Dick Freebird en Cor Euser hebben tijdens het Masters Weekend op het TT Circuit Assen op magistrale wijze de hoofdrace in het Dutch GT4 Championship op hun naam geschreven. “Super, en dat terwijl onze auto zelfs nog een tien tot vijftien pk’s tekortkwam op de concurrentie”, bejubelde Freebird de eerste zege van hun Lotus Evora GT4 in een vijftig minuten durende race. Op zaterdag had Euser ook al beslag gelegd op de tweede plaats in zijn Dutch GT4 heat terwijl Freebird in de op een natte baan verreden tweede race als zevende de zwart-wit geblokte vlag passeerde.

Het Dutch GT4 Championship kwam afgelopen weekend in actie op het TT Circuit Assen. De koningsklasse van de vaderlandse autosport reed daar in het kader van de ADAC Masters, één van de meest prestigieuze raceseries van Duitsland. De rijders van het Dutch GT4 kregen daarbij gezelschap van hun collega’s uit  de GT4 European Cup en daarmee stond er in Assen een sterk internationaal veld aan de start.

In de kwalificatie zetten zowel Freebird als Euser een tiende tijd algemeen op de klokken, goed voor een zesde plaats in het klassement van de Dutch GT4-rijders. “We konden net niet op het juiste moment pieken. Cor zat met zijn tijd echter maar 0,4 seconde achter de nummer drie dus de snelheid was er wel. En dat terwijl we er voor de training achter kwamen dat de motor een kleine tien tot vijftien pk’s miste. Zelfs de monteurs van de Lotus-fabriek hebben het hele weekend gezocht en alle data bekeken maar de oorzaak niet kunnen vinden”, aldus Freebird. De eerste race over 25 minuten die door Euser voor zijn rekening werd genomen was al een indicatie dat er in Assen voor het Lotus Evora-duo mooie dingen stonden te gebeuren. De routinier stak kort na de start in één bocht drie man voorbij. Vanaf een vierde plaats algemeen passeerde Euser nog een tegenstander en legde daarmee beslag op plaats drie algemeen, goed voor een tweede plaats in het Dutch GT4 Championship en een overwinning in de Legends Cup. Met deze fraaie score mocht Euser dus drie keer op het podium plaatsnemen.

Vervolgens was het de beurt aan Freebird voor zijn race over 25 minuten. “De baan was nat maar het regende niet meer en dat zijn precies de omstandigheden waarin de Lotus zich minder lekker thuis voelt. Helemaal nat of droog is geen probleem, maar met regenbanden op een opdrogende baan vindt de auto niet lekker. Het was moeilijk om tractie te vinden en in het gevecht met de Camaro en de Corvette was ik in de bochten wel sneller maar moest op het rechte stuk weer terrein prijsgeven.” Uiteindelijk passeerde Freebird als tiende algemeen de finish en was daarmee zevende in het Dutch GT4.

Op zondag stond de traditionele wedstrijd over 50 minuten op het programma waarbij Freebird de start voor zijn rekening nam. “In de eerste bocht raakten een paar auto’s elkaar. Ik koos de goede lijn en schoot zo door van de tiende naar de vierde plaats algemeen. Daarna was het twee keer stuivertje wisselen met de Aston Martin van Dennis Retera om plaats drie waarbij ik in de bochten sneller was en hij op het rechte stuk weer meters pakte. Bij de Lotus duurt het even voordat hij op de juiste racesnelheid is maar blijft dan lang goed, terwijl die zware auto’s in het begin goed gaan maar vervolgens snel afbouwen”, analyseerde Freebird de karakters van de diverse auto’s. De snelle Lotus-rijder kon vervolgens Duncan Huisman passeren en gaf de auto in derde positie over aan Euser. “Cor kon aanhaken bij de Aston Martin die op plaats twee lag en zat hem fel op de bumper. Ook daar zag je echter dat hij op het rechte stuk net iets snelheid tekortkwam om er langs te gaan.” Uiteindelijk lukte dit met een even fraaie als gedurfde uitremactie toch waarna de routinier een gaatje kon slaan en de Lotus Evora in tweede positie algemeen en op plaats één in het Dutch GT4 over de finish bracht. Daarmee was de eerste overwinning in de hoofdrace voor het snelle duo een feit. “Super zo’n eerste zege, Cor maakte het geweldig af”, aldus een dolblije Freebird. Ook Euser, in zijn lange autosportcarrière toch wel wat gewend, was een tevreden man. “Ondanks die storing in de motor waren we één van de snelste combinaties op de baan. Dick heeft de snelheid in dit toch super-competitieve veld helemaal te pakken. Hij legt de basis door hard te rijden maar ook de banden te sparen waarna ik het kan afmaken. We hebben hier het hele jaar hard voor gewerkt en dan is dit een hele mooie beloning”, aldus de routinier tot slot.

Tekst: PR

9054906
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1564
5444
41701
8959249
129788
211729
9054906

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven