Een technisch probleem, een botsing met een andere coureur en een verloren voorruit en motorkap, hebben Carlo Kuijer afgelopen weekend niet uit zijn goede humeur gebracht. ,,Hoewel de finaleraces van de Dutch Supercar Challenge op Assen sportief een beter resultaat hadden kunnen opleveren, kan ik terugkijken op een prachtig seizoen’’, geeft de Dongense rijder aan. ,,Volgend jaar ben ik er graag weer bij. Dan hoop ik een gooi te kunnen doen naar het kampioenschap in de Supersport I-klasse.’’

Afgelopen vrijdag stapten de vele tientallen coureurs uit de Dutch Supercar Challenge op Assen voor het eerst in hun tot de nok toe met paardenkrachten gevulde bolides. Tijdens deze vrije training van het slotweekend van het DSC-seizoen, was Carlo Kuijer direct op dreef. ,,Op zoek naar de ideale raceafstelling, hadden we oude banden gemonteerd en de tank vol met benzine gegooid. Dat ging uitstekend’’, zag de Team Divitec-piloot. ,,Met een uiteindelijk 3de tijd in de klasse, was het begin van het raceweekeinde uitstekend te noemen.’’
Kwalificatie

Voor de kwalificatie, koos Kuijer uiteraard voor vers rubber. Maar op de nieuwe compound banden, kwam de SF11 gek genoeg een stuk stroever uit de verf. ,,Ik kreeg vooral de banden aan de voorkant niet werkend. Daardoor had ik veel last van onderstuur’’, verklaarde Kuijer zijn magere 5de kwalificatietijd bij de Supersports.
Race 1

Zaterdag, voor de eerste wedstrijd over een uur racen, koos Kuijer dan ook voor het gebruik van ‘oude’ voorbanden. ,,Toen ik van de pre-grid naar de opstelling op de baan reed, merkte ik direct dat ik veel meer grip had. Dat stemde me tevreden’’, zag Kuijer. ,,Tijdens de opwarmronde kreeg ik echter te maken met een ander probleem. De auto wilde bij het gas geven nog wel opschakelen, maar ik kon vervolgens niet meer terug in de versnelling. Ik ben na de formatieronde snel naar de pitstraat gegaan. Maar de monteurs konden het euvel helaas niet snel oplossen. Dat vereiste meer tijd. Dat betekende dus al einde wedstrijd voordat ie echt begonnen was.’’

Race 2
Gelukkig wisten de technische mannen van Team Divitec Racing de oorzaak van het versnellingsbakprobleem op te lossen, voordat zondag de tweede manche van start ging. ,,Het bleek dat 1 van de 64 pinnetjes die in de connector van de kabelboom zitten, was teruggeschoten’’, legt Carlo Kuijer uit. ,,Ik was in elk geval blij dat ik de allerlaatste krachtmeting van het Supercar-seizoen nog konden meedoen. We hadden dit weekend weer zo’n honderd gasten over de vloer en die wil je graag wat bieden. Hoewel ik natuurlijk achteraan moest beginnen, kon ik na de start direct aansluiting vinden met een groepje, dat in mijn klasse om de podiumprijzen streed. Na de verplichte pitstop lag ik prima 2de en leek een mooie finish op het podium haalbaar. Helaas kwam ik in de tweede helft van de manche in contact met een snellere rijder uit het GT-veld. We hadden een onderling communicatiefoutje waardoor we in de snelle Ramshoek met elkaar in contact kwamen. Daarbij vloog onder meer mijn motorkap en voorruit van de bolide. Hoewel ik achteraf beter had kunnen stoppen, ben ik – omdat je op zulk momenten helemaal vol zit met adrenaline – doorgegaan met racen. Maar door het missen van de aerodynamica, kwam ik op het rechte end 40 kilometer per uur te kort. Omdat ik door het missen van de voorruit nu in de buitenlucht zat, heb ik nu wel eens meegemaakt hoe het is om een formulewagen te besturen, haha. Maar goed, na een paar rondjes zag ik in dat verder rijden geen zin meer had. En heb ik de SF 11 teruggebracht naar de pitbox.’’

Goed seizoen
Hoewel de resultaten in Assen niet super waren, kijkt Kuijer tevreden terug op zijn autosportcampagne 2011. ,,We hebben de start van het seizoen met opzet opgeofferd om pas aan te vangen op het moment dat we een sterke auto hadden. We hebben de bolide helemaal van scratch opgebouwd. De vierwieler bleek zeer betrouwbaar en we hebben in totaal vier keer op het podium gestaan.’’

Volgend jaar
In 2012 hoopt Kuijer niet alleen weer van de partij te zijn. Hij wil dan nóg competitiever voor de dag komen. ,,Als we in de winterstop ons zwakke punt van het motorvermogen significant kunnen verbeteren, zie ik geen enkele belemmering om niet in de frontlinie van de Supersport I te kunnen meestrijden. Dan is het gaan voor het kampioenschap helemaal geen gekke gedachte’’, kijkt Kuijer met vertrouwen vooruit.

Tekst: PR

9516318
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
8855
9802
18657
9425629
240019
158014
9516318

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven