De Dutch Supercar Challenge staat bij het grote publiek vooral bekend om de dikke GT- en toerwagens zoals Corvettes, Ferrari’s en Aston Martins. Toch kent de DSC ook een groot aantal rijders die met een minder snelle bolide aan de start verschijnen. Hierdoor kent de klasse al vele jaren verschillende divisies variërend van de GT-divisie tot de Sport-divisie. De auto’s worden in deze verschillende divisies ingedeeld op basis van gewicht/pk-verhoudingen die eigenlijk al jarenlang vastlagen. Voor de Sport-divisie gaat dit echter in 2011 veranderen, met als doel om de onderlinge competitie in deze divisie te vergroten.

 

In de Dutch Supercar Challenge wordt de indeling van de auto’s bepaald aan de hand van de gewichts/pk-verhouding van een auto, waarbij als meetstaaf het vermogen aan de wielen wordt gehanteerd. Dit varieerde van 2,7 kg/pk voor de GT-divisie tot 5,2 kg/pk voor de Sport-divisie. Voor de Sport-divisie gaat dit in 2011 echter veranderen. Voor auto’s met een motorinhoud tot 2500cc blijft de 5,2kg/pk-verhouding gehandhaafd, maar voor auto’s met een motorinhoud van 2500 tot 3000cc gaat de gewichts/pk-verhouding naar minimaal 5,5 kg/pk. De reden dat hiervoor is gekozen is omdat de afgelopen seizoenen is gebleken dat bijvoorbeeld de BMW’s in deze divisie teveel voordeel van hun hogere koppel hebben in vergelijking met Lotussen en Renault Clio’s. Netto komt dit erop neer dat een BMW met 3.0 liter motor bij een gelijkblijvend motorvermogen ongeveer 70 kg meer moet gaan wegen in vergelijking met 2010.

“We beschouwen de Sport-divisie van de Dutch Supercar Challenge eigenlijk als de instapdivisie binnen onze klasse”, aldus organisator Dick van Elk. “Het is de bedoeling dat mensen uit bijvoorbeeld de clubracerij via deze divisie de stap naar de DSC wagen. De verschillen binnen deze klasse waren afgelopen seizoen echter dermate groot geworden dat mensen soms zelfs afzagen van deelname. Met deze reglementswijziging hopen wij te bewerkstelligen dat niet alleen BMW’s maar bijvoorbeeld ook Renault Clio’s en Lotussen om de overwinning mee gaan strijden in deze divisie. We willen de onderlinge competitie via deze manier een stuk groter maken en hopen dan ook dat weer meer mensen de stap naar onze klasse durven wagen.”

Voor de Sport-divisie begint het seizoen van de Dutch Supercar Challenge tijdens de Paasraces op Zandvoort in het weekend van 24 april.

Volledige kalender Dutch Supercar Challenge 2011
10-04: Preis der Stadt Stuttgart, Hockenheim*
24-04: Paasraces, Zandvoort**
08-05: Britcar Festival, Donington
05-06: Superleague Formula, Assen
26-06: Euro Race, Spa Francorchamps
17-07: Superleague Formula, Zolder
07-08: Rizla Racing Day, Assen
04-09: 24 (6) Hours of Zolder, Zolder*
02-10: Racing Festival, Spa Francorchamps
23-10: Finaleraces, Assen
* Alleen GT- en Supersport I-divisie
**Alleen Supersport II- en Sport-divisie

PR

9922302
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
124
3082
9360
9885139
77701
147943
9922302

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven