Drie weken na zijn fraaie tweede plaats op Spa-Francorchamps, heeft Carlo Kuijer zijn fraaie SF 11 opnieuw in de Dutch Supercar-strijd gegooid. De Divitec-coureur kwam afgelopen weekeinde in het Belgische Zolder tot de plaatsen 5 en 7. De in de Supersport I uitkomende coureur was tevreden over de snelheid van zijn fraaie bolide. ,,Jammer van die drivethroughpenalty in de eerste manche. Anders had er zeker weer een podiumplek ingezeten’’, aldus de Dongenaar.

In tegenstelling tot het natte Nederland, bleef het circuit van Zolder in Belgisch Limburg afgelopen weekend gespaard van overvloedige regenval. De zon brak gisteren zelfs regelmatig door, waardoor de 120 gasten van Carlo Kuijer de fraaie en opvallende Divitec-petjes konden opzetten tegen de priemende zonnestralen.

Voor Kuijer begon het Dutch Supercar-weekeinde traditiegetrouw al op de vrijdag. ,,Tijdens de vrije trainingen hadden we wat kleine probleempjes op te lossen. Zo had de auto last van onderstuur. Maar met een tijd in het middenveld van de Supersport I, was de start op Zolder oké te noemen’’, aldus Kuijer. ,,Voor de kwalificatie hebben we wat aan de demping veranderd. Dit om het euvel van het onderstuur te verhelpen. Bovendien hebben we het vermogen iets kunnen opvoeren, hetgeen de snelheid ten goede kwam. Met een uiteindelijke 7de startpositie hadden we op zich een aardige uitgangspositie.’’

Tijdens de eerste wedstrijd, verreden op zaterdagnamiddag, gebeurde er het nodigde. In deze heat over 60 minuten plus een ronde waren er meerdere grote crashes, waardoor de safetycar tweemaal moest uitrukken. Tussen al het geweld van de klappers had Kuijer de snelheid redelijk te pakken. ,,Race 1 verliep goed, al had ik helaas wel last van een hapering bij het schakelen. En aangezien je op Zolder nogal wat moet schakelen, kostte dat de nodige tijd. Niettemin zat een podiumplek er nog steeds in. Helaas verspeelde ik die kans doordat ik tijdens de verplichte pitstop te kort in de pit stil stond. Dat leverde me een drivethroughpenalty op, waardoor ik mijn kansen op het ereschavot verspeelde. Anders had plek 3 er zeker ingezeten.’’
 
De tijd tussen de twee wedstrijden werd goed gebruikt door Team Divitec Racing. ,,Om het versnellingsbakprobleem en het nog steeds niet compleet opgeloste onderstuur te verhelpen, hebben we besloten de vloer van de SF11 aan te passen’’, legt Kuijer uit. ,,Gestart vanaf P5, was het begin vrij goed. Ik klom op naar plek 4 en de pitstop verliep dit keer prima. Eén rondje nadat ik weer de baan was opgekomen, kreeg ik van achteren helaas een tik van een collega-rijder. Daardoor was mijn wielophanging verbogen en maakte ik al snel een 180 graden spin. In het vervolg kwam zelfs het aangetikte wiel los te zitten en moest ik naar de pitbox om alles na te laten kijken. Dat kostte uiteraard heel veel tijd. Uiteindelijk ben ik op stek 7 geklasseerd. Gezien de omstandigheden is dat niet eens slecht. Misschien hebben we op Zolder uiteindelijk niet de resultaten geboekt die we voor ogen hadden, maar we hebben wel weer veel geleerd over de auto. Bovendien hebben we de wagen heel gehouden. Dat kon niet iedereen zeggen na het weekendje Zolder.’’

Na twee racehaltes in het Belgische land, keert de Dutch Supercar Challenge terug naar het Nederlandse asfalt. Op 6 en 7 augustus komt Kuijer in actie tijdens The Racing Day in Assen. Dit gratis toegankelijke evenement zorgt al jaren voor overvolle tribunes op het TT-circuit. Kuijer zal zeker geïnspireerd worden door de tienduizenden toeschouwers die naar de hoofdstad van Drenthe zullen trekken voor het racespektakel. ,,Ik rijd altijd lekker op Assen. Ik moet daar goed mee kunnen doen in de Supersport I-klasse. Op banen als het TT-circuit hebben we de aansluiting met de top gecreëerd. Ik kijk met vertrouwen uit naar de volgende heats.’’

Tekst: PR

9495587
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
7934
10101
69958
9360657
219288
158014
9495587

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven