Afgelopen weekend hadden de Belcar en Dutch Supercar Challenge samen een race op het circuit van Zolder, de eerste een 24 uurs en de laatste een 6 uurs race. Afgelopen dinsdag werd ik gebeld door Mad & Daring Racing Team met de vraag of ik als reserve-rijder naar Zolder wilde komen omdat Dave Basu een blessure had.

Uiteraard wilde ik dat, sterker nog het leek me geweldig om eens bij dat spraakmakende team in de snelle cr6.i gt1 te mogen rijden, dus meldde ik me woensdag op het circuit om daar tenminste een aantal rondes te rijden in het donker om aan de race te mogen deelnemen. Het was mijn eerste keer in de Corvette maar in het donker en op oude banden kon ik toch een 3e tijd neerzetten op 0,3 van de snelste rijder.
 
Toen ik de auto uitkwam kwamen mijn teamgenoten van de 24uur van Spa, KRK Racing, naar me toe met de vraag of ik na de 6 uur van de Dutch Supercar Challenge de overige 18 uur met hen kon rijden. Na overleg met beide teams hebben we besloten dat ik de 24h met KRK ging rijden en Mad&Daring hun teamleider Francesco Pastorelli als vervanger voor Dave Basu zou inzetten.


 
De p1 van Anthony Kumpen in de Super Pole gaf ons een uitstekende uitgangs positie voor de race. Maar omdat Zolder erg zwaar is voor de auto’s en vooral voor de remmen wilden we zo zuinig en constant mogelijk rijden, dus niet de snelste op de baan zijn maar de zuinigste qua verbruik en wel de afgesproken tijden rijden was het doel. Nadat iedereen een stint gedaan had heb ik in de nacht een enkele stint van 1,5u gedaan en erna een dubbele dus zat ik weer de hele nacht achter het stuur. Makkelijk waren de omstandigheden niet, er viel veel regen, maar het was ook af en toe droog, dus reed dan met slicks in de regen. Toen het weer licht werd lag ik nog steeds aan kop en stapte moe maar voldaan uit, tijd voor mijn eerste power nap!


 
Nadat we 17 uur onze eerste plaats hadden verdedigd lukte het de Audi helaas alsnog om ons in te halen. 's Ochtends gingen we weer 'full attack' voor de eerste plek, dat ging heel goed want we maakten per ronde genoeg tijd goed om toch nog als eerste te kunnen finishen. Helaas ging het mis bij het inhalen van een achterblijver, deze zag onze auto over het hoofd en raakte ons waardoor we 50 minuten verloren in de pits waar het team van KRK alles op alles zette om de SLS weer op de baan te krijgen. Hierdoor verloren we ook onze tweede plaats maar konden we door de in de eerste drie kwart van de race opgebouwde voorsprong de laatste podiumplaats pakken.

"Zo mooi kan racen ook zijn, zo onvoorspelbaar! Ik zou als backup voor Dave Basu komen, mocht een aantal rondes met de Corvette C6 GT1 van Rick Abresch en Alex van 't Hoff rijden om aan de 6u van de DSC mee te doen. Toen kwam KRK racing team met de vraag of ik met hun ook de 24u mee wilden doen! Zo heb je niks en zo heb je 2 mogelijkheden. Omdat M&D nog een rijder had en ik niet te inhalig wilde zijn, hebben ze hem laten rijden en kon ik volledige 24uur bij KRK doen. We hadden een hele goede kans om te winnen, maar een 24u is lang en er gebeurt altijd van alles.Ik heb super genoten maar ook afgezien onder de soms lastige omstandigheden en lange stints, maar zelfs op die moment ook erg genoten dat ik zoveel tijd in een race auto mocht doorbrengen. Zo heb je nog nooit een 24uurs race gereden en zo twee in een maand en gelukkig beiden uitgereden. Op naar de volgende!! Ik wil Mad & Daring nog bedanken voor de door hen geboden mogelijkheid en feliciteren met hun overwinning in de 6 uurs race. En uiteraard bedank ik het team van KRK voor hun superwerk en vertrouwen in mij".

Tekst: Dennis Retera

9462878
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5843
12036
37249
9360657
186579
158014
9462878

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven