Rick Abresch en Diederik Sijthoff hebben hun pole position op Circuit Park Zandvoort om kunnen zetten in een klinkende overwinning. De Corvette-bestuurders moesten in de beginfase van de race nog de Praga met Danny van Dongen voor zich duldden, maar nadat de Praga met technische problemen uitviel konden Sijthoff en Abresch onbedreigd naar de overwinning rijden. Alex van ’t Hoff, die in de kwalificatie zijn Corvette nog flink beschadigde, zette dit incident in de race meteen recht. Hij eindigde op de tweede positie, voor de sterk rijdende Jan Versluis. In de GT-divisie ging de overwinning na een spannende slotfase naar Henk Thuis en Pim van Riet, met daarachter Barry Maessen op de tweede plaats en Nicky Pastorelli en Max Braams op positie drie.

De coureurs van de Supercar Challenge moesten op zaterdagmiddag lang wachten om te mogen starten aan de eerste race. Door een uitgelopen tijdschema begon deze race namelijk pas na half zes. Bij het begin van de race had Peter Versluis een hele goede start. Begonnen vanaf de zesde positie had de Ferrari-coureur bij de Tarzanbocht al vier posities gewonnen. Versluis kon daarna aansluiten bij Danny van Dongen, die ook een goede start had en voorbij was gegaan aan Diederick Sijthoff. Lang kon Versluis niet genieten van die goede start, want al in de eerste ronde ging de Ferrari-coureur achterop het circuit in de rondte. Versluis kwam vast te zitten in het grind en kon een goede klassering hierna op zijn buik schrijven. Versluis was niet de enige coureur die in deze bocht in het grind terecht kwam. Ook Nol Köhler, begonnen op de derde positie en in de beginfase fel in gevecht met Franz Lamot, schoof met zijn auto de grindbak in. Voor Köhler en Van der Hoek betekende dit zelfs einde race.

Aan de kop van het veld kon Danny van Dongen daarna een kleine voorsprong opbouwen ten opzichte van achtervolger Diederick Sijthoff. Achter de twee koplopers ontstond hierna een spannend gevecht. Robert de Graaff was vanaf de vijfde startplaats opgeschoven naar de derde positie, maar hij kreeg al snel de hete adem in zijn nek van Alex van ’t Hoff en Jan Versluis. De Graaff kon zijn Viper een paar ronden goed breed maken, maar uiteindelijk moest de Viper-coureur in twee ronden tijd zowel Alex van ’t Hoff als Jan Versluis aan zich voorbij laten gaan. De Graaff werd door beide coureurs op dezelfde positie ingehaald, namelijk bij het aanremmen voor de S-bocht. Van Dongen leek zijn eerste positie tot aan de pitstops vast te kunnen houden, maar de betrouwbaarheid van de Praga speelde Van Dongen uiteindelijk parten. In de twaalfde ronde moest Van Dongen namelijk zijn auto bij het uitkomen van de Tarzanbocht in het gras parkeren, waarna Diederick Sijthoff op de eerste positie kwam te liggen.

De top vier in de race, het duo Abresch/Sijthoff, Alex van ’t Hoff, Jan Versluis en het duo De Graaff/Ribbens, wijzigde tijdens de pitstops niet van positie en lag daarna eigenlijk ook te ver uit elkaar om ieders positie nog te kunnen bedreigen. Achter die top vier werd het nog wel uitermate spannend. Danny Werkman was na de pitstops opgeklommen naar de vijfde plaats, maar hierna bleek dat zijn pitstop een seconde te kort was geweest. Werkman kreeg hiervoor een drive-through en zag zijn voorsprong ten opzichte van Bert Longin en Jan Storm flink kleiner worden. Longin en Storm waren ondertussen fel in gevecht met elkaar. Jan Storm was na de pitstops snel onderweg en probeerde Longin in de Kumhobocht in te halen. Daar was echter weinig ruimte waardoor Storm de Ferrari van Longin in de rondte tikte. Longin kon wel zijn weg vervolgen maar zag zijn zesde positie verloren gaan. In de slotronden kon Jan Storm ook nog aanhaken bij de Corvette Z06 GT3 van Danny Werkman. Ook Werkman werd flink onder druk gezet door Storm, waarna de BMW-coureur er in de laatste ronden nog in slaagde om aan de Corvette voorbij te gaan. Jan Storm eindigde hierdoor op de vijfde plaats, voor Danny Werkman en het duo Longin/Lamot.

In de GT-divisie van de Supercar Challenge ging het bij twee bolides al voor de start van de race fout. Zowel de Aston Martin Vantage van Kees Kreijne als de Porsche 997 GT3 van het duo Frijns/Wijnen kenden technische problemen waardoor zij niet van start konden gaan. Nelson van der Pol had wel een goede start van de race. De BRL-coureur was bij de start het beste weg en ging onder andere voorbij aan Bert Redant, die een paar posities verloor. Barry Maessen kwam hierdoor met zijn Viper op de tweede plaats te liggen, voor Jan van der Kooi in de Lotus en Henk Thuis in de BMW Silhouette. Henk Thuis was snel onderweg en kon in de beginfase van de race aanhaken bij de Lotus van Van der Kooi. Na een paar ronden lukte het Thuis om Van der Kooi bij het insturen van de Hugenholzbocht in te halen. Van der Kooi kon daarna niet meer aanvallen, en moest niet veel later al vroeg de pitstraat opzoeken omdat zijn Lotus technische problemen had.

Henk Thuis kreeg het daarna wel moeilijk. Max Braams was met de V8Star namelijk snel onderweg en probeerde Henk Thuis meer en meer onder druk te zetten. Na een paar ronden schoot Thuis bij het aanremmen van de Tarzanbocht rechtdoor waardoor Braams met de V8Star binnendoor voorbij kon steken aan de BMW van Thuis. Braams reed hierna richting de Viper van Barry Maessen en kon ook die nog voor de pitstops inhalen. De pitstop periode kwam Maessen daarna echter goed door. Na afloop van die periode had de Viper-coureur namelijk de eerste positie van Nelson van der Pol overgenomen, die het stuur had overgegeven aan Jacky van der Ende. Achter Van der Ende lag Nicky Pastorelli op de derde positie. Pim van Riet was na de pitstops de snelste man op de baan in de GT-divisie. Van Riet had bij de pitstops het stuur van de JR Motorsport BMW silhouette overgenomen van Henk Thuis en noteerde zeer snelle rondetijden. Voor Van Riet was Pastorelli voorbij gegaan aan Jacky van der Ende en ook Van Riet zelf kon niet veel later voorbij gaan aan de BRL van Van der Ende. Van Riet zette daarna door en kon niet veel later de aansluiting vinden bij koplopers Barry Maessen en Nicky Pastorelli. Pim van Riet zette beide coureurs flink onder druk, en kon in de slotfase binnen een paar ronden op hetzelfde punt Nicky Pastorelli en Barry Maessen inhalen. Beide keren gebeurde dit namelijk in de Marlborobocht achterop het circuit. Pim van Riet en Henk Thuis pakten met hun BMW silhouette dus de overwinning, voor Barry Maessen in de Viper en het duo Pastorelli/Braams in de Omega V8Star.

Diederick Sijthoff en Rick Abresch hebben ook de tweede race van de Dutch Supercar Challenge op Circuit Park Zandvoort op hun naam geschreven. In een race vol spektakel, waar menig auto wel bij één of meerdere incidenten betrokken was, bleven zij equipe De Graaff/Ribbens met een tiental seconden voor. Derde werd Peter Versluis, die een sterke inhaalrace met een podiumplaats bekroonde. In de GT-divisie ging de overwinning naar Nicky Pastorelli en Max Braams in de Opel Omega V8Star, voor Barry Maessen in de Viper GT3. Steve Vanbellingen en Bert Redant pakten in de laatste ronde de derde plaats nog af van Nelson van der Pol en Jacky van der Ende. Bij het begin van de race had Alex van ’t Hoff een goede start. De Corvette-coureur kon bij de Tarzanbocht koploper Abresch inhalen, die bovendien meteen Philippe Ribbens in de ETEC-Viper en Peter Versluis in de Ferrari op zijn hielen kreeg. Niet veel later konden de coureurs in de Supercar Challenge echter alweer aansluiten achter de safety car, omdat in de Hugenholzbocht Franz Lamot na een spin stil was komen te staan en op de Hunzerug Daan Meijer met zijn Porsche in de vangrail was beland. Bovendien moest Peter Versluis de pitstraat opzoeken omdat zijn linker achterwiel aanliep.

Bij de herstart was Jan Versluis snel weg. De Ferrari-coureur pakte vanaf de vierde positie brutaal de kop en kreeg achter zich aan beide Corvette GT1’s en de Viper van Philippe Ribbens. Versluis kon een paar ronden als leider de wedstrijd aanvoeren, maar moest niet veel later toch toestaan dat Van ’t Hoff en Rick Abresch aan de Ferrari voorbij gingen. Bovendien kreeg Versluis van de wedstrijdleiding een drive-through penalty, omdat hij bij de herstart al voor de start-finishlijn de eerste auto’s had ingehaald. Hierna kregen Alex van ’t Hoff en Rick Abresch het met elkaar aan de stok. Abresch zette Van ’t Hoff flink onder druk en waagde na een paar ronden een inhaalpoging bij de Tarzanbocht. Hierna gingen de Corvettes zij aan zij naar de volgende bocht, waarna het voor Alex van ‘t Hoff goed fout ging. Van ’t Hoff stuurde in, maar daar zat Abresch nog waardoor de Corvette van Van ’t Hoff over de neus van de Corvette van Abresch werd gelanceerd. Van ’t Hoff eindigde hierdoor hard in de bandenstapels waarbij zijn Corvette flinke schade opliep.

Abresch kon wel zijn weg vervolgen, maar was toch afgeleid door dit incident. Twee ronden later spinde de Corvette-coureur namelijk in dezelfde bocht, maar hij bleef wel op de baan en kon zijn weg vervolgen. Wel kwam Philippe Ribbens hierdoor weer meteen aan de staart van Abresch te zitten. Ook achter de koplopers gebeurde er veel. Hier ontstond er een spannend gevecht tussen Danny Werkman, Jan Storm, Rob Kamphues, Danny van Dongen en Jan Versluis. Danny van Dongen was snel in deze groep, maar hij moest al na een vijftal ronden, evenals in de race op zaterdag, zijn Praga met technische problemen langs de kant parkeren. Van dit groepje was Jan Versluis de snelste man. De Ferrari-coureur noteerde na zijn drive-through snelle rondetijden en kon al snel voorbij gaan aan Jan Storm. Daarna zat Versluis aan de staart van de Viper van Rob Kamphues, die zich echter niet zomaar gewonnen gaf. Na een paar ronden slaagde Versluis er toch in om Kamphues in te halen in de S-bocht, waarna beide bolides zij aan zij richting de Kumhobocht gingen. Op het rechte stuk ging het echter fout, want Versluis en Kamphues raakten elkaar waarna Versluis hard in de vangrail eindigde. Kamphues kon zijn weg nog wel vervolgen, maar moest niet veel later ook zijn auto met technische problemen aan de kant zetten.

Na de pitstops was Robert de Graaff met de ETEC-Viper op de eerste plaats terecht gekomen. De Graaff had minder resultaatseconden dan concurrent Sijthoff, waardoor hij een voorsprong van ruim zeven seconden had. Sijthoff noteerde daarna echter snelle rondetijden, en kon snel richting de Viper van De Graaff rijden. Uiteindelijk kon Sijthoff zijn Corvette in de bocht zonder naam de Viper voorbijsteken. De Graaff had bovendien technische problemen met zijn Viper, omdat af en toe zijn gas bleef hangen. De Viper-coureur was na afloop dan ook al opgelucht dat hij de tweede positie veilig kon stellen. Achter de koplopers was Peter Versluis opgeklommen naar de derde positie. Versluis moest na de eerste ronde met een aanlopend wiel naar binnen komen maar was daarna begonnen aan een sterke opmars. Achter Versluis waren ook Jan Storm en Ardi van der Hoek snel onderweg. Van der Hoek reed ronde voor ronde richting de BMW Z4 GT3 van Storm, en waagde bij het insturen van de S-bocht een gewaagde uitremactie bij Jan Storm. Storm stuurde echter in waardoor beide bolides elkaar raakten. Storm ging door het grind, kwam terug de baan op, en duwde daarna de Corvette van Van der Hoek richting de bandenstapels. De Corvette liep hierbij veel schade op en kon zijn weg niet vervolgen. Storm kreeg voor dit incident de zwarte vlag van de wedstrijdleiding, en kon zijn BMW in de pitstraat stilzetten.

Sijthoff reed ondertussen soeverein aan de leiding en gaf die positie niet meer af. Robert de Graaff en Philippe Ribbens reden naar een solide tweede plaats en Peter Versluis bekroonde zijn sterke inhaalrace met een derde positie. In de GT-divisie van de Supercar Challenge had Barry Maessen de beste start. De Viper-coureur pakte in de eerste ronde de leiding voor Jacky van der Ende, Steve Vanbellingen en Max Braams. Voor divisiegenoot Daan Meijer verliep de start van de race niet goed. Uit de Porsche van Meijer kwam bij het uitkomen van de Hugenholzbocht veel vloeistof waarna hij waarschijnlijk over zijn eigen vloeistof spinde en hard in de vangrail knalde. Omdat ook Franz Lamot op de baan tot stilstand was gekomen werd besloten om de safety car de baan op te sturen. De herstart van de race verliep niet goed voor René Wijnen. De Porsche-coureur verremde zich in de Tarzanbocht en schoot hierdoor rechtdoor het grind in. Wijnen kon uiteindelijk wel zijn weg vervolgen, maar kon hierna een goede klassering verder vergeten.

Max Braams had wel een goede herstart van de race. De bestuurder van de V8Star was snel onderweg en had al snel de BMW silhouette van Steve Vanbellingen te pakken. Braams was na de herstart de snelste man in de divisie en kon niet veel later ook de BRL van Jacky van der Ende verschalken. Achter de top vier ging het daarna fout voor Henk Thuis. Liggend op de vijfde positie ging de bestuurder van de JR Motorsport BMW silhouette hard van de baan in Bosuit. Thuis had echter geluk dat de grindbak zijn auto snel afremde waardoor grote schade uitbleef. Thuis kon zijn weg dan ook vervolgen, zij het wel met een grote achterstand. Barry Maessen lag ook na de pitstops nog op de eerste positie, maar kon daar niet lang van genieten. Maessen kreeg namelijk de Lamborghini Gallardo van Fiona James voor zich, die op een ronde achterstand lag. Ondanks blauwe vlaggen ging James niet opzij, en toen Maessen een inhaalactie plaatste werd de Viper-coureur ook nog eens in de rondte getikt. Maessen zag hierdoor zijn eerste positie verloren gaan aan Nicky Pastorelli, die het stuur van de Omega V8Star had overgenomen van Max Braams.

Achter de twee koplopers lag Van der Pol op de derde positie, met daarachter Bert Redant, Jan van der Kooi en Ronald van Loon. Van Loon, normaal uitkomend in de Supersport-divisie van de Supercar Challenge, had een goede race en kon in de slotfase Jan van der Kooi zelfs nog inhalen. Ook voor de derde plaats was het nog uitermate spannend. Nelson van der Pol leek niet meer de beste banden te hebben en zag Bert Redant snel dichterbij komen. Een spannend gevecht volgde, waarbij het Redant uiteindelijk in de laatste ronde lukte om Van der Pol bij het aanremmen van de S-bocht toch nog voorbij te gaan. De Belgen Vanbellingen/Redant eindigden achter het duo Braams/Pastorelli en Barry Maessen dus op de derde positie, en konden hierdoor waardevolle punten scoren voor het kampioenschap.

Tekst: Supercar Challenge

9512323
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
4860
9802
14662
9425629
236024
158014
9512323

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven