Teamgenoten Jan van der Kooi en Aart Bosman hebben tijdens de eerste race van de Dutch Supercar Challenge tijdens de Gamma Racing Day beiden een overwinning behaald. Van der Kooi was de snelste man in de Supersport II-divisie en Aart Bosman besliste een zeer spannende slotfase van de Sport-divisie in zijn voordeel. In de Supersport II-divisie ging de tweede plaats naar Robin Monster, en Bob Herber en Wilfred Boender werden na een spannend duel met Daan Meijer derde. In de Sport-divisie ging de tweede plaats naar de gebroeders Grouwels, voor de sterk rijdende Nico Been.

De start van de race begon dramatisch voor het team van Braspenning Racing. In de tweede bocht verremde Iman van Schelven zich waarna hij teamgenote Eline Braspenning aantikte. Beiden gingen in de rondte en namen daarmee ook Richard van den Bos en Leo Kurstjens mee. Kurstjens kon zijn weg vervolgen, maar de beide Braspenning BMW’s moesten hun wedstrijd staken. Ook Richard van den Bos moest hierna zijn auto met schade in de pitstraat parkeren.

Kurstjens trof het niet in de eerste ronde, want een paar bochten later kwam hij met zijn Focus Sport in aanraking met John van der Voort. Van der Voort was rechtdoor geschoten in de Ruskenhoek, en kwam daarna vlak voor Kurstjens de baan op. Kurstjens had meer snelheid en zette zijn auto meteen naast Van der Voort, die echter zijn auto bij de aankomende bocht gewoon instuurde. Beide bolides raakten elkaar waarna Van der Voort zelfs vast kwam te staan in het grind.

Vooraan in het veld had Pieter van Soelen de beste start gemaakt. De BMW-coureur pakte meteen de kop en zag dat polesitter Luc de Cock verschillende plaatsen verloor. Achter Van Soelen was er meteen een flink gevecht tussen Bob Herber en Jan van der Kooi, dat Van der Kooi in zijn voordeel besliste. Van der Kooi bleek zeer snel en pakte in de beginfase al snel de eerste positie over van Pieter van Soelen. Achter Van Soelen slaagde Robin Monster er in de vijfde ronde in om de Saker van Bob Herber in te halen. Daarachter lag De Cock op de vijfde plaats, met daarachter Mark van der Aa. Laatstgenoemde moest zijn BMW 1-serie al voor de pitstops met technische problemen aan de kant parkeren.

De pitstops gooiden het veld door de strafseconden aardig door elkaar. Jan van der Kooi was op de eerste positie komen te liggen met daarachter Luc de Cock en Robin Monster. Achter Monster lagen Herbert Boender, Pieter van Soelen en Daan Meijer op de posities vier, vijf en zes. Bij het sluiten van het pitwindow kwam bovendien de safety car de baan op, omdat in de Sport-divisie twee deelnemers van de baan waren geraakt. Na de pitstops bleek dat Luc de Cock en Pieter van Soelen tekort hadden stilgestaan tijdens de pitstops. Zij kregen dan ook nadat de safety car het veld weer had losgelaten meteen een drive-through. Jan van der Kooi kwam hierdoor solide op de eerste plaats te liggen, met daarachter Robin Monster.

Om de derde plaats werd het in de laatste ronden uitermate spannend tussen Herbert Boender en Daan Meijer. Boender moest alle zeilen bijzetten om Meijer achter zich te houden, en leek daar dan ook niet in te slagen. Meijer bleek met zijn Porsche zeer snel en kon voorbij Boender gaan, die zich echter niet gewonnen gaf en in de laatste ronde toch nog de derde plaats terugpakte van Meijer. Achter Jan van der Kooi en Robin Monster pakten Bob Herber en Herbert Boender dan ook de derde plaats.

Zoals gezegd ging het bij de snelste man in de Sport-divisie al in de eerste ronde fout. Richard van den Bos werd de dupe van een spin van Iman van Schelven waardoor zijn auto teveel schade opliep om zijn race te vervolgen. Peter van Vliet kwam hierdoor op de eerste plaats te liggen, met daarachter Nico Been. Achter Been waren het Erik van den Munckhof en Guillaume Schulz die snel naar voren reden. Nog voor het begin van de pitstops waren zowel Guillaume Schulz als Erik van den Munckhof  doorgeschoven naar de eerste twee posities, maar daarna ging het voor het duo fout. De auto van Van den Munckhof ging kapot, waarna Guillaume Schulz spinde door het ontstane oliespoor. Schulz kwam hierbij ver van de baan in het gras terecht, en kon zijn weg daarna niet meer vervolgen. Een zuur einde van de race voor de kampioenschapskandidaat dus.

Hierdoor kwam de eerste positie in deze race in handen van Nico van Vliet, die door de safety car veel auto’s achter zich aan had zitten. Bij de herstart van de race zat de top zeven van de Sport-divisie binnen vier seconden van elkaar verwijderd, waardoor er dan ook een uitermate spannend slot van de race plaatsvond. Smaakmaker in dit geheel was oudgediende Nico Been, die al snel na de herstart de eerste positie overnam van Nico van Vliet. Van Vliet slaagde er echter in om de volgende ronde weer voorbij te gaan aan de Clio-coureur. Achter Been verscheen daarna Aart Bosman, die door de safety car veel tijd goed had kunnen maken en hierna op was gerukt naar de derde plaats.

Van Vliet kwam hierdoor hevig onder druk te staan en kreeg bovendien last van een lekke band. Van Vliet ging wijd in de Ruskenhoek, waarna verschillende coureurs de BMW konden passeren. Nico Been pakte hierdoor weer de eerste plaats, maar kon veel later niet voorkomen dat Aart Bosman hem voorbij stak. De laatste ronden kreeg Been hierna Roger Grouwels aan zijn staart. Beide Clio’s bleven fel in gevecht, maar uiteindelijk kon Grouwels het gevecht toch in zijn voordeel beslissen. Been bleef wel derde, en mocht hierdoor voor het eerst sinds lange tijd weer eens het podium beklimmen. Aart Bosman won de race, en pakte hiermee waardevolle punten voor het kampioenschap.

Zes augustus 2011 zal een datum zijn die men bij de Dutch Supercar Challenge niet snel gaat vergeten. De 16-jarige Beitske Visser pakte namelijk in haar allereerste autorace met een Praga R4S meteen de overwinning in de GT-divisie, de hoogste divisie binnen de DSC. De jongedame troefde hiermee ondanks haar 25 strafseconden en een drive through alle ervaren mannen in de klasse af. Roger Grouwels werd met zijn Corvette C5.R GT1 na een spannend gevecht met Visser tweede en Rick Abresch eindigde met zijn Corvette C6.R GT1 op de derde plaats. In de Supersport I-divisie ging de overwinning naar Bert van der Zweerde, voor Jacky van der Ende en Wolf Nathan.

Voor Cor Euser verliep de opwarmronde niet vlekkeloos. Bij het opwarmen van zijn remmen ontplofte namelijk een remschijf, waardoor hij al tijdens de startopstelling de pitstraat op moest zoeken. Het team kon nog een wel nieuwe remschijf monteren, maar Euser moest met zijn Marcos LM600 wel uit de pitstraat starten. Bij de start van de race was Beitske Visser meteen snel weg. De jongedame, dit weekend na vele jaren karting debuterend in de autosport, schoof vanaf haar vierde startpositie meteen door naar de tweede plaats achter Niels Bouwhuis. Bouwhuis had op zijn beurt een goede beginfase van de race, want hij kon met zijn Mosler meteen goede rondetijden noteren. Minder goed was de start van Rick Abresch, die vanaf zijn zesde startplaats terugviel naar de negende positie.

Na de goede beginfase van Niels Bouwhuis was het daarna toch Beitske Visser die de snelste rondetijden liet noteren. Met haar Praga R4S reed ze steeds dichter naar Niels Bouwhuis toe, waarbij zijn Mosler bovendien lichte rookverschijnselen vertoonde. Achter Visser lag Sijthoff op de derde positie, met daarachter Danny van Dongen. Voor Van Dongen was de race echter al na een paar ronden ten einde, omdat hij door een lekke band zijn Audi in de grindbak parkeerde. Niels Bouwhuis kon ondertussen zijn eerste plaats niet vasthouden. Beitske Visser had het gat met Bouwhuis helemaal dichtgereden en slaagde er voor de pitstops in om de Mosler van Bouwhuis voorbij te gaan. Tijdens de pitstops moest zij echter haar eerste plaats weer afstaan, omdat ze als gastrijder in de DSC 25 resultaatseconden had gekregen. Door deze resultaatseconden moest zij langer stilstaan tijdens haar pitstop dan sommige andere concurrenten.

Na haar pitstop kwam Visser als tweede de baan op, vlak achter de Corvette C5.R GT1 van Roger Grouwels. Grouwels kreeg het daarna meteen moeilijk, want hij zag dat Visser meteen aan de staart van zijn Corvette zat. De Corvette-coureur verremde zich dan ook bij het insturen van de GT-bocht, waardoor hij rechtdoor de grindbak in schoot. De 16-jarige Visser kwam hierdoor weer op de eerste plaats te liggen. Daarna kreeg zij echter van de wedstrijdleiding een drive-through penalty omdat haar pitstop tekort was geweest. Deze loste ze snel in, maar ze kwam hierdoor wel op de derde positie te liggen, achter Diederik Sijthoff en Roger Grouwels, die inmiddels in fel gevecht met elkaar waren.

Door dit gevecht kon Visser al snel naar de staart van Diederik Sijthoff toerijden. Sijthoff kreeg het daarna moeilijk met de snelle Visser. De Viper-coureur deed verwoede pogingen om Visser voor te blijven, maar slaagde daar niet in. Visser plaatste uiteindelijk een inhaalactie bij de Strubben, waarbij ze binnendoor stook bij de Viper van Sijthoff. De twee bolides raakten elkaar hierbij, waardoor Sijthoff zelfs een lekke band opliep en dus de pitstraat op moest zoeken. Na haar inhaalactie op Diederik Sijthoff noteerde Visser meteen weer snelle rondetijden, waardoor al snel Roger Grouwels weer in haar vizier kwam. Ook Grouwels deed verwoede pogingen om Visser achter zich te houden, maar ook hij slaagde daar niet in. Visser plaatste wederom in de Strubben een inhaalactie op Grouwels, die zich echter nog niet meteen gewonnen gaf. Zij aan zij gingen ze richting de Ruskenhoek, waar Grouwels zich uiteindelijk verremde en in de rondte ging. Visser kwam hierdoor met nog een paar minuten op de klok solide op de eerste plaats te liggen, die ze dan ook niet meer afstond. Ondanks zijn spin eindigde Roger Grouwels nog wel op de tweede plaats, voor Rick Abresch.

In de Supersport I-divisie was het Carlo Kuijer die een zeer goede start had. De Divitec-coureur schoot in de eerste ronde meteen door naar de eerste positie door zowel Bert van der Zweerde als Wolf Nathan in te halen. Kuijer slaagde er daarna niet in om die eerste positie vast te houden. Nathan kon zijn eerste positie al snel terugpakken, en ook Bert van der Zweerde en Jacky van der Ende konden voorbijgaan aan Kuijer. Daarachter ging het fout voor Dirk Schulz en Erol Ertan. In een poging om Schulz in te halen raakten Ertan en Schulz elkaar waarna ze naast de baan belandden. Schulz kon hierna nog wel zijn weg vervolgen, maar De Porsche van Ertan had door een touché met de vangrails teveel schade om verder te kunnen rijden.

Ook de derde Porsche-coureur in het veld, Wolf Nathan, had het lastig. Nadat Van der Zweerde en Van der Ende namelijk Kuijer voorbij waren gegaan meldden zij zich aan de staart van de Porsche-coureur. Nathan lukte het daarna niet om dit duo achter zich te houden. Na de pitstops was het veld bij de Supersport I-divisie enigszins door elkaar gegooid. Bert van der Zweerde lag nog steeds op de eerste positie, maar achter Van der Zweerde was Barry Maessen op de tweede positie komen te liggen. Maessen maakte het daarna Van der Zweerde flink moeilijk, en slaagde er zelfs een keer in om aan de BMW-silhouette van Van der Zweerde voorbij te gaan. Van der Zweerde pakte daarna de eerste plek weer terug, en Maessen moest bovendien niet veel later zijn auto met technische problemen aan de kant zetten. Hierdoor kwam wel teamgenoot Jacky van der Ende weer op de tweede plaats te liggen.

Om de derde plaats was het in de slotronden nog spannend. Berry van Elk is dit weekend ingestapt bij Carlo Kuijer en had na de pitstops dan ook het stuur van Kuijer overgenomen. Van Elk had echter nog geen meter gereden in deze wagen en kon dan ook in de slotronden niet voorkomen dat Wolf Nathan hem nog voorbij ging.

Tekst: PR

9947480
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1462
5275
14899
9912942
102879
147943
9947480

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven