stuivertje wisselen tussen Kees Kreijne, Ruud Olij en Carlo Kuijer. Ook Nol Köhler mengde zich gaandeweg de race in dit gevecht.

Na de pitstops had Wolf Nathan het stuur van de Uponor Porsche 997 GT3 overgenomen van Jaap van Lagen, waarna hij de voorsprong die Van Lagen had opgebouwd kon consolideren. Daarachter was het zeer spannend. Philippe Ribbens had het stuur van Erol Ertan overgenomen, maar had moeite om goede tijden neer te zetten. De voorruit van de Renault Mégane Trophy was namelijk helemaal beslagen waardoor Ribbens nog maar heel weinig zag. Uiteindelijk eindigde Ribbens zelfs in de grindbak, omdat hij door het slechte zicht een bocht totaal over het hoofd zag.

Nol Köhler kwam hierdoor op de tweede positie te liggen, met daarachter Wilfred Herder. Herder gaf zijn derde positie echter prijs, want de bestuurder van de Aston Martin Vantage spinde en zag daardoor Carlo Kuijer voorbij schieten. Die kon deze positie vast blijven houden, waardoor de bestuurder van de Solution F Opel Astra na afloop het podium mocht beklimmen. Voor Wolf Nathan en Jaap van Lagen kwam de overwinning niet meer in gevaar.

De BRL’s waren in de regen een waar schouwspel om te zien. Deze extreem aan elkaar gewaagde divisie laat altijd spannende gevechten zien en dat was in de regen niet anders. Bovendien komen de BRL-coureurs in de regen vaak bovendrijven in het grote veld van de DSC. Zo mengden sommige BRL’s zich zelfs in de strijd met verschillende GT-bolides. In de beginfase van de race waren het Henry Zumbrink, Nelson van der Pol en Jacky van der Ende die op de eerste drie posities lagen, maar daarachter waren er veel coureurs die naar voren kwamen rijden. Zo reed Niels Bouwhuis een zeer sterke race en liet ook Donny Crevels zich van zijn beste kant zien. De overwinning in deze divisie ging uiteindelijk naar Henry Zumbrink, die in het grote veld van de DSC zelfs als derde algemeen eindigde. Tweede bij de BRL’s eindigde Donny Crevels, die daarmee vijfde algemeen werd. De laatste positie op het podium was voor Niels Bouwhuis.

Tekst: DSC

9069558
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
4161
6230
16216
9013205
144440
211729
9069558

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven