Team Riwal Racing verplaatste zich voor het allerlaatste raceweekend van het 2011 seizoen naar de Drentse heide, het TT Circuit Assen om precies te zijn. Het evenement waarvoor de gebroeders Monster de raceoveralls weer aantrokken was de Dunlop Finaleraces van de Dutch Supercar Challenge, gehouden tijdens het weekend van 22 en 23 oktober. De beslissing in het kampioenschap zou tijdens de laatste twee wedstrijden moeten gaan vallen, Ferry en Robin Monster begonnen aan de voorlaatste race met een voorsprong van 30 punten. Een uitstekend uitgangspunt waarmee de heren uiterst ontspannen van start konden gaan.

Gedurende de kwalificatiesessie op vrijdag wisten de Team Riwal Racing coureurs met de SEAT Léon Supercopa naar een 1:47.675 te rijden op het 4.555 meter lange circuit. Met deze tijd werd de derde positie in de SuperSport II divisie veiliggesteld op ongeveer 1,2 seconden achter de poleposition. De mannen waren zeker niet ontevreden met hun verrichtingen: “Pieter van Soelen is hier voor ons niet bij te houden, de derde positie is een prima startplaats waar we in de race wel wat mee kunnen.”
Race 1, zaterdag 22 oktober

In race 1 ging Ferry als eerste aan de bak met de snelle Spaanse bolide. Hij kwam van de derde startpositie en wist voor de eerste bocht al beslag te leggen op de tweede plek, dat zou echter van korte duur zijn omdat Pieter van Soelen Monster ophield. Hij verloor weer enkele posities en maakte die wederom goed, na twee ronden lag Ferry alweer op de derde plaats. kortom een enerverende openingsfase met veel positiewisselingen en een trentzetter voor de rest van de race. De hele race door konden de Riwal coureurs prima aanvallen, al was Van Soelen iedereen te snel af. De Riwal auto bleek echter ook in prima conditie voor een positie aan de kop. De tweede plek was ruimschoots voldoende om het kampioenschap voortijdig binnen te hengelen. “Ik had een slechte start omdat Pieter van Soelen een te laag tempo aanhield voor onze SEAT. Ik heb bewust met m’n verstand gereden en geen onnodige acties uitgehaald.” Dat verklaarde waarom er aanvankelijk enkele plekken werden prijsgegeven, een zuiver taktische keuze om buiten de problemen te blijven. Nadat Robin het stuur uit handen van zijn broer had overgenomen lag hij lange tijd op de derde plaats. Voor hem echter spinde een andere deelnemer, waardoor hij de tweede positie in de schoot geworpen kreeg. Een mooie zilveren positie om het kampioenschap mee veilig te stellen en eindelijk de eindzege uit handen van de concurrentie te houden. Dit seizoen kregen de snelle mannen loon naar keihard werken.

Nadat hij als tweede werd afgevlagd wist Robin te melden: “We hadden voor deze race maar één doel en dat was uitrijden. Door goed en degelijk te rijden hebben we dit seizoen het kampioenschap veilig kunnen stellen. Dit jaar begonnen we met een nieuwe auto en desondanks hebben we er het hele jaar gelijk goed bij gezeten. De jongens van ons team hebben het echt geweldig goed gedaan, fantastisch werk. Ik ben echt superblij.”

Race 2, zondag 23 oktober
Ferry was ook voor de tweede race op zondag de coureur die als eerste de auto over het Drentse asfalt zou gaan jagen. Hij startte prima en kon al snel naar de tweede positie opklimmen. Evenals in de eerste race was de leider (Van Soelen) weer ver buiten bereik, de SEAT coureurs konden hem niet meer achterhalen, maar waren hier ook niet opt uit. De rijders wisten dat ze in de pitstraat eenvoudig in de buurt konden komen doordat Van Soelen meer erestraf seconden had dan de Team Riwal Racing coureurs. Ferry wist de auto vanaf de tweede positie aan Robin over te dragen. Robin zou de laatste kilometers van dit seizoen voor zijn rekening nemen en deed dit in de beste stijl die denkbaar is. Robin kwam als derde terug op de baan, maar wist al snel een positie goed te maken en terug naar de tweede plek te komen. Door de lange stop van Van Soelen en berekenende wijze waarop de Monster broers omgingen met de verplichte pitstops, kreeg Robin de leiding in handen om die niet meer af te geven.

De snelle Team Riwal Racing SEAT Léon Supercopa kwam als eerste over de streep en sloot het seizoen af met de grootste beker. Een super resultaat voor de snelle mannen met hun Spaanse bolide met sponsoring van hoogwerker verhuurder Riwal.

Aan het einde van het weekend meende Ferry: “Het heeft even geduurd, maar we hebben het kampioenschap binnen gehaald. Daarvoor hebben we het dit hele seizoen allemaal gedaan.” Robin keek terug op de race: “Ferry startte prima en wist al snel de tweede plek te pakken. In mijn stint maakte ik ook al snel weer een plek goed en heroverde de tweede plek weer. We wisten dat we als we in de buurt zouden blijven door snelle tijden te rijden naar de leiding konden komen. We reden constant in de 1:48 laag en hebben niet echt hard gepusht. We hebben het seizoen afgesloten met een overwinning en het kampioenschap, echt top!”

Tekst: PR

9516277
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
8814
9802
18616
9425629
239978
158014
9516277

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven