Bob Herber en Martin Lanting hebben de spannende eerste race van de Supercar Challenge tijdens de Zolder Superprix op hun naam geschreven. Zij bleven het bijna veertig bolides grote veld voor, en konden in de slotfase bovendien Koen Bogaerts en Pieter van Soelen achter zich houden. Lang leek het erop dat Peter Hoevenaars de eerste plaats zou pakken, maar remproblemen zorgden ervoor dat de jonge coureur terugviel tot de derde positie. In de Sport I-divisie ging de overwinning naar Eric van den Munckhof, en in de Sport II-divisie ging de overwinning naar Nico Been.

Bij de start van de race kon Bob Herber de eerste positie vasthouden, en was het Luc de Cock die achter de BMW Z4 van Herber aansloot. Achter de twee koplopers schoot Peter Hoevenaars vanaf de vijfde positie door naar de derde plaats, en waren het Monster en Helmert Jan van der Slik die achter Hoevenaars aansloten.

Herber kon de eerste ronden uitlopen op Luc de Cock, die het op zijn beurt steeds lastiger kreeg om zijn tweede positie vast te houden. Hierna slaagden Peter Hoevenaars en Helmert Jan van der Slik erin om De Cock voorbij te gaan. Achter De Cock kon Pieter van Soelen aansluiten op de tweede positie.

Na de pitstops was Peter Hoevenaars door de resultaatseconden op de eerste positie terecht gekomen. Hoevenaars leek op rozen te zitten, maar in de slotfase van de race schoten zijn rondetijden omhoog en slaagde Martin Lanting er nog in om aan de BMW 1-serie van Hoevenaars voorbij te gaan.

“Mijn remmen werkten niet goed meer, vooral in de bochten waar je echt hard moest remmen”, legde Peter Hoevenaars na afloop uit. “Hierdoor schoot ik een keer rechtdoor bij de ziekenhuisbocht, en kon de BMW Z4 bij mij aansluiten.” Ook Koen Bogaerts, na de pitstops op de derde positie terug de baan op gekomen, vond de aansluiting bij Hoevenaars en kon de tweede positie van de jonge coureur overnemen.

In de slotronden was het nog uitermate spannend om de eerste plaats, omdat Martin Lanting te maken kreeg met bandenproblemen. Bogaerts deed verwoede pogingen om aan de Z4 van Lanting voorbij te gaan, maar slaagde daar niet meer in. Het verschil tussen de nummers één en twee bedroeg op de streep slechts twee tienden van een seconde! “We hadden zachtere banden gemonteerd voor deze race maar dan zie je toch dat ik Martin een slechtere auto geef”, aldus Bob Herber. Lanting vulde hem daarbij aan: “Het was voor mij echt glibberen en glijden, dus het was inderdaad nog zeer spannend!”

In de Sport I-divisie had equipe Van Eldik/Ekkelboom een zeer goede start. De BMW Compact pakte bij de start de eerste positie en kreeg achter zich aan de sterk rijdende Leon Zappeij. Voor Eric van den Munckhof verliep de start minder goed, want hij viel terug naar de derde positie. Bovendien werd de Focus-coureur meteen onder zware druk gezet door onder andere Guillaume Schulz en Ronald van Loon.

Voor Schulz verliep de beginfase van de race niet zonder slag of stoot, want de Lotus-coureur had een touché met Supersport-deelnemer Ronald van Loon in de chicane voor de heuvel. Schulz kon wel zijn weg vervolgen maar voor Van Loon betekende dit einde race.

Ook voor het duo Van Eldik/Ekkelboom verliep de race niet vlekkeloos, want de BMW Compact schoot bij de ziekenhuisbocht rechtdoor waardoor Zappeij de eerste positie over kon nemen. Zappeij was die eerste positie echter niet gegund, want de BMW-coureur viel hierna toch nog enkele posities terug.

Schulz kwam hierdoor toch op de eerste positie te liggen, voor John van der Voort en Eric van den Munckhof. Schulz moest echter lang stilstaan door zijn vele resultaatseconden en had bovendien geen vlekkeloze pitstop, omdat zijn Lotus bij het uitrijden van de pitstraat stilviel. Schulz kon wel zijn weg vervolgen maar verloor hiermee kostbare tijd. Na de pitstops had Van den Munckhof de eerste positie weer stevig in handen gekregen, en lag Marcel van Berlo achter hem op de tweede plaats. Daarachter waren het echter Guillaume Schulz en Priscilla Speelman die snel naar voren reden. Liggend op de vierde en vijfde positie, achter Leon Zappeij, reden ze binnen een paar ronden naar de tweede en derde positie.

Speelman was van dit duo bovendien de snelste, en slaagde erin om Schulz nog in te halen. De voorsprong van Van den Munckhof was echter te groot voor Speelman om nog de eerste plaats te pakken. Teamgenoot Van der Voort was na afloop zeer blij met de prestaties Speelman. “Priscilla heeft echt super gereden, van de vijfde naar de tweede positie!”, aldus een blije John van der Voort. “Het is dat de race geen zestig minuten heeft geduurd, anders had ze de eerste plaats misschien ook nog wel gepakt!”

In de Sport II-divisie was er in de beginfase een spannend gevecht tussen Rob Nieman en Toon Rutgers, maar dat gevecht werd bruut verstoord door een touché tussen het tweetal. “Ik werd in de eerste ronden getorpedeerd door de witte Lotus, en ging hierdoor de grindbak in. De auto had toch wat schade waardoor hij lastiger te rijden was”, vertelde Rob Nieman.

De actie van Rutgers was echter niet met opzet bedoeld. “Rob haalde een groene auto in voor de chicane en ik wilde daarbij aansluiten. Rob remde echter vroeger dan ik had verwacht, dit was waarschijnlijk omdat mijn Lotus later kon remmen”, verklaarde Toon Rutgers na afloop. “Daardoor raakte ik Rob, en schoot hij rechtdoor het grind in. Het was echt totaal niet mijn bedoeling. Zelf moest ik de pitstraat opzoeken omdat ook mijn Lotus schade had opgelopen. Die pitstop kostte ons 30 extra seconden, aangezien we op 22 seconden achterstand op de tweede plaats eindigden was de eerste plaats dus zeker mogelijk geweest.”

Die eerste plaats ging echter naar Nico Been, die een solide race reed en uit de problemen bleef. Rutgers en teamgenoot Adams eindigden ondanks de extra pitstop toch op de tweede positie, voor Clio-coureur Rob Nieman. Nieman was als koploper de pitstops aangevangen, maar was door zijn resultaatseconden ver teruggevallen. “Ik ging op de eerste positie de pitstraat in, en kwam er op de achtste positie uit. Met zoveel strafseconden moet je elke ronde bijna als een kwalificatieronde rijden om nog op een podium te eindigen, en dat was vanaf die achtste positie en met al die andere auto’s op de baan zeker niet makkelijk.” Kim Troeijen eindigde achter Rob Nieman op de vierde positie.

Tekst: PR

9496038
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
8385
10101
70409
9360657
219739
158014
9496038

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven