Enkele weken voordat de Formule1 haar tenten opslaat op het beroemde en beruchte circuit van Spa-Francorchamps, is het eerst de beurt aan de Supercar Challenge coureurs om de volgende ronde in het kampioenschap af te werken op de 7.004 meter lange baan door de Belgische Ardennen. Tijdens het weekend van 23 en 24 juni stonden alle coureurs uit de Supercar Challenge gelijktijdig aan de start van een tweetal races. De Divitec SF11 met Carlo Kuier aan het stuur mocht zich tijdens de Spa Eurorace sportief gaan revancheren voor de eerdere minder sterke races.


 
Het raceweekend begon op vrijdag met de tijdtraining waarin de startposities worden bepaald. De 2:34.489 van Carlo Kuijer was goed voor de zesde positie in de GTB divisie. Algemeen kwalificeerde de Divitec SF11 coureur zich als drieëntwintigste in een veld van meer dan zestig auto’s, waarvan zestien auto’s in de veel snellere Super GT divisie vallen. Carlo liet weten dat de technische problemen lijken te zijn opgelost: “Het probleem van de vorige races hebben we gevonden en een aantal dingen aangepast. Het probleem was kleiner dan we verwacht hadden, dus dat hebben we kunnen oplossen.”
 
De eerste Supercar Challenge race op zaterdag werd opgeschrikt door een tweetal safetycar situaties, waarvan er een gelijk viel met het pitstopwindow. De oorzaak van de safetycar was een harde klapper van een BMW in de snelle en beruchte bocht Eau Rouge. De BMW Zilhouette klapte hard in de bandenstapels aan de buitenkant van de bocht en de rijder moest naar het ziekenhuis worden overgebracht met, naar later zou blijken, slechts een bloeduitstorting. De race werd hierdoor enige tijd geneutraliseerd, wat voor Kuijer en zijn collega coureurs de kans bood om hun verplichte pitstop in te lossen. Na de pitstop tijdens de safetycar situatie moest de race nogmaals kortstondig worden geneutraliseerd, wat voor Carlo allemaal niet slecht uitpakte. Hij kon de aansluiting met zijn tegenstanders prima vasthouden en reed een mooie degelijke race die hem de zesde positie aan de meet opleverde. Hij sprak tevreden na de race: “De start ging redelijk goed en ik heb eigenlijk de hele race kunnen meestrijden met de Porsches van René Wijnen en Daan Meijer. Helaas is Spa een baan waar veel motorvermogen nodig is en dat hebben we nog te weinig. Morgen wordt er regen verwacht en dan is minder vermogen juist een voordeel. Ik ben benieuwd! Voor vandaag ben ik in ieder geval tevreden, zesde is een goed resultaat en de auto werkte prima!”

De zondagse race kende een geheel ander karakter dan de eerste race op zaterdag. Niet alleen kwam er geen safetycar in de baan omdat er netjes en probleemloos gereden werd, ook het weer was volledig anders dan eerder in het weekend. De zondag stond vanaf het middaguur volledig in het teken van enorme regenval. De hemelsluizen openden zich en sloten pas weer ruimschoots nadat de vlag was gevallen. De tweede race verliep onder extreem natte omstandigheden die het gehele veld van meer dan zestig auto’s forse parten speelden. Bij de start werden vrijwel alle auto’s aan het zicht onttrokken door enorme spray, wat het voor de rijders bijzonder lastig maakte om te zien wat er om hen heen gebeurde. Het zorgde er echter wel voor dat iedereen erg voorzichtig was. Dat resulteerde erin dat er vrijwel geen schade werd gereden in tegenstelling tot in de eerste race.
 
Al in de openingsfase kreeg Carlo Kuijer te kampen met technische storingen die hem dwongen de pits op te zoeken. Nadat de safetycar het veld van start had laten gaan ging Carlo vrijwel onmiddellijk bij zijn team langs omdat zijn ruitenwisser en verlichting het niet meer deden. Nadat de monteurs het euvel verholpen hadden en Carlo de baan weer op ging, leek het vrij goed te gaan met de bijzondere SF11 bolide.
 
Tegen het einde van de race sloeg het noodlot echter weer toe bij de Divitec bolide. Wederom begaven de ruitenwissers het en werd het euvel verholpen. Nadat hij de baan weer op was gegaan en bleek dat de ruitenwissers wederom een probleem gaven besloot Carlo dat hij de auto maar aan de kant moest zetten omdat de veiligheid in het geding kwam. Over de teleurstellende tweede race verhaalde de Divitec coureur: “Ik ben voortijdig gestopt omdat veiligheid voor alles gaat bij mij. Het is heel jammer dat de elektronica het begaf, maar het is niet anders. Dit was tot nog toe wel ons beste weekend van het seizoen. Gisteren ging de auto prima en hebben we een goed resultaat gehaald, vandaag is wel een beetje jammer…”

Tekst PR

10531053
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
7390
9746
26710
10432803
188514
257487
10531053

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven