Na een voortvarende start vanaf poleposition werd het tijdens de zaterdagse eerste race in het Dutch Supercar Challenge weekend op de Hockenheimring in Duitsland een bijzonder lastige race voor Pieter van Soelen. Ondanks de snaarstrakke poletijd van 1:52.349 en de hoopvolle en strijdlustige woorden van de potentiële kampioen “Er zit een 1:52 blank in de baan…!” voor aanvang van de race, bleek die 1:52.0 in racetrim niet zo makkelijk te rijden op het mooie historische circuit. Die historische baan in het heuvelachtige Duitse land kende al zoveel prachtige momenten van zoveel grote namen. Wie herinnerd zich geen heroïsche momenten van autosportgrootheden en halfgoden Ayrton Senna en Michael Schumacher ergens in het Arenagedeelte.

Dat de baan zijn geheel eigen moeilijke karakteristieken heeft, ondanks de ogenschijnlijk eenvoudige en snelle rechte einden, bleek ook vandaag weer. De tijden van de wit blauwe BMW 1-serie van Van Soelen fluctueerden fors, wat aangeeft dat Pieter het niet makkelijk had in zijn doorgaans zeer snelle Duitse bolide. Vanaf de startgrid ging de man uit Rockanje prima onderweg en deed zichzelf een geweldig plezier door direct een gat van 1.1 seconde te trekken ten opzichte van de Aston Martins Vantage die achter hem stonden. Lang kon hij echter van zijn sterke startpositie niet genieten, de Astons bleken hier een tandje sneller te zijn dan de fraaie BMW en reden na drie maal het circuit gerond te hebben al vóór de snelle man die gewent is op het podium te staan. Vandaag kon hij echter deze missie niet volbrengen en moest zijn meerdere erkennen in de Engelse bolides. Van Soelen moest zelfs halverwege koers kortstondig zijn meerdere erkennen in de Hockenheimring. De baan wist hem tot tweemaal in één ronde toe in de luren te leggen en zorgde met twee spins dat hij een rondetijd van 5:12.264 klokte. De snelste tijden die van Soelen op de tijdwaarnemingsmonitoren wist te brengen was met 1:54 aanzienlijk beter en competitiever.

Na zijn tweevoudige uitstapje door het Duitse gras en grind bleek de Rockanjenaar te zijn teruggevallen naar een zeventiende plaats. Die positie bood weinig perspectieven meer voor een sterk optreden en een mooie eindklassering van de eerste race. Maar, dankzij behulpzame marshalls met een “tractor”, kon hij überhaupt nog deelnemen aan de resterende ronden. Door wederom op de baan te komen en uit te rijden kan het JR Motorsport team weer kostbare data verzamelen en vooral voorkomen dat er van achteraan gestart moet worden in de tweede race van morgen.
Na de extreem langzame tijd van meer dan vijf minuten bleek de auto bij terugkomst op de baan weinig tot niets te mankeren. De eerste ronde na de dubbele spin deed Van Soelen in twee minuten rond, een voorzichtige ronde om de banden en remmen weer op temperatuur te krijgen en het vuil van het rubber af te rijden.

De navolgende ronden kwam Pieter weer echt opstoom en klokte de oude vertrouwde tijden dik onder de twee minuten. Met een 1:55.333 als snelste tijd die hij klokte na de onvrijwillige en kortstondige pauze. Uiteindelijk kon hij nog twee plaatsen goedmaken en scoorde een vijftiende plek aan de meet. Daarmee zette hij zich pal achter zijn debuterende JR Motorsport teamgenoot Erwin Tiemeijer en tien posities achter Richard van den Bos / Fred Cavanagh.

Vanaf de tiende startplaats komende begon Pieter van Soelen in de tweede race van het Dutch Supercar Challenge onderonsje op de Hockenheimring aan een daverende opmars om zo goed te maken wat gisteren niet lukte. Van Soelen wist vanaf de start direct vlot naar voren te komen en maakte in de eerste ronde direct vijf plaatsen goed, wat de snelle man uit Rockanje naar de vijfde positie bracht. Een plaats die Van Soelen een fraai uitzicht gaf op de kopposities voor hem en hem ertoe verleiden om het gaspedaal flink diep in te drukken.

Op de Duitse Hockenheimring waren het wederom de Aston Martins die de race dicteerden in de openingsfase, maar Van Soelen sloot achter hen aan op de derde plaats en kon de tijd aanvankelijk goed volgen. De BMW 1-serie van JR Motorsport waarmee Pieter de uitdaging ook vandaag weer aanging bleek tijden in de 1:53 te kunnen draaien, waarmee hij samen met de bloedsnelle Astons de enige was die de magische 1:54 grens doorbrak. Voordat Pieter echter in de top drie terecht wist te komen, was het teamgenoot Richard van den Bos die liet zien hoe snel hij daadwerkelijk is, door in de eerste ronde de leidende positie in handen te nemen. De man uit Cruqius helaas niet lang genieten van de sterke opening en zakte terug tot de vierde plaats, net buiten de podiumplaatsen en achter Van Soelen.

Beide heren bleken aan elkaar gewaagd en toonde nagenoeg gelijke rondetijden, totdat Van den Bos de pits opzocht en de rij der verplichte stops opende. Een strakke en degelijke stop bij het geroutineerde JR Motorsport team bracht hem terug op de baan op de elfde positie, waar hij enige tijd bleef hangen doordat menigeen zijn stop iets later inloste. Na de pitstopreeks bleek Van Soelen wederom de bronzen positie in handen te hebben, met voor hem zijn rivaal uit eerdere races, Milko Tas met de SEAT Léon Supercopa. De snelle Spaanse bolide toonde vandaag dat een dergelijke auto gemaakt is voor de lange rechte stukken op Hockenheim en dat de bochtigere pistes het terrein zijn van de BMW 1-serie.

Van Soelen pareerde de rondetijden van de Supercopa prima, maar moest op de lange duur toch zijn meerdere erkennen in de SEAT bolide. Ondanks de achterstand op de nummer twee leek het erop dat Van Soelen in de laatste ronden toch nog een positie kon winnen. De leider in de race, Marcel Norbart met de Aston Martin Vantage, werd nog bestraft met een drive-through penalty vanwege het maken van een pitstop buiten de daarvoor aangewezen tijdspanne.

De voorsprong van de Aston bleek echter net groot genoeg om P1 vast te houden, Milko Tas naderde tot op 0.8 seconde, maar moest direct weer tijd toegeven door de enorme snelheid van de Britse bolide. Uiteindelijke wist Marcel Norbart het goud binnen te hengelen, Milko Tas het zilver en Pieter van Soelen een verdiende bronzen plak. Na de race verklaarde Pieter: “Vanaf de eerste meters kampte ik al met een probleem in de motor, dus ik ben verschrikkelijk blij dat ik de eindstreep heb gehaald. Dat ik toch nog naar het podium kon rijden had ik niet verwacht, ik ben echt super blij en tevreden. Dit maakt de ellende van gisteren weer een beetje goed!”

Een tevreden Pieter van Soelen vertrok direct vanaf het circuit voor een welverdiende vakantie richting het zonnige zuiden. Op het circuit van Oschersleben zal de Rockanjenaar over twee weken wederom vol aan de bak gaan om zijn leidende positie in het kampioenschap te versterken.

PR

9070354
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
4957
6230
17012
9013205
145236
211729
9070354

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven