De eerste race van de Supersport II- en Sport-divisie van de Dutch Supercar Challenge tijdens de SLAM!FM Finaleraces is ten prooi gevallen aan Diederik Sijthoff. De Marcos-coureur bleek in een race die gekenmerkt werd door wisselvallig weer en een safetycar-situatie in de slotfase het beste op dit alles te anticiperen. Tweede eindigden Eugène Janssen en André de Vries, voor de gebroeders Monster. Zij hadden hun derde plaats te danken aan het feit dat Pieter van Soelen tijdens de laatste safetycar-situatie nog een bandenwissel doorvoerde. In de Sport-divisie stonden veel nieuwe gezichten op het podium. Eerste eindigden Peter en Nico van Vliet, voor Jan Versluis. Leo van der Eijk bekroonde zijn debuut in de Dutch Supercar Challenge met de derde positie.

 

Het was voor de deelnemers van de Dutch Supercar Challenge voorafgaand aan de race de vraag welke banden het beste gemonteerd konden worden. Het regende nog niet, maar de mensen die buienradar in de gaten hadden gehouden konden concluderen dat dit elk moment kon gaan gebeuren. Sommige deelnemers begonnen dan ook op slicks, maar de meeste coureurs kozen voor opgesneden slicks of intermediates. Dit bleek bij de start van de race ook de beste keuze, want Pieter van Soelen en Diederik Sijthoff konden met hun bandenkeuze weglopen bij de rest.

De van pole gestarte Eugène Janssen kon de eerste ronden het tempo van de kop van het veld niet volgen en viel uiteindelijk terug tot de vierde positie, achter Robin Monster. Monster sloot op zijn beurt aan bij de koplopers in het veld, Diederik Sijthoff en Pieter van Soelen. Van Soelen pakte al snel de koppositie van Diederik Sijthoff over maar kon daarna niet wegrijden bij de Marcos-coureur. Sijthoff begon zelfs Van Soelen onder druk te zetten en slaagde erin om op zijn beurt weer voorbij te gaan aan de BMW-coureur. Daarachter kwam ondertussen Ben Verwoerdt snel naar voren rijden met de Lotus Exige GT3. De bolide deed het in eerste instantie goed in de wisselvallige omstandigheden, want Verwoerdt slaagde er zelfs in om voorbij te gaan aan de op de tweede positie liggende Pieter van Soelen. Toch kon Verwoerdt zijn goede beginfase geen vervolg geven, want na een half uur moest de Lotus met technische problemen in de pits geparkeerd worden.

Na de pitstops rukte André de Vries snel op naar voren. De baan was weer droger geworden en dat was in het voordeel van de bestuurder van de BMW Z4 M Coupé, die op slicks onderweg was. De Vries liep snel in op koploper Sijthoff, maar werd daarna gestuit in zijn opmars omdat het weer begon te regenen. Die regen bracht bij sommige coureurs veel problemen. Zo ook bij Nick Aerts, die spinde in de Duikerslootbocht en daarbij zijn teamgenoot Eric van den Munckhof in grote problemen bracht. Van den Munckhof moest Aerts namelijk uitwijken, en schoot daarbij in het gras. Door de regen was dat zeer glad geworden waardoor Van den Munckhof hard rechtdoor schoot en met zijn Focus Sport-bolide hard in de bandenstapels eindigde. De safetycar moest hierdoor op de baan komen.

Met nog vijf minuten te gaan werd besloten om de race ook achter de safetycar te eindigen, omdat het veel harder was gaan regenen en het daardoor nog onverantwoord was om met koude banden nog slechts een paar minuten te racen. Pieter van Soelen had hierbij pech, want hij had tijdens de safetycar-situatie nog banden gewisseld en had daardoor zijn derde positie cadeau gegeven aan Robin en Ferry Monster. Diederik Sijthoff kon wel profiteren, want hij was hierdoor zeker van zijn eerste positie.

In de Sport-divisie kende Richard van den Bos een goede start van de race, maar hij viel in de beginfase ver terug. Dit maakte de weg vrij voor Koen Bogaerts en Mark van der Aa, die gestaag een grote voorsprong konden opbouwen ten opzichte van hun achtervolgers.

Het was opvallend dat de vaste koplopers in de Sport-divisie ditmaal niet voorin te vinden waren. Zo lag Aart Bosman op de tweede positie, terwijl hij gevolgd werd door debutant Leo van der Eijk. Bovendien lag Jan Versluis op de derde positie.
Ook voor Koen Bogaerts eindigde de race in de pitstraat. Na twintig minuten brak namelijk een aandrijfas waardoor de BMW 1-serie van Bogaerts en Van der Aa in de pitstraat moest worden geparkeerd. Hierdoor kwam Aart Bosman op de eerste positie te liggen, die hiermee goede zaken leek te doen voor zijn tweede plaats in het kampioenschap.

Bosman gaf echter achter de safetycar zijn eerste positie prijs. Door de flinke regenval spinde de Lotus-coureur namelijk, waardoor hij zelfs terugviel tot buiten het podium. De overwinning ging hierdoor uiteindelijk naar Peter en Nico van Vliet, die na de pitstops op de eerste positie waren komen te liggen. Tweede eindigde Jan Versluis, die ondanks een drive-through na de pitstops voor Leo van der Eijk kon blijven. Van der Eijk werd wel derde en bekroonde daarmee zijn debuut met een podium.

Bent u niet in de gelegenheid om de ontknoping van de Dutch Supercar Challenge vanmiddag live in Assen te komen kijken? Geen nood, want de races van de DSC zijn live via internet te volgen. Ga daarvoor naar onderstaande link: http://www.sport.nl/default.aspx?videoID=11834

Tijdschema:
13:15 14:20 65 MIN Race 2 DSC Divisions SS 2 - Sport
15:15 16:20 65 MIN Race 2 DSC Divisions GT - Supersport 1

Veel kijkplezier!

Tekst: DSC

9476929
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
10222
9672
51300
9360657
200630
158014
9476929

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven