De tweede race van de Supersport II- en Sport-divisie van de Dutch Supercar Challenge tijdens de GAMMA Racing Day op Assen is ten prooi gevallen aan Robin Monster. De Seat-coureur reed een solide race en kon daardoor optimaal profiteren van de resultaatseconden en een drive-through bij zijn concurrenten. Tweede werd Pieter van Soelen, die door een drive-through niet meer kon meestrijden voor de eerste plaats. Derde eindigden Koen Bogaerts en Mark van der Aa. In de Sport-divisie ging de overwinning naar Richard van den Bos, die deze eerste plek maar ternauwernood kon verzilveren omdat zijn motor in de laatste ronde bijna kapot ging. Tweede werd Eric van den Munckhof, voor Aart Bosman.

Jan van der Kooi had een goede start van de race. De Lotus-coureur, die de eerste race op zijn naam schreef, kon zijn pole position verzilveren en kon in de eerste ronde zijn eerste plaats behouden. Achter Van der Kooi kon Robin Monster zijn tweede plaats behouden, maar Bob Herber lukte het niet om zijn derde plaats vast te houden. Herber viel zelfs terug naar de zevende positie, achter Ronald van Loon. Daan Meijer, die in de zaterdagrace al in fel gevecht was met de Saker, pakte die derde plaats bij de start over. Meijer kreeg het daarna niet makkelijk, want Luc de Cock en Pieter van Soelen begonnen flink aan te dringen bij de Porsche-coureur. Meijer kon zijn derde plaats dan ook niet vasthouden, en viel zelfs terug tot de zesde positie. Vanuit het achterveld reed Koen Bogaerts snelle rondetijden. De BMW-coureur was vanaf de 22e positie gestart maar kon daarna snel naar voren rijden. Na een aantal ronden lag Bogaerts zelfs al op de zesde positie en was hij voorbij gegaan aan Daan Meijer. Meijer kreeg het daarna aan de stok met Bob Herber, die de Porsche-coureur hevig onder druk zette. Herber plaatste uiteindelijk een inhaalactie waarbij hij Meijer raakte. Meijer ging hierdoor in de rondte en viel daardoor nog verder terug.

Jan van der Kooi had vlak voor de pitstops een voorsprong opgebouwd van een tiental seconden, maar om de tweede plaats was het zeer spannend. Robin Monster moest daar alle zeilen bijzetten om zijn tweede plaats te behouden, want Pieter van Soelen drong flink aan bij de Seat-coureur. Monster lukte het niet om op de tweede plaats te blijven, en moest Van Soelen voorbij laten gaan. Na de pitstops had Robin Monster zijn positie ten opzichte van Van Soelen weer gewonnen, omdat de BMW-coureur door zijn resultaatseconden langer stil moest staan dan Monster. Jan van der Kooi viel door zijn resultaatseconden zelfs terug naar de derde positie. Van der Kooi deed daarna meteen zijn best om weer naar voren te rijden, maar hij verremde zich in de GT-bocht waarna hij in de rondte ging. Luc de Cock, die vlak achter Van der Kooi reed, schrok hiervan en ging daarbij ook in de rondte. Beiden konden daarna hun weg wel vervolgen.


 
Daarna sloeg ook voor Pieter van Soelen het noodlot toe. Van Soelen zat weer aan de bumper van Robin Monster, maar hij kreeg een drive-through omdat zijn pitstop te kort had geduurd. Van Soelen viel terug naar de derde plek tot achter Jan van der Kooi, en zag Robin Monster bovendien een solide voorsprong nemen. Deze top drie leek ook de uitslag te worden, maar in de laatste ronde ging het fout voor Jan van der Kooi. Zijn Lotus kwam namelijk met te weinig brandstof langs de baan te staan waardoor een zekere tweede plaats in rook opging. Pieter van Soelen kreeg hierdoor de tweede plaats in handen, en Koen Bogaerts en Mark van der Aa pakten na een fel gevecht met Dick van der Donk nog de derde positie.
 
In de Sport-divisie had Aart Bosman een goede start van de race. De Lotus-coureur, die met zijn reserveauto op zaterdag al de eerste positie in de wacht sleepte, kon zijn eerste plaats behouden en zag bovendien dat zijn achtervolgers meteen in vol gevecht met elkaar waren.  Tweede lag bij de start Roger Grouwels, maar hij zag na een paar ronden Richard van den Bos al snel dichterbij komen. Van den Bos was na technische problemen op zaterdag als laatste gestart, maar kon snel naar voren rijden. Achter Van den Bos was Guillaume Schulz opgeklommen naar de vierde plaats, met daarachter Nico Been, Rob Nieman, Frank Bédorf en Eric van den Munckhof. Voor de gebroeders Van Vliet was de race al vroeg ten einde, want zij kwamen in de eerste bocht in aanraking met de Seat van Marcel Norbart waardoor zij de strijd vroegtijdig moesten staken.

De pitstops zorgen ervoor dat verschillende coureurs werden teruggeworpen in de tussenstand. Aart Bosman had maar liefst 65 resultaatseconden waardoor hij terugviel tot de vijfde positie en ook Edward Grouwels en Guillaume Schulz vielen terug. Richard van den Bos had de eerste positie hierdoor stevig in handen gekregen. Eric van den Munckhof was opgeklommen naar de tweede plaats, voor Nico Been. Been slaagde er na de pitstops niet in om de derde plaats vast te houden. Aart Bosman noteerde namelijk snelle rondetijden en ging na het inhalen van Rob Nieman richting de Clio van Been. In de twintigste ronde lukte het de Lotus-courer dan ook om de derde plaats van Been over te nemen. Richard van den Bos en Eric van den Munckhof waren inmiddels al ruim voor Bosman, waardoor hun eerste en tweede plaats niet meer in gevaar kwam. Bosman pakte met zijn derde plaats wel weer waardevolle punten voor het kampioenschap, omdat Guillaume Schulz niet verder kwam dan de achtste positie.

Wel was er nog een opvallend einde van de race voor winnaar Richard van den Bos. De rondetijd van de laatste ronde van Van den Bos was zeer langzaam en na de finish parkeerde hij zijn BMW meteen aan het einde van de pitstraat. “Mijn motor was te warm geworden waardoor hij bijna kapot ging. Eén ronde extra had hij niet meer volgehouden”, aldus Van den Bos na afloop. Na veel tegenslagen is Niels Bouwhuis er tijdens de GAMMA Racing Day eindelijk in geslaagd om met zijn Mosler MT900 een race op zijn naam te schrijven. Na veel technische tegenslagen bleven problemen het team van Carworld Motorsport ditmaal bespaard, waardoor Bouwhuis met snelle rondetijden de overwinning naar zich toe kon trekken. Tweede werd Diederik Sijthoff, die door een drive-through in de slotfase niet meer kon meestrijden voor de overwinning. Rick Abresch eindigde evenals op zaterdag op de derde plaats. In de Supersport I-divisie ging de overwinning naar Bert van der Zweerde, voor gelegenheidsduo Carlo Kuijer en Berry van Elk. Barry Maessen eindigde in deze divisie op de derde plaats. Beitske Visser, die op zaterdag sensationeel de race op haar naam schreef, was ook deze race uitermate snel maar moest door technische problemen voortijdig de race staken.

Beitske Visser had wel een goede start van de race. Bij het doven van de lampen leek Roger Grouwels te kunnen profiteren van het vermogen van zijn Corvette, maar hij verremde zich in de eerste bocht waardoor Visser meteen weer binnendoor kon steken. Ook de bochten daarna ging het mis voor Grouwels. Diederik Sijthoff zat namelijk op de bumper van de Viper en duwde Grouwels bij het uitkomen van de Strubben in de rondte. Grouwels viel hierdoor meteen verschillende plaatsen terug.

Rick Abresch kon door de problemen bij Roger Grouwels naar de tweede positie doorschuiven, maar hij kon niet voorkomen dat Beitske Visser steeds verder uitliep. Visser noteerde met haar Praga R4S uitermate snelle rondetijden, en liep ronde voor ronde meer dan een seconde weg van de concurrentie. Opvallend waren daarbij de constante rondetijden van het 16-jarige talent. Visser slaagde er echter niet in om haar kunstje van de zaterdagrace te herhalen. Na acht ronden kwam haar auto namelijk bij de Ruskenhoek stil te staan. Later bleek dat de motor van haar Praga R4S kapot was gegaan. Rick Abresch had ondertussen zijn positie al af moeten staan aan Diederik Sijthoff. Sijthoff had het mes tussen zijn tanden en kon in de vierde ronde Rick Abresch inhalen. Door het uitvallen van Visser kwam Sijthoff niet veel later op de eerste positie te liggen. Abresch had het daarna niet makkelijk. De Corvette-coureur kreeg het aan de stok met Alex van ’t Hoff, die goed in zijn vel zat. Evenals Sijthoff slaagde Van ’t Hoff er uiteindelijk bij het uitkomen van de Strubben-bocht in om aan de Corvette van Abresch voorbij te gaan.

De tweede Mosler in het veld, die van Niels Bouwhuis, presteerde ook goed. Bouwhuis was op de zevende positie gestart maar reed gestaag naar voren. Vlak voor de pitstops lag de Mosler-coureur dan ook al op de vierde plek, achter Rick Abresch. De pitstops gooiden het veld in de GT-divisie weer aardig door elkaar. Rick Abresch was door zijn resultaatseconden teruggevallen tot achter Niels Bouwhuis, die op zijn beurt vlak achter koploper Sijthoff terecht was gekomen. Voor Van ’t Hoff was de race na de pitstops voorbij, want hij moest zijn Mosler met technische problemen in de pitstraat parkeren.

Na de pitstops bleek al snel dat Diederik Sijthoff tijdens zijn pitstops tekort had stilgestaan, waardoor hij van de wedstrijdleiding een drive-through kreeg. Sijthoff kwam hierdoor op de tweede positie te liggen achter Bouwhuis. De Mosler-coureur had door de drive-through van Sijthoff een solide voorsprong en gaf die ook niet meer af. Bouwhuis pakte hierdoor voor volle tribunes zijn eerste overwinning van het seizoen. Achter Niels Bouwhuis eindigden Diederik Sijthoff en Rick Abresch op de posities twee en drie.

In de Supersport I-divisie had Carlo Kuijer een zeer goede start. De bestuurder van de opvallende Solution F-bolide kon vanaf zijn vierde startpositie in de eerste ronde meteen doorstoten naar de tweede plaats achter de snel gestarte Bert van der Zweerde. Kuijer kon die tweede positie ondanks goede rondetijden niet vasthouden. Zowel Wolf Nathan als Jacky van der Ende slaagden erin om aan de Solution F van Kuijer voorbij te gaan. Van der Ende viel echter daarna weer terug, en kwam op de vierde plaats vlak voor Ruud Olij terecht. Tussen dit tweetal ontstond daarna een spannend gevecht. Bumper aan bumper reden Olij en Van der Ende rond, waarbij licht contact zelfs niet geschuwd werd. Van der Ende verloor dit duel, en moest hierdoor ook Barry Maessen voorbij laten gaan. Van der Ende liet het er daarna niet bij zitten en kon Maessen voor de pitstops nog flink onder druk gaan zetten. Ruud Olij viel voor dit tweetal weg, door al een erg vroege pitstop te maken.

Na de pitstops was Barry Maessen opgeklommen naar de eerste plaats en was Berry van Elk, die het stuur van Carlo Kuijer had overgenomen, naar de tweede positie doorgeschoven. Van Elk kwam daarbij meteen onder druk te staan van Bert van der Zweerde, die door zijn resultaatseconden op de derde positie terecht was gekomen. Van der Zweerde kreeg de tweede plaats daarna in de schoot geworpen, omdat Van Elk bij het uitkomen van de Strubben spinde. “Ik zat met mijn knie klem tegen het stuur, waardoor ik niet tegen kon sturen”, verklaarde de ruim twee meter lange Van Elk na afloop.

Van der Zweerde ging daarna richting Barry Maessen, die niet kon voorkomen dat Van der Zweerde voorbij kon steken. Maessen kreeg daarna bovendien een drive-through, omdat hij tijdens de pitstops tekort had stilgestaan. Maessen viel hierdoor terug achter Berry van Elk, die daarna alle zeilen bij moest zetten om de BRL-coureur achter zich te houden. Van Elk slaagde daar wel in, en eindigde zo samen met Carlo Kuijer achter Bert van der Zweerde op de tweede plaats. Barry Maessen beloonde zijn sterke race met de derde plek.

Om de vierde positie was het in de slotfase van de race uitermate spannend. Evenals voor de pitstops hadden Ruud Olij en Jacky van der Ende elkaar op de baan weer gevonden. Het tweetal haalde elkaar meerdere keren in, maar uiteindelijk was het na wat duw en trekwerk Ruud Olij die de vierde plaats in de wacht sleepte.

Tekst: DSC

9055242
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1900
5444
42037
8959249
130124
211729
9055242

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven