Het is Robin en Ferry Monster gelukt om tijdens het Superleague Formula weekend op Assen de eerste race van de Dutch Supercar Challenge op hun naam te schrijven. Op het Drentse circuit reed Ferry Monster in de beginfase van de race sterk waarna Robin Monster na de pitstops een ruime voorsprong kon consolideren. Tweede werden Marco Poland en André de Vries, voor Bob Herber en Laurens Meijer. Mark van der Aa en Koen Bogaerts zagen in de slotfase van de race een tweede plaats in rook opgaan nadat hun motor de geest gaf. In de Sport-divisie ging de overwinning naar Peter Claassen en John van der Voort, voor Aart Bosman en de gebroeders Van Vliet. Hier vielen Richard van den Bos en Bert van der Zweerde uit met technische problemen.

Na de sterke kwalificatie van teamgenoot André de Vries op vrijdag mocht Marco Poland op zaterdag van pole position beginnen. Voor Poland ging die start goed, want bij het doven van de lichten was de BMW M3 GTR meteen snel weg. Achter Poland ging het in de tweede bocht fout voor Jan van der Kooi en Pieter van Soelen. Bij het uitkomen van de Madijk ging het tweetal zij aan zij waarbij er contact tussen de twee auto’s was. Beide bolides kwamen hierdoor in de grindbak en konden hun weg niet vervolgen. Een zware domper dus voor het tweetal, dat hiermee weer waardevolle punten voor het kampioenschap misloopt.

Poland kwam na zijn start al snel onder druk te staan van verschillende coureurs. Eerst waren het Mark van der Aa en Ferry Monster die aandrongen bij de BMW-coureur. Dit tweetal slaagde er al snel in om aan Poland voorbij te gaan en ook Laurens Meijer, dit weekend samen met Bob Herber rijdend in een nieuwe Saker, kon voorbij steken aan Marco Poland.

Om de koppositie ontstond daarna een spannend gevecht tussen Mark van der Aa en Ferry Monster. De RIWAL Seat Leon SuperCopa van de gebroeders Monster leek sneller in de bochten, maar op de rechte stukken hield de BMW 1-serie telkens toch zijn mannetje. Ferry Monster deed dan ook verwoede pogingen om voorbij te gaan aan de BMW van Van der Aa, maar werd bij het uitkomen van de bocht telkens weer verslagen door Van der Aa.

Achter het tweetal had Laurens Meijer moeten lossen en moest hij zelfs zijn derde positie gaan verdedigen. Het lukte Meijer niet om die derde positie vast te houden, want zowel Marco Poland als Nick Aerts slaagden erin om aan de Saker voorbij te gaan. Achter Meijer was Marcel Norbart opgeklommen naar positie zes, maar turboproblemen zorgen ervoor dat Norbart in het tweede gedeelte van de wedstrijd niet verder naar voren kon rijden.

Na de pitstops was Koen Bogaerts, die het stuur had overgenomen van Mark van der Aa, teruggevallen tot achter André de Vries. De Vries had na de pitstops het stuur overgenomen van Marco Poland en noteerde meteen snelle rondetijden. Door de resultaatseconden waren Nick Aerts en Bob Herber, die het stuur van de Saker over had genomen van Laurens Meijer, op de posities twee en drie komen te liggen. Robin Monster had door zijn geringe resultaatseconden inmiddels een voorsprong van bijna dertig seconden opgebouwd.

Nick Aerts kon zijn tweede positie niet verzilveren. Met nog twintig minuten op de klok moest Aerts namelijk zijn BRL met motorproblemen in de pitstraat parkeren. Ook Koen Bogaerts kreeg te kampen met technische problemen. Bogaerts was het gelukt om André de Vries, die in de Ramshoek achterliggers uit had moeten wijken en een ongeluk maar net kon voorkomen, voorbij te steken maar zag zijn tweede plek daarna aan het einde van het rechte stuk verloren gaan. Met veel witte rook moest Bogaerts namelijk zijn BMW 1-serie met waarschijnlijk een kapotte motor in het gras parkeren.

Robin en Ferry Monster bleven technische problemen bespaard, en konden hierdoor hun tweede overwinning van het seizoen veiligstellen. Marco Poland en André de Vries pakten de tweede plaats, en Laurens Meijer en Bob Herber legden uiteindelijk beslag op positie drie. Overigens maakte het Belgische duo Vetters/Jeuris het succes van Saker compleet door de vierde positie te pakken.

In de Sport-divisie had John van der Voort een goede start van de race. De BMW-coureur slaagde erin om de eerste ronden voor concurrenten Richard van den Bos en Aart Bosman te blijven, en kon zelfs aanhaken bij een paar deelnemers uit de Supersport II-divisie.

Achter de drie koplopers settelde Erik van den Munckhof zich in de beginfase van de race solide op de vierde plaats. Achter Van den Munckhof had Leon Zappeij een zeer goede start. Begonnen op positie tien schoof de BMW-coureur meteen door naar positie vijf. De ronden daarna moest Zappeij zijn goede vijfde positie echter weer afstaan aan Guillaume Schulz en Peter van Vliet.

John van der Voort had voor de pitstops een solide voorsprong opgebouwd en zag die tijdens de pitstops groter worden omdat hij minder resultaatseconden had dan Richard van den Bos en Aart Bosman. Peter Claassen, die het stuur van Van der Voort bij de pitstops overnam, zag zijn overwinning na de pitstops dan ook niet meer in gevaar komen.

Om de tweede positie werd het nog spannend, omdat Bert van der Zweerde en Aart Bosman niet ver uit elkaar lagen. Bosman kon echter niet aanvallen bij Van der Zweerde. “Net zoals in Donington kreeg ik last van een elektrische storing in mijn Lotus, waardoor hij soms stilviel. Heel erg frustrerend dit, maar we hebben de race gelukkig uit kunnen rijden”, aldus Bosman na afloop. Toch pakte Bosman in de slotfase zelfs nog de tweede positie, omdat Bert van der Zweerde zijn BMW met technische problemen in de pitstraat moest zetten. De olieslang van de stuurbekrachtiging was namelijk kapot gegaan, met veel rookontwikkeling tot gevolg.

Door dit alles leek Guillaume Schulz de derde positie te pakken, omdat Erik van den Munckhof door een kapotte wielophanging met zijn Focus Sport in de grindbak terecht was gekomen. Die derde plek bleek uiteindelijk echter niet voor Schulz, omdat de Fransman een tijdstraf van dertig seconden kreeg voor inhalen onder geel. Hierdoor ging de derde plaats naar Peter en Nico van Vliet in de ETEC-BMW.

GT en Supersport I Divisie
De eerste race van de GT- en Supersport I-divisie van de Dutch Supercar Challenge tijdens het Superleague Formula weekend op Assen is gewonnen door Dave Basu. Onder warme omstandigheden was de Corvette-coureur snel onderweg en bleven problemen hem bespaard. Dat kon niet gezegd worden van een hoop andere deelnemers, want er gebeurde veel op de baan. Tweede werd Roger Grouwels, voor Jan Versluis. In de Supersport I-divisie won Bert van der Zweerde met grote voorsprong, voor Nelson van der Pol en Jacky van der Ende.

Niels Bouwhuis had op vrijdag met de Carworld Motorsport Mosler pole getraind en kon die bij de start goed verzilveren. Bouwhuis reageerde fel op het groene licht en bleef in de eerste bocht Dave Basu en Henk Thuis voor. Daarachter ging het fout tussen Rick Abresch en Diederik Sijthoff. Het tweetal toucheerde elkaar in de eerste bocht en moest hierna beiden de pitstraat opzoeken.

Sijthoff en Abresch waren niet de enigen met problemen in de eerste ronde. Ook Peter Versluis en Jean Glorieux mochten na een paar bochten de race namelijk vanuit het achterveld hervatten. Bij het uitkomen van de Strubben werd Versluis namelijk aangetikt waarna hij rondging met zijn Mosler. Glorieux reed zich hierna klem achter de gespinde Versluis en kon zijn weg pas weer vervolgen nadat Versluis weer verder reed.

Achter de top drie, Niels Bouwhuis, Dave Basu en Henk Thuis, ontstond in de eerste ronden een groepje met Robert de Graaff, Alex van ’t Hoff en Roger Grouwels. De Graaff kwam zwaar onder druk te staan en kon in ronde drie niet voorkomen dat Van ’t Hoff hem voorbij ging. De ronden daarna kon Van ’t Hoff echter niet echt uitlopen en De Graaff kreeg het dan ook voor elkaar om weer voorbij te gaan aan Van ’t Hoff.

Van dit drietal bleek Roger Grouwels echter de snelste man. De bestuurder van de Corvette C5.R GT1 verschalkte in ronde zes zowel Van ’t Hoff en De Graaff en kon daarna richting de op een derde positie liggende Henk Thuis rijden. Voor Van ’t Hoff was het niet veel later einde race. Zowel de versnellingsbak als de motor van de Mosler MT900 GT3 werden namelijk te warm waardoor Van ’t Hoff genoodzaakt was om zijn auto in de pitstraat te parkeren.

Na zijn goede beginfase kreeg Thuis na een aantal ronden toch Roger Grouwels en Robert de Graaff achter zich aan. Beiden voerden de druk op Henk Thuis op, totdat Robert de Graaff in de dertiende ronde in de fout ging. De Graaff spinde namelijk met zijn Audi R8 GT3 LMS en kwam daarna vast te zitten in het grind. Uiteindelijk kon De Graaff zijn weg wel vervolgen, maar zijn achterstand op de rest was inmiddels meer dan een ronde. Henk Thuis kon een aantal ronden Roger Grouwels goed achter zich houden, maar ging vlak voor de pitstops in de fout bij het inhalen van een aantal achterblijvers. Thuis verkeek zich namelijk bij een inhaalactie en spinde hierdoor van de baan af.

Peter Versluis was na zijn spin in de eerste ronde snel onderweg. Met de Mosler van Martin Short reed Versluis steeds betere rondetijden, waardoor hij vlak voor de pitstops al vlak achter zijn broer Jan Versluis terecht kwam. Een spannende strijd volgde, die Peter bij het aanremmen voor de GT-bocht in zijn voordeel besliste.

Voor de pitstops was de voorsprong van Niels Bouwhuis op zijn achtervolger Dave Basu opgelopen tot een zevental seconden. Omdat beide wagens weinig strafseconden hadden werd er na de pitstops een spannende strijd verwacht. Die strijd bleef echter uit, omdat Carworld Motorsport wederom met pech te maken kreeg. Milko Tas had bij de pitstop het stuur van Niels Bouwhuis overgenomen, maar reed heel langzaam de pitstraat uit. In de ronde die volgde viel de Mosler regelmatig stil, waarna Tas de auto noodgedwongen in het gras moest parkeren. Benzinedrukproblemen bleken de oorzaak te zijn van het uitvallen van de Mosler.

Hierdoor kreeg Dave Basu de eerste plaats in zijn schoot geworpen en schoof ook Roger Grouwels automatisch door naar de tweede positie. Het gevecht om de derde plaats werd daarna een tweestrijd tussen de gebroeders Versluis. Peter Versluis was door resultaatseconden namelijk na de pitstops weer achter Jan Versluis komen te liggen en voerde de druk op zijn broer steeds verder op. Wederom lukte het Peter Versluis om Jan Versluis in te halen, maar daarna sloeg het noodlot voor Peter Versluis toe. Zijn Mosler kwam namelijk met elektronische problemen langs de kant stil te staan, waardoor zijn broer Jan Versluis toch de derde plaats kon bemachtigen. Dave Basu spinde nog een keer in de slotfase maar kon zijn eerste plaats met ruime voorsprong behouden. Roger Grouwels bekroonde een sterke race met de tweede plaats.

In de Supersport I-divisie had Bert van der Zweerde een uitstekende start. De BMW-coureur stoof vanaf zijn zesde startpositie meteen door naar de eerste plaats. De ronden daarna leek het dat de problemen die Van der Zweerde tijdens de kwalificatie met zijn auto had tijdens de race niet meer aanwezig waren. De jonge coureur noteerde namelijk tijden waar niemand aan kon tippen.

Voor twee grote concurrenten van Van der Zweerde om het kampioenschap, het duo Ertan/Wijnen en Wolf Nathan, ging het in de eerste ronde minder goed. De Porsche van Ertan en Wijnen spinde al in de eerste bocht en moest hierdoor de race van achteraan vervolgen. Nathan was betrokken bij een touché met Peter Versluis en viel hiermee terug naar de vijfde positie, tot achter de BRL’s van Maessen, Van der Pol en Van der Ende. Nathan had daarna moeite om snelle tijden te rijden. “Na drie of vier ronden deed mijn tweede versnelling het niet meer, dus dat was in de langzamere bochten echt een probleem”, verklaarde Nathan achteraf. Ook Rob Frijns viel in de beginfase terug tot een zesde positie.

De spannendste strijd in de Supersport I-divisie was die tussen de BRL’s. Ronde na ronde reden Barry Maessen, Nelson van der Pol en Jacky van der Ende als een treintje achter elkaar, waarbij Maessen zelfs een paar keer rechtdoor schoot bij de Ruskenhoek. Achter het drietal sloot bovendien ook Wolf Nathan aan.

Maessen moest uiteindelijk zijn meerdere erkennen in zijn achtervolgers. In de GT-bocht schoten zowel Van der Pol als Van der Ende voorbij aan Maessen, en Wolf Nathan kon op het rechte stuk na de GT-bocht ook meteen profiteren. Maessen pakte alleen de plek van Nathan in dezelfde ronde alweer terug. Toch kon Nathan uiteindelijk voorbij gaan aan Maessen, omdat Maessen van de wedstrijdleiding een keer de pitstraat op moest zoeken om toegesproken te worden. Maessen had namelijk tot driemaal toe de Ruskenhoek afgesneden en de wedstrijdleiding vond dat teveel van het goede.

Aan Bert van der Zweerde ging dit alles echter helemaal voorbij. Zijn overwinning kwam eigenlijk geen moment in gevaar en met een ruime voorsprong kwam de BMW-coureur als eerste over de streep. Nelson van der Pol eindigde op de tweede plaats, voor Jacky van der Ende. Daniël Schrijvers en Dick van der Donk maakten het BRL-feestje compleet door de vierde plaats te pakken. Overigens eindigde Carlo Kuijer met zijn nieuwe auto op de vijfde positie.

Tekst: Dutch Supercar Challenge

9070553
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5156
6230
17211
9013205
145435
211729
9070553

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven