Eugène Janssen en André de Vries hebben op het TT-circuit van Assen de laatste race van de Supersport II- en Sport-divisie van 2010 op hun naam geschreven. Op een opdrogende baan vond een spektaculaire race plaats, waarin het duo uiteindelijk het snelste bleek. Tweede werd Henk Thuis in zijn nieuwe BMW M3 E92 GTR, voor Pieter van Soelen. Hij kampte met versnellingsbakproblemen en verloor daarmee kostbare tijd. In de Sport-divisie hadden Peter Claassen en John van der Voort een wereldstart. Zij konden daarna ver uitlopen op hun achtervolgers, waardoor hun overwinning eigenlijk niet in gevaar kwam. Tweede eindigden Richard van den Bos en Bert van der Zweerde, die lang in een fel gevecht verwikkeld waren met teamgenoten Koen Bogaerts en Mark van der Aa.

 

De start van de race was zeer tricky. Omdat het 's ochtends had geregend was de baan nog nat, maar met de inmiddels doorgekomen zon droogde de baan wel snel op. Veel coureurs kozen dan ook voor slicks of opgesneden slicks, maar dat zorgde bij de start al voor problemen. Diederik Sijthoff spinde namelijk in de eerste bocht, waarna Dick van der Donk tegen de Marcos van Sijthoff aanreed. Sijthoff probeerde daarna nog de pitstraat te bereiken, maar legde daarmee veel lekkende vloeistoffen op de baan. Hierdoor moest de safetycar de baan opkomen om dit alles op te ruimen. Bij de herstart van de race was Ferry Monster het beste weg. Hij pakte in de eerste ronde de leiding, maar kon daar niet lang van genieten. De op de tweede plaats liggende Eugène Janssen tikte Monster namelijk aan in de GT-bocht, waarna de Seat Leon SuperCopa in het gras belandde. Bovendien leverde het Monster een lekke band op, waardoor een goede klassering verder onmogelijk was.

Daarna begonnen Pieter van Soelen en Henk Thuis al snel aan te dringen bij Eugène Janssen. Janssen was een van de weinigen die op intermediates gestart was en dat bleek na een paar ronden toch niet de goede keuze. Van Soelen en Thuis gingen dan ook snel voorbij Janssen, die bovendien niet helemaal schadevrij meer was na zijn touché met Ferry Monster. Henk Thuis pakte bovendien de eerste plek over van Pieter van Soelen. Lang kon Thuis niet van die plek genieten, omdat bleek dat hij tijdens de safetycar-situatie een andere deelnemer had ingehaald. Thuis kreeg hiervoor een drive-through, en viel hiermee terug naar een derde positie tot achter Jan van der Kooi die met zijn Lotus Exige GT3 snel naar voren gereden was.

Na de pitstops waren Ben Verwoerdt, Pieter van Soelen en Henk Thuis vlak bij elkaar komen te liggen. Verwoerdt moest snel lossen, maar Van Soelen en Thuis boden elkaar veel weerstand. Van Soelen moest na een paar ronden door problemen met zijn versnellingsbak toch zijn meerdere erkennen in Thuis. Lang leek Thuis zeker van zijn eerste plek, maar toch kwam daar nog verandering in. André de Vries had namelijk het stuur overgenomen van Eugène Janssen en noteerde zeer snelle rondetijden. Vanaf de vijfde positie vloog de bestuurder van de BMW Z4 M Coupé naar voren en met nog zes minuten te gaan zat hij al aan de staart van de BMW van Thuis.

Toch gaf Thuis zich niet gewonnen, want hij en De Vries wisselden toch nog een paar keer ven plaats. Toch besliste De Vries de wedstrijd in zijn voordeel. Hij en Eugène Janssen wonnen dus de race, voor Henk Thuis. Pieter van Soelen eindigde ondanks zijn versnellingsbakproblemen op de derde positie.

In de Sport-divisie had Jan Versluis een zeer goede start. Voorafgaand aan de door Diederik Sijthoff veroorzaakte safetycar-situatie had de bestuurder van de BMW 1-serie zelfs even de leiding in zijn klasse te pakken. Toch kon Versluis dit na de herstart van de race dit niet volhouden. Peter Claassen reed namelijk zeer snelle rondetijden en kon daarmee wegrijden bij zijn concurrenten. Achter Claassen kwamen de twee teamgenoten van JR Motorsport snel naar voren. Gestart vanaf het achterveld hadden Richard van den Bos en Mark van der Aa namelijk een zeer sterke beginfase. Het duo kwam al in de vierde ronde op de tweede en derde positie te liggen. Daarbij was het Mark van der Aa die Richard van den Bos veel weerstand bood. Van den Bos lag lang op de tweede plaats, maar Van der Aa slaagde er voor de pitstops nog in om zijn teamgenoot voorbij te gaan.

Na de pitstops had Koen Bogaerts het stuur overgenomen van Mark van der Aa en had bovendien Bert van der Zweerde het stuur overgenomen van Richard van den Bos. Bogaerts had zichtbaar problemen met zijn banden en bovendien reed Bert van der Zweerde uitermate snelle rondetijden. Van der Zweerde pakte dan ook na de pitstops de tweede positie van Bogaerts weer over. John van der Voort en Peter Claassen reden echter ver vooruit dit tweetal, en konden dus de race van de Sport-divisie op hun naam schrijven. Richard van den Bos en Bert van der Zweerde eindigden tweede, Koen Bogaerts en Mark van der Aa werden derde. Aart Bosman werd vierde, en verzekerde zich met dit resultaat van de tweede positie in het kampioenschap.

Tekst: DSC

9476794
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
10087
9672
51165
9360657
200495
158014
9476794

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven